Page 93 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 93
Ikona archanioł Michał czerwonemu płaszczowi oraz żezłowi w ręku, chociaż w tego
typu przedstawieniach archanioł Michał z reguły trzyma w lewej
dłoni kulę świata. Ikona reprezentuje stosunkowo wysoki poziom
nr inwentarzowy: MD/M/21D artystyczny, a pastelowa, stonowana kolorystyka oraz łagodny
autor/warsztat: nieznany modelunek światłocieniowy sytuują ją w kręgu petersburskiego
datowanie: czwarta ćwierć XIX w. malarstwa ikonowego. Z uwagi na identyczne wymiary oraz
pochodzenie: sobór Świętej Trójcy w Łomży oprawę, a także cechy stylistyczne ikona z pewnością stanowi
inskrypcje: brak całość z ikoną archanioła Gabriela (MD/M/21A) i została
wymiary: 129 x 67 cm wykonana przez ten sam warsztat.
literatura: KZSP, 1982(2), s. 30.
technika wykonania: olej na desce
opis: Ikona ma formę pionowego prostokąta, zakończonego
półkoliście i ujętego w drewnianą ramę. Na złotym, zdobionym
odziany w błękitną tunikę ze złotym kołnierzem ozdobionym Ikona Serafi n z Sarowa
ornamentalnie tle został przedstawiony frontalnie młodzieniec
dodatkowo krzyżem i w czerwony płaszcz ze złotym lamowaniem.
Z ramion młodzieńca wyrastają białe skrzydła. W prawej dłoni nr inwentarzowy: MD/M/21E
anioł dzierży żezł (pastorał), a lewą trzyma opuszczoną na autor/warsztat: nieznany
wysokości bioder. Oblicze młodzieńca jest owalne i całkowicie datowanie: czwarta ćwierć XIX w.
pozbawione zarostu. Cechuje je wysokie czoło, długi prosty nos pochodzenie: sobór Świętej Trójcy w Łomży
prosty nos, wydatne wargi i duże, głęboko osadzone, błękitne inskrypcje:
oczy. Anioł ma popielate, lekko kręcone włosy, sięgające ramion. wymiary: 160 x 80 cm
Jego głowę otacza nimb, zdobiony ornamentalnie na krawędzi, technika wykonania: olej na desce
ponad którym umieszczono pole przeznaczone na inskrypcję,
jednakże pole owo jest obecnie puste. opis: Ikona ma formę pionowego prostokąta. Na złotym tle
Ikonografi a jest typowa dla prawosławnych przedstawień zdobionym ornamentem geometrycznym przedstawiono postać
archanioła Michała. Pomimo braku inskrypcji identyfi kacja starego, lekko przygarbionego człowieka, nieznacznie zwróconego
postaci jest możliwa dzięki atrybutom – łabędzim skrzydłom, w lewą stronę. Mężczyzna jest odziany w ciemnoczerwoną tunikę
92
MALARSTWO