Page 92 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 92
Dla przedstawień Matki Boskiej Kostomarowskiej jest jednak opis: Przedstawienie ma formę pionowego prostokąta, u góry
charakterystyczne także błękitne tło i usytuowanie Marii na obłoku, zakończonego półkoliście. Na ciemnobrązowym tle, ozdobionym
które tutaj nie występuje. Ikona reprezentuje stosunkowo dobry ornamentem roślinnym został przedstawiony frontalnie
poziom artystyczny. Akademicki sposób przedstawienia postaci, młodzieniec odziany w złotą tunikę ze złotym kołnierzem oraz
łagodny modelunek światłocieniowy, pastelowa kolorystyka ciemnoczerwony płaszcz z delikatnym lamowaniem. Z ramion
szat Chrystusa świadczą o tym, że ikona powstała w kręgu młodzieńca wyrastają białe skrzydła. W prawej dłoni anioł
petersburskim w ostatniej ćwierci XIX w. i najprawdopodobniej trzyma żezł (pastorał), a lewą podtrzymuje od dołu białą kulę
była pierwotnie przeznaczona do soboru św. Trójcy w Łomży. świata z krzyżem na czubku. Oblicze młodzieńca jest owalne
Cechy stylistyczne oraz sposób opracowania odwrotnej strony i całkowicie pozbawione zarostu. Twarz zdobi charakterystyczny
wskazują, że ikona pochodzi z tego samego warsztatu, który długi i prosty nos, czerwone, wydatne wargi i duże, głęboko
wykonał też ikonę archanioła Michała (MD/M/21C). osadzone, błękitne oczy. Anioł ma brązowe, lekko kręcone
literatura: KZSP, 1982(2), s. 30. włosy, sięgające ramion. Jego głowę otacza nimb inskrypcję
objaśniającą.
Przedstawienie ma ikonografi ę, typową dla prawosławnych
ikon archanioła Michała. Identyfi kację postaci umożliwia
Ikona archanioł Michał obecność inskrypcji objaśniającej oraz obecność atrybutów
– skrzydeł, żezła oraz kuli świata. Dobra jakość artystyczna
dzieła oraz charakterystyczna przygaszona kolorystyka, miękki
nr inwentarzowy: MD/M/21C modelunek światłocieniowy wskazują na to, że ikona jest dziełem,
autor/warsztat: nieznany pochodzącym ze środowiska petersburskiego lub wzorującego się
datowanie: czwarta ćwierć XIX w. na petersburskim. Cechy stylistyczne oraz sposób opracowania
pochodzenie: sobór Świętej Trójcy w Łomży odwrotnej strony wskazują, że pochodzi z tego samego warsztatu,
inskrypcje: który wykonał też ikonę Marii z Dzieciątkiem (MD/M/21B).
wymiary: 138 x 63 cm literatura: dzieło niepublikowane.
technika wykonania: olej na desce
91
MALARSTWO