Page 63 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 63
Św. Rozalia swojej epoki, był jednak niewątpliwie twórcą wszechstronnym.
Z pewnością nie należał Mirecki do najwybitniejszych malarzy
W jego dorobku malarskim można znaleźć obrazy historyczne,
nr inwentarzowy: MD/M/03 portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Jak wielu malarzy
autor/warsztat: Kazimierz Mirecki akademickich swojego czasu chętnie odwoływał się do czasów
datowanie: lata 80. lub 90. XIX w. Jagiellonów, wybierając epizody o anegdotycznym charakterze,
pochodzenie: Łomża niejednokrotnie z wątkami muzycznymi (Bard śpiewający
inskrypcje: Ja Rozalia Córka Sinibaldego/ Księcia Kwiskwiny, młodemu rycerzowi czyny przodków, Bekwark lutnista, Kazimierz
Rozy i Palermno./ Dla miłości Pana mojego/ Jezusa Jagiellończyk rozdający jałmużnę, Czytanie w gronie rodzinnym
z czasów zygmuntowskich, Sprowadzenie muzyki na dwór Zygmunta
Chrystusa postanowiłam/ mieszkać w tej pieczarze; I przez Bonę). Artysta sięgał również po wątki literackie, zwłaszcza
na odwrocie PINX. K. Mirzecki (vel: Minecki) CA. z Romea i Julii i Pana Tadeusza (Śmierć Horeszki, Spowiedź księdza
A.D. 1840./ CONSERV. S. Cz. Łupiński. A.D. 1955 in Robaka, Zosia). Co najmniej trzykrotnie malował Mirecki Helenę
Łyse. Modrzejewską, dwukrotnie jako odtwórczynię szekspirowskich
wymiary: 157 x 115 cm ról Julii i Ofelii. Był także twórcą popularnych wówczas typów
technika wykonania: olej, płótno ludzkich z różnych regionów Europy i dobrze sprzedających się
„główek” – salonowych wizerunków młodych i ładnych kobiet
opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. W ciemnym (Góral tatrzański, Dziewczyna z okolic Neapolu). W zbiorach
wnętrzu skalnej groty lekko przesunięta w prawo względem osi Muzeum Narodowego w Warszawie znajdują się trzy autoportrety
kompozycji klęczy młoda, szczupła kobieta. Ukazana bokiem artysty oraz dwa portrety męskie: malarza Walerego Brochockiego
postać ubrana jest w długą, jasnoróżową suknię z prostokątnym i studium starca. W malarstwie pejzażowym Mirecki chętnie
dekoltem i szerokim pasem w talii. Ujęta w trzech czwartych twarz sięgał po motywy włoskie, bliskie mu z powodów osobistych,
charakteryzuje się dużymi, ciemnymi oczyma, prostym nosem a jednocześnie modne i pożądane przez wielu kupujących (Taras
i pełnymi ustami. Długie ciemne włosy, rozdzielone przedziałkiem, pałacu Viscontich w Mediolanie, Zachód słońca w Wenecji).
opadają na ramiona. Głowę otacza promienisty nimb. Po lewej Utrwalał także widoki z Małopolski i Mazowsza (Krajobraz
stronie kompozycji, na wysokim kamiennym stopniu leży leśny z okolic Krynicy, Brama Floriańska w Krakowie, Wieża
otwarta, masywna księga. W głębi umieszczony jest nieduży krzyż Klasztoru Norbertanek w Nowym Sączu, Kościół bernardynów
wykonany ze skrzyżowanych grubych gałęzi. Po jego prawej stronie, od strony ulicy Mariensztadt). Jego sceny rodzajowe oscylowały
na kamiennej ścianie widnieje słabo czytelna pięciowersowa w kręgu malarstwa salonowego, nie podejmując istotnej tematyki
inskrypcja. Przed klęczącą świętą leży ludzka czaszka. społecznej (Kokietka, Ja mamie do uszka coś powiem, Dziewczyna
Autorem obrazu jest Kazimierz Mirecki (1830–1911). wracająca od spowiedzi).
Przyszły malarz urodził się w Genui jako syn polskiego dyrygenta Na zamówienia malował także Mirecki obrazy religijne,
Franciszka i Włoszki Teresy Granar. Edukację artystyczną zwłaszcza wizerunki świętych (św. Kazimierza, św. Magdaleny,
rozpoczął w Krakowie, gdzie podobnie jak reszta rodzeństwa św. Eufrozyny). Jego prace znajdowały się w katedrze w Kamieniu
odebrał wykształcenie muzyczne. Na przełomie 1839 i 1840 Podolskim (Św. Trójca, Najświętsza Maria Panna), Ciechocinku
został zapisany do Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie rozwijał swoje (Przemienienie Pańskie, Matka Boska), Gostyninie (Najświętsza
umiejętności malarskie pod kierunkiem Wojciecha Kornelego Panna Różańcowa) i Drobinie (Matka Boska Różańcowa ze
Stattlera. W 1851 r. otrzymał stypendium na wyjazd do Włoch. św. Dominikiem i Katarzyną Sieneńską). W kościele parafialnym
W 1854 i 1855 przebywał w Wenecji. Prawdopodobnie przez jakiś w Burzynie (pow. łomżyński) znajduje się obraz Chrzest w Jordanie
czas jego nauczycielem w Brukseli był Jean-François Portaels z 1889 r., sygnowany przez Mireckiego.
(przed 1866). Na początku lat 60 XIX w. i w latach 1875–76 Obecnie sygnatura i być może data na przedstawieniu
Mirecki czasowo osiadł w Kamieńcu Podolskim. W 1872 udał się św. Rozalii zasłonięte są w znacznej części przez ramę. Datowanie
do Mediolanu, następnie przez Genuę trafił do Florencji, którą obrazu na ok. 1840 r. umieszczone na odwrocie płótna w trakcie
opuścił w 1874. Od 1879 mieszkał w Warszawie, wielokrotnie konserwacji powojennej jest z pewnością błędne. Dzieło powstało
jednak odbywając podróże zagraniczne. Ostatnie lata życia zapewne w latach 80. lub 90. XIX w., kiedy Mirecki mieszkał
spędził w Krakowie, gdzie znany był zarówno jako malarz, jak w Warszawie i otrzymywał zamówienia na obrazy religijne
i wiolonczelista. z terenu Mazowsza i Podlasia. Malarz nadał sycylijskiej pustelnicy
rysy twarzy typowe dla młodych, włoskich dziewcząt.
literatura: dzieło niepublikowane
62
MALARSTWO