Page 164 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 164

Najliczniejsze dzieła sygnowane są nazwiskiem Augusta Teo-  XIX w., z Czerwina (MD/ZL/K/06), z lat 1887–1890; patena
          dora Wernera (1836–1902). Początkowo działał on w firmie   z tej miejscowości (MD/ZL/K/75A), 1887 r., oraz może uzu-
          wspomnianego wyżej Karola Filipa Malcza. W  1864 r. ją   pełnienie barokowego kielicha z Radziłowa (MD/ZL/K/54),
          przejął. W okresie lat 1869–1886 Werner reklamował wyro-  naprawianego jakoby w 1899 r. Znakiem Werner i Malcz ce-
          by srebrne swej firmy w prasie jako „dawniej Karol Malcz”.   chowane są kielichy: z Kobylina Borzymów (MD/ZL/K/07),
          W  1864/1865 r. zawiązał spółkę z  Ludwikiem Norblinem,   z końca XIX w.; i z Goworowa (MD/ZL/K/33), z przełomu
          a po dołączeniu w 1882 r. firmy platerowej Braci Buch nowa   XIX i XX w.
          spółka działała pod wspólną nazwą Norblin i Sp. – Bracia
          Buch. W 1893 r. firmy Norblin i Ska-Bracia Buch oraz T. Tem-  Z wytwórniami Wernera związane są w łomżyńskim zbio-
          ler i Ska utworzyły spółkę akcyjną pod nazwą Towarzystwo   rze także dzieła sygnowane Norblin i S-ka: kielich z Chorze-
          Akcyjne Fabryk Metalowych Norblin, Bracia Buch i T. Wer-  li (MD/ZL/K/36), z drugiej połowy XIX w. (lata 70–80. XIX
          ner. W obrębie spółki Werner specjalizował się w srebrach,   w.?); oraz puszka ze Słucza (MD/ZL/PSZ/27), z przełomu
          natomiast  Norblin  w  wyrobach  platerowanych.  Nazwisko   XIX i XX w. Fabryka Norblina założona została w 1809 r.
          Wernera (często Werner i  spółka) w  łomżyńskim zbiorze   przez Józefa Norblina. Sprzedał on ją w 1864 (lub 1865) r.
          noszą: kielichy z Chorzeli (MD/ZL/K/10), może z lat 70–80.   swemu synowi Ludwikowi Wincentemu Norblinowi, a ten
                                                                 założył spółkę z A.T. Wernerem. Firma działała do 1939 r.
                                                                 w połączeniu z zakładem Braci Buch i T. Wernera jako Nor-
                                                                 blin, Br. Buch i T. Werner. Wytwarzano w niej głównie wy-
                                                                 roby platerowane srebrem i złotem, oprócz świeckich, także
                                                                 kościelne w stylach historycznych .
                                                                                               13
                                                                 W wytwórni Józefa Frageta powstał drugi co do liczebności
                                                                 zbiór sygnowanych naczyń warszawskich wytwórni w zbio-
                                                                 rze łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego. Są to: monstran-
                                                                 cja ze Szczepankowa (MD/ZL/M/105), z 1857 r.; i uzupeł-
                                                                 nienie barokowej monstrancji ze Stawisk (MD/ZL/M/103),
                                                                 z  1911 r.;  dwa  lichtarze  z  Bogut Pianek  (MD/ZL/ŚW/39
                                                                 i 39A), z czasu po 1865 r.; kielich z Kolna (MD/ZL/K/38),
                                                                 z drugiej połowy XIX w. (lata między 1852 a 1896 r.); krzyże
                                                                 ołtarzowe z Rutek Kossaków (MD/ZL/KR/44B), z drugiej
                                                                 połowy XIX w. (po 1863 r.?) lub początku XX w.; i z Koby-
                                                                 lina Borzymów (MD/ZL/KR/44), z przełomu XIX i XX w.
                                                                 Wytwórnia Józefa Frageta (1797–1867) została założona
                                                                 w drugiej ćwierci XIX w. Po śmierci założyciela w 1867 r.
                                                                 przejął ją syn Julian Mikołaj (1841–1906), który działał do
                                                                 1906 r. Firma Fraget produkowała głównie wyroby świec-
                                                                 kie, dobrze znane, najpierw w  duchu klasycyzmu, potem
                                                                 baroku. Niemal nierozpoznane pozostają jej srebra i platery
                                                                 kościelne . Sygnowana przez Frageta monstrancja ze Szcze-
                                                                         14
                                                                 pankowa (MD/ZL/M/105), jak wskazuje inskrypcja fun-
                                                                 dacyjna na stopie z datą 1857, jest wczesnym przykładem
                                                                 neobarokowej trawestacji monstrancji typu promienistego.
                                                                 Na jej przykładzie widać, że Fraget stosował w vasa sacra
                                                                 formy i  ornamentykę znaną z  jego wyrobów świeckich:
                                                                 kształt trzonu przywodzi na myśl lichtarze z łomżyńskiego
                                                                 zbioru (MD/ZL/ŚW/39 i 39A), zaś wić winnej latorośli po-
                                                                 dobna jest do dekoracji Fragetowskich waz czy cukiernic.
                                                                 W  regencyjnej monstrancji ze Stawisk (MD/ZL/M/103)
                                                                 dziełem firmy Frageta są ramiona wyrastające z nodusu, na
                                                                 których osadzono być może późnogotyckie (lub postgotyc-
                                                                 kie) figurki świętych.

                                                                 Znakami firma Braci Łopieńskich cechowane są dwa dzieła:
                                                                 monstrancja z Goworowa (MD/ZL/M/92), z 1901 r.; oraz
                                                                 kielich i  patena z  Kolna (MD/ZL/K/24 i  24A), z  1939 r.


          Relikwiarz monstrancjowy (pacyfikał), MD/ZL/R/42, warsztat   13.  Jan Samek, Polskie …, op. cit., s. 188, 223]
          nieokreślony (Polska, Mazowsze), 1818 r., styl klasycystyczny,   14.  Halina Lileyko, Srebra warszawskie…, op. cit., s. 56–57; Jan Samek,   163
          z kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Śniadowie.          Polskie …, op. cit., s. 220–221                        ZŁOTNICTWO
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169