Page 45 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 45

Św. Jan Chrzciciel


                     nr inwentarzowy:  MD/RZ/23
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Mazowsze?)
                     datowanie:     lata 20. XVII w.
                     pochodzenie:   z dawnego ołtarza głównego katedry
                                    pw. św. Michała Archanioła w Łomży
                     inskrypcje:    brak
                     wymiary:       wys. 185 cm
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
                     opis: Święty stoi na niskim  cokole, ujęty niemal frontalnie,
                  w  kontrapoście, z  wysuniętą ku przodowi lewą nogą i  torsem
                  odchylonym w  prawo. W  lewym ręku trzyma drzewce krzyża,
                  prawą zaś, wyciągniętą ku przodowi, wskazuje ku dołowi. Jan
                  odziany jest w wyprawioną skórę zwierzęcą, miękko fałdowaną,
                  na brzegach strzępioną, zwróconą włosiem do wewnątrz.
                  Odsłania ona nagie ramiona, lewą część torsu i  nogi od kolan
                  z  muskularnymi  łydkami i  dużymi  stopami.  Twarz  Jana jest
                  pociągła, zaostrzająca się na dole, okolona długimi, opadającymi
                  na ramiona kręconymi lokami włosów oraz kędzierzawą
                  brodą. Charakterystyczne dla twarzy są szerokie czoło, mocno
                  wysklepione łuki brwiowe, wypukłe gałki oczne, duży, prosty nos
                  i niewielkie usta. Karnacja świętego jest koloru cielistego, usta –
                  karminowego, włosy i zarost – jasnobrązowego, szata – złocona,
                  cokół – szarozielony.
                     Figura, na co wskazuje typ oblicza i ubiór ze zwierzęcej skóry,
                  przedstawia św. Jana Chrzciciela. Rzeźba pochodzi z retabulum
                  ołtarza głównego katedry (dawniej parafialnego) w  Łomży,
                  ufundowanego w  latach  1620–1627  przez  Marcina  Ślaskiego.
                  Retabulum  znajdowało  się  in  situ  do  1959  r.,  gdy  zostało
                  zdemontowane i  przekazane do (kościoła pw. św.  Jadwigi?)
                  miejscowości Łoje-Gręzko (woj. podlaskie, pow. Grajewo).
                  Przed 2000 r. do łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego
                  oprócz figury św.  Jana przekazano także rzeźbę diakona,
                  zapewne św.  Wawrzyńca (MD/RZ/24), i  arcybiskupa, zapewne
                  św.   Wojciecha (MD/RZ/25), oraz figurkę anioła i  dekoracyjny
                  uszak. Figura św. Jana (z lewej strony), wraz rzeźbą św. Wawrzyńca
                  (z prawej), zdobiła nisze między kolumnami boków dolnej partii
                  dwukondygnacjowej nastawy. Obaj reprezentowali w programie
                  ikonograficznym nastawy wczesnych świętych męczenników,
                  którzy żyli i  działali w  czasach nieodległych życiu Chrystusa.
                  Św. Jan był też współpatronem świątyni.
                     Łomżyńska nastawa łączyła cechy manieryzmu ze wczesnym
                  barokiem (jak w  wielu nastawach małopolskich z  pierwszych
                  dekad XVII w.), włoski typ kompozycji (w tym względzie bliski jest
                  niezachowanemu retabulum ołtarza głównego, z  lat 1611–1618,
                  dawniej w  katedrze św. Jana w  Warszawie) z  niderlandzkiego
                  pochodzenia ornamentyką. Kompozycja figury św. Jana Chrzciciela,
                  bardziej dynamiczna, niż pozostałych rzeźb łomżyńskiej
                  nastawy, oparta została – jak trafnie zauważyła Renata Sulewska
                  – na analogicznej postaci na drzeworycie z ok. 1503 r. autorstwa
                  Albrechta Dürera „Św. Jan Chrzciciel i  św.  Onufry”. Typ twarzy
                  świętego jest bardzo zbliżony do oblicza diakona i arcybiskupa z tej
                  samej nastawy, więc są one zapewne dziełem jednej ręki. Trudno
                  jednak umiejscowić warsztat ich wykonawcy. Raczej, jak zauważa
                  Sulewska, nie była to Łomża, o  której środowisku artystycznym
                  XVII stulecia niemal nic nie wiadomo. Prawdopodobnie był to
                  warsztat lokalny, czynny zapewne na Mazowszu, lecz z pewnością
                  nie tożsamy z warsztatem wykonującym nastawę z katedry św. Jana
                  z Warszawy.
                     literatura: KZSP, 1982, s. 22; Sulewska, 2004, s. 187; Grabowski,
                  2014, s. 246.














            44
     ołtarz z łomży
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50