Page 143 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 143

Mater Templum Trinitatis                                (lub z ok. 1720 r.). Na przełom XVI i XVIII w. wskazywać miało
                  (w typie otwartej Madonny                               inne (nieokreślone) z wotów – dar bractwa różańcowego z Grodna,
                                                                          które według wzmianek z początku XX w. pochodzić miało z 1681
                  szafkowej w Sejnach)                                    r. [Wacław z Sulgostowa, 1902, s. 592; Fridrich, 1903–1908, t. III,
                                                                          s. 432]. Według jednego z autorów w 1775 r. z polecenia przeora
                                                                          zastąpić miano starsze złote korony figury nowymi srebrnymi.
                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/34                         W latach 1930–1932 przeprowadzono w Warszawie konserwację
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze)  sejneńskiej Madonny szafkowej, decydując się m.in. na zdjęcie
                                                                          wspomnianej barokowej sukienki. Oficjalnym potwierdzeniem
                     datowanie:     koniec XVII w. lub początek XVIII w.    kultu stała się koronacja figury w 1975 r. [Złotkowski, 1938, s. 17-
                                    (w okresie między 1684 a 1720 r.?)    26, 66-67, 86-88; Ambrosiewicz, 1997, s. 64–67].
                     pochodzenie:    Sejny, może z tamtejszego kościoła      Sejneńska Madonna szafkowa ma ok. 114 cm wysokości,
                                    podominikańskiego (obecnie bazylika mniejsza)   wykonana została z  drewna lipowego, polichromowanego
                                    pw. Nawiedzenia NMP                   i  częściowo złoconego. Zamknięta ukazuje siedzącą na tronie,
                     wymiary:       wys. 127, 5, szer. 63 cm              ujętą frontalnie Marię, która na prawym kolanie podtrzymuje
                     technika wykonania:  drewno płaskorzeźbione, polichromowane,   siedzące (stojące?) Dzieciątko, w  lewym zaś trzyma nieduże
                                    złocone                               jabłko królewskie. Matka odziana jest w  przepasaną szatę
                                                                          spodnią z dekoltem i narzucony na ramiona, spięty taśmą płaszcz
                     opis: Relief, ujęty profilowaną ramą, ukazuje na osi stojącą, ujętą   przesłaniający  nogi.  Poniżej  nich  widnieje  na  obłokach  sierp
                  frontalnie Marię. Ubrana w czerwoną suknię ze złotym paskiem,   księżyca (o  rogach skierowanych w  dół), ozdobiony kobiecą
                  rozkłada opuszczone ręce, trzymając w  nich rąbki błękitnego   maską lunarną. Po otwarciu figury na skrzydłach, pod ramionami
                  maforionu ze złotą bortą, który ma narzucony na głowę i ramiona.   Marii i  połami jej płaszcza podbitego gronostajem, widnieją
                  Na tle jej nóg, łona i piersi widnieje postać, jakby siedzącego Boga   malowane dwie grupy klęczących kobiet i mężczyzn po 13 postaci
                  Ojca, z głową ujętą trójkątnym nimbem. Jego górny róg chwyta   spiętrzonych w kilku rzędach: wśród nich ubiorem wyróżnia się
                  dziobem gołębica Ducha Świętego. Ojciec, odziany w  długą   Krzyżak (z lewej) i papież (z prawej strony). Adorują one ukazaną
                  błękitną szatę odsłaniającą bose stopy i narzucony na barki złoty   na tle sylwetki Madonny rzeźbioną Trójcę Świętą. Ukazana na
                  płaszcz, w  szeroko rozstawionych ramionach trzyma brązowy   ażurowym cokole należy do typu zwanego tronem łaski: tronujący
                  krzyż z  ukrzyżowanym Chrystusem. Pionowa belka krzyża   Bóg Ojciec, nad czołem którego przysiadła gołębica Ducha
                  wspiera się o wieloboczny jasnoniebieski cokół, którego przednią   Świętego, prezentuje rozpiętego na krzyżu Syna.
                  ściankę zdobi zwrócony rogami ku górze złoty sierp księżyca   Figura sejneńska należy do ekskluzywnej grupy figur
                  z  maską  lunarną.  Z  boków  cokołu  widnieją  dwie  złote  rozety.   ukazujących tronującą (najczęściej) lub stojącą Madonnę
                  Ich odpowiednikami w górnej partii reliefu są dwie, ukazane na   z Dzieciątkiem, którą przecięto pionowo do wysokości ramion,
                  tle chmurek, uskrzydlone główki anielskie. Flankują one głowę   a  następnie poziomo, by po otwarciu dwóch części, niczym
                  Marii zwieńczoną okazałą koroną typu zamkniętego. Twarze   w tryptyku skrzydeł, ukazać rzeźbione i malowane przedstawienia
                  postaci mają kształt wydłużonych owali i  cechują się wysoko   we wnętrzu. Najbardziej znaną podgrupę Madonn szafkowych,
                  wysklepionymi czołami, prostymi i  zadartymi nosami, dużymi   znanych  od  przełomu  XII  i  XIII  w.  (najstarsze  figury  powstały
                  małżowinami usznymi (Maria). Karnacje są koloru cielistego   w kości słoniowej i znane są z Francji), reprezentuje pięć figur
                  z zaróżowieniami na policzkach, włosy i zarost – brązowe, oczy –   powstałych na terytorium państwa krzyżackiego w  Prusach.
                  czarne, usta – karminowe.                               Oprócz sejneńskiej są to: figury z Klonówki i Lubiszewa (obie:
                     Relief o  niecodziennej ikonografii niewątpliwie nawiązuje   Muzeum  Diecezjalne w  Pelplinie),  z  kościoła  Mariackiego
                  do Madonny szafkowej czczonej w  kościele podominikańskim   w Elblągu (dziś: Ostpreussisches Landesmuseum w Lünneburgu,
                  w  Sejnach. Klasztor ten ufundował w  1602 r. Jerzy Grodziński,   depozyt  Union  Evangelischer  Kirchen)  oraz  dwie nieznanego
                  starosta przeroślski i  płotewski, ówczesny właściciel Sejn.   pochodzenia  (jedna  w   Germanisches  Nationalmuseum
                  W latach 1610–1619 wzniesiono murowany orientowany kościół,   w Norymberdze, a druga w Musée de Cluny w Paryżu). Jak się sądzi,
                  a konsekrowano go w 1632 r. pw. NMP oraz św. Jerzego i Jacka.   powstały one na przełomie XIV i XV w. i pełniły (przynajmniej
                  Równocześnie wznoszono przylegający do jego fasady czworobok   te najmniejsze rozmiarami) funkcję podróżnych retabulów
                  klasztorny. Całość zabudowań uległa w jakiejś części zniszczeniom   (polowych?)  dostojników  krzyżackich.  Po  otwarciu  figury
                  w czasie potopu szwedzkiego. Naprawiono je zapewne w podobnym   ukazują na „skrzydłach” namalowane postacie reprezentujące
                  czasie, w którym ukończono przykościelną kaplicę Massalskich –   różne stany społeczeństwa średniowiecznego, zgromadzone pod
                  w 1666 r. W okresie miedzy 1690 a 1706 r. ostatecznie zakończono   ramionami i  połami płaszcza Marii (jest to temat Marii Matki
                  prace przy zabudowaniach konwentu. Gruntownej przebudowie   Płaszcza Opiekuńczego – Mater Misericordiae), oraz – pośrodku
                  założenie uległo w  trzeciej ćwierci XVIII w. z  fundacji Róży   – Trójcę Świętą w  typie tronu łaski (warto zaznaczyć, iż tylko
                  z  Platerów Strutyńskiej. Około roku 1764 przeorientowano   w  figurze w  Sejnach istnieje obecnie motyw gołębicy Ducha
                  kościół, wydłużono korpus o dwa przęsła i zakończono wysmukłą   Świętego). Łączą one w sobie w oryginalny sposób szereg wątków
                  dwuwieżową fasadą zaprojektowaną w  duchu późnego baroku   teologicznych o wymowie maryjnej i chrystologicznej: w figurze
                  wileńskiego. Wykonano też jednolity  wystrój wnętrza.  Prace   zamkniętej – udział Marii we wcieleniu oraz królewskość – jej
                  ukończono w okresie 1777–1779. W 1804  r. konwent skasowano,   i jej Syna, w figurze otwartej – opieka Marii nad grzesznikami
                  a kościół zamieniono na parafialny [Ambrosiewicz, 1997, s. 15-63].   i  jej pośrednictwo między nimi a  Trójcą Świętą oraz wiara
                     Madonna  szafkowa  z  Sejn, zwana  Matką  Boską  Sejneńską,   w  Trójcę Świętą ze szczególnym podkreśleniem przekonania
                  miała trafić do Sejn – według legendy – za sprawą fundatora   o boskości wcielonego Chrystusa, który przez łono Marii przyjął
                  klasztoru. Miał on mieć senne widzenie, które nakazało mu   ciało, ale pozostał współistotny z  Ojcem i  Duchem Świętym.
                  zakupić figurę w Królewcu (według innej wersji – w Gdańsku),   Ta ostatnia idea wyraża się w  teologicznym tytule Marii jako
                  a okoliczności jej nabycia i transportu obfitować miały w cuda.   Świątyni Trójcy Świętej (Mater Templum Trinitatis), pojawiający
                  Przekazy te pochodzą dopiero z drugiej połowy XIX w. Być może   się w  szeregu średniowiecznych tekstów teologii i  hymnologii
                  figura znajdowała się w  wyposażeniu ufundowanego między   maryjnej. Niewykluczone, iż zaginiony, jak się sądzi, pierwowzór
                  1593 a 1602 r. przez Grodzieńskiego drewnianego kościoła św.   zachowanych do dziś krzyżackich Madonn szafkowych powstał
                  Jerzego, który istniał w  Sejnach do ok.  1842 r.  Może  po  jego   jako  zobrazowanie  idei  teologicznych  Jana  z  Kwidzyna  (1343–
                  rozbiórce przeniesiono rzeźbę do świątyni podominikańskiej,   1417), profesora teologii na Uniwersytecie Praskim, a od 1387 r.
                  najpierw na ołtarz główny, a w 1882 r. do retabulum specjalnie dla   dziekana diecezji pomezańskiej, powiernika słynnej bł. Doroty
                  niej zbudowanej kaplicy przy nawie północnej. Ks. Złotkowski   z  Montowów. W  świetle interpretacji jego pism Madonna
                  podaje jednak inną datę tych przenosin – „1719 późną jesienią”   szafkowa  wyrażałaby  ideę  potrójnych  narodzin  Chrystusa:
                  [Złotkowski, 1938, s. 24]. Jej kult miałby się wywodzić z czasów   odwiecznych z Boga Ojca (tron łaski), w czasie – z matki ziemskiej
                  potopu szwedzkiego, za jej bowiem sprawą miasteczko Sejny   (Maria z Dzieciątkiem) i w sercach ludzkich przez adopcję (Maria
                  miało zostać uratowane od większych zniszczeń w czasie ataku   Płaszcza Opiekuńczego). Malowane przedstawienia adorantów
                  wojsk moskiewskich w  1654 r. Najwcześniejszym materialnym   na  skrzydłach  otwartych  Madonn  szafkowych mogą  mieć
           142    dowodem kultu figury jest jednak zachowana srebrna sukienka   charakter aktualizacji – aluzji do aktualnych politycznych sojuszy
           RZEŹBA  (dziś eksponowana osobno), datująca się na koniec XVII stulecia   krzyżackich [Ciecholewski 1977; Ciecholewski 1980].
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148