Page 91 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 91

Ikona archanioł Gabriel


                     nr inwentarzowy:  MD/M/21A
                     autor/warsztat:  nieznany
                     datowanie:     czwarta ćwierć XIX w.
                     pochodzenie:   sobór Świętej Trójcy w Łomży
                     inskrypcje:    brak
                     wymiary:       128 x 66 cm
                     technika wykonania:  olej na desce
                     opis: Ikona ma formę pionowego prostokąta, zakończonego
                  półkoliście i dodatkowo ujętego w drewnianą ramę. Na złotym tle,
                  ozdobionym ornamentem roślinnym przedstawiono frontalnie
                  młodzieńca odzianego w różową tunikę ze złotym kołnierzem oraz
                  błękitny płaszcz ze złotym lamowaniem. Z ramion młodzieńca
                  wyrastają białe skrzydła. W  prawej dłoni anioł trzyma gałązkę
                  lilii, a  lewą trzyma na piersi. Oblicze młodzieńca jest owalne
                  i  całkowicie pozbawione zarostu. Jego charakterystyczną cechą
                  są długi prosty nos, czerwone wydatne wargi i  duże, głęboko
                  osadzone, błękitne oczy. Anioł ma popielate, lekko kręcone włosy,
                  sięgające ramion. Jego głowę otacza nimb, zdobiony na krawędzi
                  ornamentem geometrycznym. Ponad nimbem umieszczono pole
                  przeznaczone  na  inskrypcję,  jednakże  pole  owo  jest  obecnie
                  puste. Pod stopami anioła widać biało – szare obłoki.
                     Ikona ma ikonografi ę, typową dla katolickich przedstawień
                  archanioła Gabriela, którą nierzadko spotyka się także na dzie-
                  więtnasto- i  wczesnodwudziestowiecznych okcydentalizujących
                  ikonach rosyjskich z kręgu petersburskiego. Identyfi kację postaci
                  umożliwiają charakterystyczne dla niej atrybuty, takie jak skrzy-
                  dła, różowa tunika, gałązka lilii w dłoni, chociaż przedstawienie
                  zostało  pozbawione  inskrypcji  objaśniającej.  Ikona  prezentuje
                  stosunkowo wysoki poziom artystyczny, a pastelowa, stonowana
                  kolorystyka, łagodny modelunek światłocieniowy oraz zastoso-
                  wanie zachodnioeuropejskiej ikonografi i Gabriela sytuują ikonę
                  w  kręgu petersburskim. Z  uwagi na identyczne wymiary oraz
                  oprawę, a także cechy stylistyczne ikona z pewnością stanowi ca-
                  łość z ikoną archanioła Michała (MD/M/21D) i została wykonana
                  równocześnie z nią przez ten sam warsztat.
                     literatura: KZSP, 1982(2), s. 30.










                                                                          Ikona Matka Boska z Dzieciątkiem



                                                                             nr inwentarzowy:  MD/M/21B
                                                                             autor/warsztat:  nieznany
                                                                             datowanie:     czwarta ćwierć XIX w.
                                                                             pochodzenie:   sobór Świętej Trójcy w Łomży
                                                                             inskrypcje:
                                                                             wymiary:       137,5 x 64 cm
                                                                             technika wykonania:   olej na desce

                                                                             opis: Ikona ma formę pionowego prostokąta, zakończonego
                                                                          półkoliście. Na brązowym tle przedstawiono frontalnie Marię,
                                                                          trzymającą w ramionach Dzieciątko. Ręce Chrystusa są uniesione
                                                                          w  geście błogosławieństwa. Kobieta jest odziana w  niebieską
                                                                          tunikę i czerwony maforion ze złotą obwódką. Dziecko w biały
                                                                          himation i  niebieski płaszcz, a  na stopach ma złote sandały.
                                                                          Twarz Marii jest pociągła, zwężająca się do dołu, charakteryzują
                                                                          ją długi, prosty nos i głęboko osadzone oczy. Chrystus ma twarz
                                                                          okrągłą, ale jego oblicze zdobią taki sam długi prosty nos oraz
                                                                          głęboko osadzone oczy. Głowy Marii i Chrystusa są otoczone
                                                                          rozchodzącymi się promieniście nimbami, ponad którymi
                                                                          znajdują się napisy identyfi kacyjne.
                                                                             Ikona stanowi najprawdopodobniej wariant popularnej od lat 20.
                                                                          XIX w. ikonografi i Matki Boskiej Kostomarowskiej, na co wskazują:
                                                                          pełnopostaciowe, frontalne przedstawienie Marii, podtrzymującej
            90                                                            małego Chrystusa obydwoma rękami, przesunięcie postaci Chrystusa
                                                                          na lewą stronę, to, że Dzieciątko wykonuje znak błogosławieństwa
       MALARSTWO                                                          oboma rękami oraz promieniście rozchodzące się nimby.
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96