Page 162 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 162

można wykluczyć możliwości, że sam krzyż w pacyfikale jest
          starszy od stopy oraz trzonu i pochodzi z XVI–XVII w. Mimo
          braku ornamentalnej dekoracji wyróżnia go bogata kame-
          ryzacja i  zastosowanie nietypowego wziernika, najpewniej
          wykonanego ze szlifowanego kryształu górskiego. Kształt
          wziernika może sugerować, iż wykonano go jako relikwiarz
          partykuły krzyża świętego.


          Wybitnym dziełem złotnictwa omawianego okresu jest
          krzyż ołtarzowy z  Tykocina (MD/ZL/KR/21). W  1742 r.
          rozpoczęła się budowa w obecnym miejscu nowej, muro-
          wanej świątyni parafialnej tego miasta nad Narwią, ukoń-
          czonej w  1752 r., z  fundacji Jana Klemensa Branickiego
          (1689–1771). Pod koniec budowy kościoła uzyskał on ist-
          niejące w  większości do dziś jednolite, późnobarokowo-
          -rokokowe wyposażenie. Wiele jego elementów, jak obrazy,
          ołtarze i  wyroby złotnicze, zamówiono w  Warszawie. Do
          tych zamówień należy także nasz krzyż ołtarzowy, będący
          pięknym przykładem warszawskiego złotnictwa doby roko-
          ka. Wskazuje na to punca miejska stolicy, umieszczona na
          stopie . Z kolei umieszczona obok punca imienna IW wska-
               8
          zuje, że krzyż jest dziełem warszawskiego złotnika Jędrzej
          Wachsztyńskiego.

          Kielichy klasycystyczne w łomżyńskim zbiorze argentariów
          prezentują się skromnie. Niemal wszystkie są gładkie i tylko
          kształt wybranych elementów (np. nodusów) oraz precyzyj-
          ne daty fundacji wskazują na przełom XVIII i XIX w. Kie-
          lich z Dąbrowy Wielkiej (MD/ZL/K/66) właściwie mógłby
          jeszcze być zaliczony do dzieł późnobarokowych, ma bo-
          wiem jeszcze nodus kształtu gruszkowego. Jednak widnie-
          jąca na stopie data 1786 wskazuje na nową epokę w sztuce.
          Na podobnym stylistycznym rozdrożu znajduje się kielich
          z Dąbrówki Kościelnej (MD/ZL/K/60), o również baroko-
          wym gruszkowym w formie nodusie. Widniejąca na stopie
          kielicha punca imienna IGB to najprawdopodobniej cecha
          Jana Jerzego Bandaua I (Johann Georg Bandau), przybysza
          z Węgier, czynnego w Warszawie w latach około 1768–1817.
          Był on jednym z najwybitniejszych złotników warszawskich
          przełomu baroku i klasycyzmu . Precyzyjnie datowany in-
                                     9
          skrypcją na stopie na rok 1794 jest kielich z Czerwina (MD/
          ZL/K/94). Posiada on już wybitnie klasycystyczny element,
          jakim jest forma nodusu, przyjmującego kształt wysmukłej
          wazy, inspirowanej modnym antykiem. Taka forma nodusu
          utrzymywała się w złotnictwie aż do drugiej ćwierci XIX w.
          Klasycystyczną formę ma także wazonowy nodus kielichu
          z Radziłowa (MD/ZL/K/62). Cecha probiercza widniejąca
          na stopie była stosowana dla 12-łutowego srebra w Króle-
          stwie Polskim najczęściej w pierwszej połowie XIX w. Krój
          zatartych liter puncy imiennej również przypomina liczne
          cechy złotników czynnych w Królestwie Polskim od począt-
          ku XIX do 1914 r., choć nie pozwala związać kielicha z żad-
          nym ze znanych twórców. Wspomniana punca probiercza
          widnieje na patenie należącej do drugiego z klasycystycz-
          nych kielichów pozyskanych z Radziłowa (MD/ZL/K/72).
                                                                 Krzyż relikwiarzowy (pacyfikał),
                                                                 MD/ZL/R/83, warsztat nieokreślony
          8.  Halina Lileyko, Srebra warszawskie w zbiorach Muzeum Histo-  (Polska, Mazowsze?), 1747 r., styl regencyjny,
          rycznego m.st. Warszawy, Warszawa 1979, s. 99          z kościoła pw. Nawiedzenia NMP i św. Jakuba            161
          9.  ibidem, s. 54–55                                   i Anny w Rutkach-Kossakach.                            ZŁOTNICTWO
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167