Page 163 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 163

Również i tu krój mocno zatartych liter puncy imiennych
                  przypomina liczne cechy złotników czynnych w Królestwie
                  Polskim od początku XIX do 1914 r. Resztki te bliskie są
                  znakowi imiennemu warszawskiej firmy Malcza . Założo-
                                                             10
                  na w 1828 r. przez Karola Filipa Malcza (1797–1867), była
                  jedną z ważniejszych, większych i wybitniejszych pracowni
                  złotniczych czynnych w Warszawie, a działała do 1867 r.
                                                                     11
                  Jednak niezwykła prostota naszego naczynia przeczyłaby
                  jego powstaniu w tej renomowanej bądź co bądź pracowni.

                  W  epoce klasycyzmu powstały także monstrancje, któ-
                  re w  swym typie kontynuują jeszcze tradycje barokowej
                  monstrancji promienistej. Monstrancja z Szumowa (MD/
                  ZL/M/94) wedle inskrypcji fundacyjnej na stopie powstała
                  w 1804 r. Na jej klasycystyczny charakter składają się: ope-
                  rowanie gładkimi płaszczyznami, kształt nodusu w formie
                  wydłużonego wazonu, ornament w formie liści dębu oraz
                  owalny zarys puszki i całej glorii, dla którego można wska-
                  zać liczne analogie, np. w  monstrancjach na Mazowszu.
                  Motyw wieńca z liści laurowych wokół puszki reservaculum
                  naszej monstrancji wywodzi się ze sztuki antyku. Widnie-
                  jąca na stopie punca Poznania wskazuje na to miasto jako
                  miejsce powstania. Z  kolei punca imienna M.PETZOLD
                  wskazuje na Michała Petzolda, złotnika czynnego w  Po-
                  znaniu  w  latach  1795–1816,  jako  twórcę  dzieła.  Również
                  skromna w  wyrazie jest monstrancja z  Płoniaw Bramury
                  (MD/ZL/M/91). Ma jednak elementy wyróżniające w po-
                  staci trybowanych plakiet z dwiema osobami Trójcy Świętej
                  – Syna i Ojca, umieszczonych z boków reservaculum.

                  Klasycystyczne relikwiarze naśladują swą formą w uprosz-
                  czeniu barokowe monstrancje typu promienistego, ale zdo-
                  biąca je ornamentyka ma już cechy wybitnie klasycystyczne.
                  Relikwiarz z Kolna (MD/ZL/R/43) jest, jak wiemy dzięki in-
                  skrypcji fundacyjnej na stopie, dokładnie datowany na rok
                  1784. Relikwiarz niewątpliwie przeznaczony był dla Kolna,
                  do którego parafii należało Wądołowo. Precyzyjnie datowa-
                  ny inskrypcją fundacyjną na stopie jest także relikwiarz ze
                  Śniadowa (MD/ZL/R/42). Powstał w 1818 r., a jego funda-
                  torem był ksiądz Jan Nepomucen Dąbkowski, dziekan łom-
                  żyński i proboszcz kościoła w Śniadowie.


                  Bardzo  liczny  i  efektowny  jest  zespół  naczyń  powstałych
                  w epoce historyzmu. Do niedawna tego rodzaju wyrobów
                  nie ceniono i nie uwzględniano w inwentarzach topogra-
                  ficznych oraz w opracowaniach . Stąd niemal brak opubli-
                                              12
                  kowanych dzieł, z którymi można porównać nasze. A nie-
                  które z nich to prawdziwe majstersztyki złotniczego kunsztu
                  i wyobraźni swoich twórców.


                  10.  Michał Gradowski, Znaki złotnicze na wyrobach warszawskich
                  z  XIX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 31: 1969, nr 2, s. 181-188
                  11.  Halina Lileyko, Srebra…, op. cit., s. 63-64; Eugeniusz Szulc, Mate-
                  riały do historii warszawskiego złotnictwa, brązownictwa i konwisar-
                  stwa zaczerpnięte z aktów stanu cywilnego oraz spisów ludnościowych
                  obu warszawskich parafii ewangelickich z lat 1790-1860, „Biuletyn Hi-
                  storii Sztuki”, 43: 1981, nr 1, s. 44–45; Jan Samek, Polskie złotnictwo,
           162    Wrocław 1988, s. 221–222                                Monstrancja, MD/ZL/M/91, warsztat nieokreślony (Polska,
                                                                          Mazowsze), przełom XVIII i XIX w., barokowo-klasycystyczny,
                  12.  Jan Samek, Sztuka zdobnicza 2. połowy XIX w. w Polsce – Tabula Rasa
       ZŁOTNICTWO  Historiae Artium, „Biuletyn Historii Sztuki”, 40: 1978, nr 3, s. 357-360  z kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Płoniawach Bramurze.
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168