Page 76 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 76
Portret kobiety w czarnej sukni Portret kobiety w różowej sukni
nr inwentarzowy: MD/M/17C nr inwentarzowy: MD/M/17D
autor/warsztat: nieznany autor/warsztat: nieznany
datowanie: ok. 1840–50 datowanie: ok. 1840–50
pochodzenie: nieznane pochodzenie: nieznane
wymiary: 77 x 67 cm wymiary: 76,5 x 67 cm
technika wykonania: olej, płótno technika wykonania: olej, płótno
opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia ujętą opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
w półpostaci kobietę zwróconą ku lewej krawędzi kompozycji. ujętą w półpostaci młodą kobietę zwróconą ku lewej krawędzi
Portretowana ubrana jest w czarną suknię z głębokim poziomym kompozycji. Portretowana ubrana jest w jasnoróżową suknię
dekoltem, obcisłym stanikiem i obszernymi rękawami z głębokim poziomym dekoltem, obcisłym stanikiem i obszernymi
marszczonymi u nasady i przy mankietach. Na biżuterię modelki rękawami marszczonymi u nasady i przy mankietach. Twarz
składają się długi, cienki łańcuszek na szyi, trzy pierścionki na ukazana w trzech czwartych charakteryzuje się wysokim
prawej dłoni i zegarek w okrągłej kopercie zawieszony na łańcuszku czołem, cienkimi brwiami, prostym nosem i wąskimi wargami.
u pasa. Twarz ukazana w trzech czwartych charakteryzuje się Rozdzielone przedziałkiem czarne włosy są zaczesane gładko na
cienkimi brwiami, prostym nosem i wąskimi wargami. Czarne, skroniach, a z tyłu przewiązane żółtą wstążką. Odsłonięte lewe
gładko zaczesane na skroniach włosy przykryte są przeźroczystym ucho zdobi podłużny kolczyk. Prawa dłoń kobiety jest uniesiona
czepkiem wiązanym pod brodą. Nakrycie ozdabiają czerwone na wysokość ramienia.
kwiatki na zielonych gałązkach upięte na wysokości policzków Obraz należy do zespołu portretów kolatorów nieznanej
oraz szerokie pasy przeźroczystej tkaniny opadające na piersi. parafii (patrz: MD/M/17A, MD/M/17B, MD/M/17D). W trakcie
Obraz należy do zespołu portretów kolatorów nieznanej prac nad katalogiem nie udało się ustalić proweniencji obrazu ani
parafii (patrz: MD/M/17A, MD/M/17B, MD/M/17D). W trakcie tożsamości przedstawionej kobiety.
prac nad katalogiem nie udało się ustalić proweniencji obrazu ani Młodzieńcze rysy twarzy, jasnoróżowa suknia, brak nakrycia
tożsamości przedstawionej kobiety. Pewne cechy fizjonomiczne głowy i nieznaczna ilość biżuterii sugerują, że portretowana była
modelki przypominają rysy Marii z Rakowskich Kotowskiej, znane panną.
z jej portretu przechowywanego na plebanii w Dobrzyjałowie literatura: dzieło niepublikowane
[KZSwP, 1982, s. 4, fig. 125].
Niewątpliwie strój, w jakim ukazana została modelka, modny
był na przełomie lat 30. i 40. XIX w. Świadczy o tym datowany
na 1840 r. portret pani Olszewskiej, pędzla Marcina Jabłońskiego,
znajdujący się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Rzeszowie
[Możdżyńska-Nawotka, 2002, s. 222]. Portretowane damy mają
analogiczne czarne suknie o szerokim dekolcie i obszernych
rękawach marszczonych u nasady. Obie także podkreśliły czerń
swoich włosów białymi czepkami, przystrojonymi czerwonymi
kwiatami i szerokimi szarfami spływającymi na piersi.
literatura: dzieło niepublikowane
75
MALARSTWO