Page 78 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 78

Ukrzyżowanie


            nr inwentarzowy:  MD/M/19
            autor/warsztat:   Stanisław Jakub Rostworowski
            datowanie:      1885 r.
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
                            w Waniewie
            inskrypcje:     na licu: INRI; na odwrocie: Roma/ 1885/ Stanisław
                            Nałęcz/ Rostworowski/ pinxit
            wymiary:        127 x 76,5 cm
            technika wykonania:  olej, płótno

            opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Na tle ciemnych,
          skłębionych chmur ukazany został krzyż z  rozpiętym na nim
          Chrystusem. Jego otoczona cierniową koroną głowa jest
          opuszczona i lekko przechylona na prawe ramię. Na ułożonych
          ukośnie ramionach, szczupłym torsie i  lekko ugiętych nogach
          delikatnie uwidacznia się muskulatura. Biodra opina wąskie
          perizonium przewiązane na lewym boku. Wsparte na podnóżku
          stopy złożone są razem i przybite jednym gwoździem. Z ran na
          dłoniach, stopach i torsie płyną niewielkie strużki krwi.
            Autorem obrazu jest Stanisław Jakub Tadeusz Rostworowski
          herbu Nałęcz (1858–1888). Przyszły artysta urodził się
          w  Kowalewszczyźnie koło Tykocina jako syn właściciela
          ziemskiego i  sędziego pokoju Romana oraz Marii z  Glogerów.
          Dwaj bracia Stanisława wybrali karierę artystyczną: Stefan został
          malarzem, Tadeusz architektem i  malarzem. W  konsekwencji
          zadłużenia majątku rodzina utraciła dobra ziemskie i ostatecznie
          osiadła w Warszawie. W 1878 Stanisław rozpoczął naukę malarstwa
          w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów był
          wielokrotnie nagradzany małymi srebrnymi i złotymi medalami.
          Tworzył  wówczas  prace  o  tematyce  mitologicznej  (Hektor
          ciągniony przez Achillesa,  Amor i  Psyche,  Patrokles i  Achilles),
          biblijnej (Trzej młodzieńcy w  piecu ognistym) i  literackiej (cykl
          rysunków do  Balladyny Słowackiego) oraz portrety (Portret
          siostry Leonii, Portret matki, Portret pani Pilitz, Portret Aleksandra
          III). Akademicką edukację Rostworowskiego zwieńczyły dwie
          kompozycje historyczne: Iwan Groźny patrzący na pożar Moskwy
          i Hołd posłów Jermaka przed Iwanem Groźnym (oba obrazy obecnie
          w zbiorach rosyjskich). W 1884 r. malarz otrzymał duży złoty medal
          i  tytuł  kłassnyj chudożnik. Dzięki uzyskanemu stypendium rok
          później wyjechał do Rzymu, odwiedzając w drodze Monachium
          i Wiedeń. W trakcie podróży powstały obrazy Tannhäuser i Wenus,
          Katedra w Monachium, Statua św. Michała w kościele św. Piotra
          w Wiedniu i Pomnik arcyksięcia Karola w Wiedniu. W Wiecznym
          Mieście Rostworowski stał się członkiem licznej polskiej kolonii
          artystycznej. Kontakty z  rodakami zaowocowały portretami
          rzeźbiarzy: Bolesława Jacuńskiego, Zygmunta Langmana i Piusa
          Welońskiego  oraz  malarza  Aleksandra  Stankiewicza  (Muzeum
          Narodowe w  Warszawie). W  Rzymie powstały także obrazy
          Natura i  sztuka,  Irydion i  Elsinoe przed posągiem Amphilocha
          i  Chrystus uczący Modlitwy Pańskiej. W  1886 r. Rostworowski
          poślubił Teresę Lubieniecką i osiadł na stałe w Krakowie. Powstało
          wówczas wiele portretów przedstawicieli małopolskiej szlachty
          i  miejscowego środowiska artystycznego (portrety ołówkowe
          Adama Chmielowskiego, Jacka Malczewskiego, Kazimierza
          Pochwalskiego, Wojciecha Kossaka, Piotra Stachiewicza, wszystkie
          w  zbiorach Muzeum Narodowego w  Krakowie). Malarz zmarł
          w wyniku choroby płuc w Krakowie 9 sierpnia 1888 r. i został
          pochowany na cmentarzu Rakowickim. Niewątpliwie należał do
          zdolniejszych twórców swojego pokolenia. Na szczególną uwagę
          zasługują zwłaszcza portrety, w których udało mu się połączyć
          swobodę techniki z celną analizą psychologiczną modela.
            Zgodnie z  inskrypcją umieszczoną na odwrocie obrazu
          Ukrzyżowanie kompozycja powstała w pierwszym roku pobytu
          Rostworowskiego w Rzymie. Zapewne malarz przywiózł ze sobą
          dzieło do Krakowa. W nieznanym czasie przekazane zostało do
          kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w  Waniewie. W  granicach
          tutejszej parafii znajdował się rodzinny majątek Rostworowskich
          – Kowalewszczyzna, zlicytowana w 1874 r. W czasach dzieciństwa
          i  młodości malarza w  Waniewie znajdował się drewniany
          kościół. W latach 1870–1877 wzniesiono murowaną, neogotycką
          świątynię.  Głównym  jej  fundatorem  był  ojciec  artysty  Roman
          Rostworowski, który dzięki donacjom mógł ponownie poczuć się   literatura: KZSP, 1986, s. XXV, 79, fig. 179; PSB, t. XXXII, s. X,
          jak miejscowy dziedzic. Najprawdopodobniej to on przekazał do   Z Kowalewszczyzny, 2007, s. 7, 31; Rostworowski, 2013, s. 495;   77
          Waniewa obraz namalowany przez syna.                   Słownik artystów, 2013, s. 132.                        MALARSTWO
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83