Page 92 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 92

Dla przedstawień Matki Boskiej Kostomarowskiej jest jednak   opis: Przedstawienie ma formę pionowego prostokąta, u góry
          charakterystyczne także błękitne tło i usytuowanie Marii na obłoku,   zakończonego półkoliście. Na ciemnobrązowym tle, ozdobionym
          które tutaj nie występuje. Ikona reprezentuje stosunkowo dobry   ornamentem roślinnym został przedstawiony frontalnie
          poziom artystyczny. Akademicki sposób przedstawienia postaci,   młodzieniec odziany w złotą tunikę ze złotym kołnierzem oraz
          łagodny modelunek światłocieniowy, pastelowa kolorystyka   ciemnoczerwony płaszcz z delikatnym lamowaniem. Z ramion
          szat Chrystusa świadczą o  tym, że ikona powstała w  kręgu   młodzieńca wyrastają białe skrzydła. W  prawej dłoni anioł
          petersburskim w ostatniej ćwierci XIX w. i najprawdopodobniej   trzyma żezł (pastorał), a lewą podtrzymuje od dołu białą kulę
          była pierwotnie przeznaczona do soboru św.  Trójcy w  Łomży.   świata z  krzyżem na czubku. Oblicze młodzieńca jest owalne
          Cechy stylistyczne oraz sposób opracowania odwrotnej strony   i całkowicie pozbawione zarostu. Twarz zdobi charakterystyczny
          wskazują, że ikona pochodzi z  tego samego warsztatu, który   długi i  prosty nos, czerwone, wydatne wargi i  duże, głęboko
          wykonał też ikonę archanioła Michała (MD/M/21C).       osadzone, błękitne oczy. Anioł ma brązowe, lekko kręcone
            literatura: KZSP, 1982(2), s. 30.                    włosy, sięgające ramion. Jego głowę otacza nimb inskrypcję
                                                                 objaśniającą.
                                                                    Przedstawienie ma ikonografi ę, typową dla prawosławnych
                                                                 ikon archanioła Michała. Identyfi kację postaci umożliwia
          Ikona archanioł Michał                                 obecność  inskrypcji  objaśniającej  oraz  obecność  atrybutów
                                                                 – skrzydeł, żezła oraz kuli świata. Dobra jakość artystyczna
                                                                 dzieła oraz charakterystyczna przygaszona kolorystyka, miękki
            nr inwentarzowy:  MD/M/21C                           modelunek światłocieniowy wskazują na to, że ikona jest dziełem,
            autor/warsztat:  nieznany                            pochodzącym ze środowiska petersburskiego lub wzorującego się
            datowanie:      czwarta ćwierć XIX w.                na petersburskim. Cechy stylistyczne oraz sposób opracowania
            pochodzenie:    sobór Świętej Trójcy w Łomży         odwrotnej strony wskazują, że pochodzi z tego samego warsztatu,
            inskrypcje:                                          który wykonał też ikonę Marii z Dzieciątkiem (MD/M/21B).
            wymiary:        138 x 63 cm                             literatura: dzieło niepublikowane.
            technika wykonania:   olej na desce




































































                                                                                                                        91
                                                                                                                        MALARSTWO
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97