Page 79 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 79

Chrystus Bolesny                                        Obraz adorujących reprezentantów


                     nr inwentarzowy:  MD/M/20                            stanów świeckich i duchownych
                     autor/warsztat:  nieznany
                     datowanie:     XVII/XVIII w.                            nr inwentarzowy:  MD/M/22
                     pochodzenie:   kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Kołakach   autor/warsztat:  nieznany
                                    Kościelnych                              datowanie:     ok. 1800
                     inskrypcje:    Patrz Grzesniku com cierpiał za twe nieprawości/   pochodzenie:   katedra św. Michała Archanioła w Łomży
                                    Dałem bok mój przebić ku tobie z miłośći  wymiary:      70 x 121 cm
                     wymiary:       62 x 53 cm                               technika wykonania:  olej, płótno
                     technika wykonania:  olej, płótno                       opis: Obraz ma formę poziomego prostokąta z  kompozycją

                     opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Kompozycja   ujętą w owalu. Przedstawia wnętrze sali z prostokątnym oknem
                  przedstawia Chrystusa w  półpostaci, zwróconego ku prawej   na osi i sklepieniem wspartym na dwóch filarach. Na posadzce
                  krawędzi kompozycji. Plecy, lewą stronę torsu i brzuch osłania   ułożonej z  czarnych i  białych kwadratowych kafli klęczą
                  ciemnoczerwony, drapowany płaszcz. Dłońmi z  widocznymi   dwie zwrócone ku sobie grupy postaci. Po każdej ze stron
                  śladami po gwoździach Jezus wskazuje ranę w  prawym boku.   przedstawiono po ośmiu mężczyzn ze złożonymi do modlitwy
                  Twarz okolona ciemnobrązowymi, długimi włosami i ciemnym   dłońmi  i  głowami  skierowanymi  ku  górze.  Na  prawo  od  okna
                  zarostem zwrócona jest ku górze. Oblicze charakteryzuje prosty   klęczy papież w czerwonym ornacie, złotej kapie i tiarze. Obok
                  nos, wąskie usta i ciemne oczy podkreślone prostymi brwiami.   niego  ukazano  biskupa  w  białej  rokiecie,  fioletowym  mucecie
                  Czoło wieńczy korona cierniowa. Ciemne tło rozświetla wokół   i z infułą na głowie, dwóch księży w czarnych sutannach i białych
                  głowy promienisty nimb. W dolnej partii kompozycji znajduje się   komżach oraz czterech zakonników z tonsurami. Na czele drugiej
                  banderola z inskrypcją.                                 grupy klęczą dwaj władcy okryci płaszczami obszytymi futrem,
                     Półpostaciowe ujęcie Chrystusa Bolesnego, wskazującego   z  zamkniętymi koronami na głowach. Towarzyszą im  trzej
                  ranę w  boku, należało do najpopularniejszych przedstawień   szlachcice ubrani kolejno w zielony żupan i delię, różowy żupan
                  dewocyjnych u  schyłku XVII i  w  XVIII w. Z  terenu dzisiejszej   oraz niebieską czamarę. Za nimi klęczą trzej mężczyźni odziani
                  Polski znanych jest kilkadziesiąt ujęć tematu. Wśród przykładów   w ciemne kurty.
                  można wymienić  obrazy w  kościołach św.  Jana Chrzciciela   Podłużny format płótna sugeruje, że stanowiło pierwotnie
                  w Raciborzu-Ostrogu, Mariackim w Toruniu, Narodzenia NMP   część  predelli  (podstawy)  nastawy  ołtarzowej.  Za  taka  funkcją
                  w  Piekoszowie, św.  Antoniego Pustelnika w  Męcinie, św.  Jana   dzieła  przemawia  także  niekompletność  przedstawionej  sceny.
                  Chrzciciela w Zielonce Pasłęckiej (obraz pochodzący z Tarnorudy)   Pomiędzy dwiema grupami modlących się postaci brakuje
                  oraz klasztorze norbertanek w  Krakowie. Poszczególne obrazy   obiektu adoracji. Uniesione głowy mężczyzn każą się domyślać, że
                  różnią  się  między  sobą  szczegółami  kompozycji  i  treścią   było nim przedstawienie religijne znajdujące się powyżej, w polu
                  inskrypcji. W  rozpowszechnieniu się wizerunku niebagatelną   głównym ołtarza. Mógł to być krucyfiks, wizerunek Matki Boskiej
                  rolę odegrała grafika dewocyjna, w tym miedzioryty niemieckie   z Dzieciątkiem lub wyobrażenie Najświętszego Sakramentu.
                  z przełomu XVII i XVIII w. i polskie drzeworyty ludowe z XVIII   Żaden z  adorantów nie ma cech portretowych. Należy
                  i XIX stulecia.                                         uznać ich za reprezentantów stanów duchownego i świeckiego.
                     literatura: dzieło niepublikowane.                   Pierwszej grupie, składającej się z księży i zakonników, przewodzą
                                                                          papież i  biskup. Na czele drugiej znajdują się dwaj bliżej
                                                                          nieokreśleni władcy (królowie lub cesarze). Ukazani za nimi
                                                                          mężczyźni, zróżnicowani strojami, należą do stanu szlacheckiego
                                                                          i mieszczańskiego, a być może także włościańskiego.
                                                                             literatura: KZSP, 1982(2), s. 30, fig. 96.










































            78
       MALARSTWO
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84