Page 76 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 76

Portret kobiety w czarnej sukni                        Portret kobiety w różowej sukni


            nr inwentarzowy:  MD/M/17C                              nr inwentarzowy:  MD/M/17D
            autor/warsztat:  nieznany                               autor/warsztat:  nieznany
            datowanie:      ok. 1840–50                             datowanie:     ok. 1840–50
            pochodzenie:    nieznane                                pochodzenie:   nieznane
            wymiary:        77 x 67 cm                              wymiary:       76,5 x 67 cm
            technika wykonania:  olej, płótno                       technika wykonania:  olej, płótno

            opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia ujętą   opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
          w  półpostaci kobietę zwróconą ku lewej krawędzi kompozycji.   ujętą w  półpostaci młodą kobietę zwróconą ku lewej krawędzi
          Portretowana ubrana jest w czarną suknię z głębokim poziomym   kompozycji. Portretowana ubrana  jest  w  jasnoróżową suknię
          dekoltem, obcisłym stanikiem i  obszernymi rękawami    z głębokim poziomym dekoltem, obcisłym stanikiem i obszernymi
          marszczonymi u nasady i przy mankietach. Na biżuterię modelki   rękawami marszczonymi  u  nasady i  przy mankietach. Twarz
          składają się długi, cienki łańcuszek na szyi, trzy pierścionki na   ukazana w  trzech czwartych charakteryzuje się wysokim
          prawej dłoni i zegarek w okrągłej kopercie zawieszony na łańcuszku   czołem, cienkimi brwiami, prostym nosem i wąskimi wargami.
          u  pasa. Twarz ukazana w  trzech czwartych charakteryzuje się   Rozdzielone przedziałkiem czarne włosy są zaczesane gładko na
          cienkimi brwiami, prostym nosem i wąskimi wargami. Czarne,   skroniach, a z tyłu przewiązane żółtą wstążką. Odsłonięte lewe
          gładko zaczesane na skroniach włosy przykryte są przeźroczystym   ucho zdobi podłużny kolczyk. Prawa dłoń kobiety jest uniesiona
          czepkiem wiązanym pod brodą. Nakrycie ozdabiają czerwone   na wysokość ramienia.
          kwiatki na zielonych gałązkach upięte na wysokości policzków   Obraz należy do zespołu portretów kolatorów nieznanej
          oraz szerokie pasy przeźroczystej tkaniny opadające na piersi.   parafii (patrz: MD/M/17A, MD/M/17B, MD/M/17D). W trakcie
            Obraz należy do zespołu portretów kolatorów nieznanej   prac nad katalogiem nie udało się ustalić proweniencji obrazu ani
          parafii (patrz: MD/M/17A, MD/M/17B, MD/M/17D). W trakcie   tożsamości przedstawionej kobiety.
          prac nad katalogiem nie udało się ustalić proweniencji obrazu ani   Młodzieńcze rysy twarzy, jasnoróżowa suknia, brak nakrycia
          tożsamości przedstawionej kobiety. Pewne cechy fizjonomiczne   głowy i nieznaczna ilość biżuterii sugerują, że portretowana była
          modelki przypominają rysy Marii z Rakowskich Kotowskiej, znane   panną.
          z  jej  portretu  przechowywanego  na  plebanii  w  Dobrzyjałowie   literatura: dzieło niepublikowane
          [KZSwP, 1982, s. 4, fig. 125].
            Niewątpliwie strój, w jakim ukazana została modelka, modny
          był na przełomie lat 30. i 40. XIX w. Świadczy o tym datowany
          na 1840 r. portret pani Olszewskiej, pędzla Marcina Jabłońskiego,
          znajdujący się w  zbiorach Muzeum Okręgowego w  Rzeszowie
          [Możdżyńska-Nawotka, 2002, s. 222]. Portretowane damy mają
          analogiczne czarne suknie o  szerokim dekolcie i  obszernych
          rękawach marszczonych u nasady. Obie także podkreśliły czerń
          swoich  włosów  białymi  czepkami,  przystrojonymi  czerwonymi
          kwiatami i szerokimi szarfami spływającymi na piersi.
            literatura: dzieło niepublikowane















































                                                                                                                        75
                                                                                                                        MALARSTWO
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81