Page 165 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 165

Firma Łopieńskich wywodzi się od pracowni założonej
                                                                          w  1862 r.  w  Warszawie przez  Jana  Łopieńskiego (1838–
                                                                          1907). W 1879 r. została rozbudowana, jednak zwiększony
                                                                          zakres działalności spowodował bankructwo spółki w 1883
                                                                          r. Wtedy przejęli ją synowie Jana – Grzegorza (1867–1939)
                                                                          i Feliks (1866–1941). Jak się wydaje, w latach 90. XIX w. fir-
                                                                          ma funkcjonowała pod szyldem G. Łopieński, by na począt-
                                                                          ku XX w. przemianować się na Bracia Łopieńscy. Specja-
                                                                          lizowano się w dekoracyjnych brązach, np. pomnikowych,
                                                                          ale wytwarzano też srebra, głównie kościelne w stylach hi-
                                                                          storycznych. W 1939 r. firmę przejęli trzej synowie Grze-
                                                                          gorza Łopieńskiego – Władysław, Tadeusz i  Zdzisław .
                                                                                                                            15
                                                                          Monstrancja z Goworowa (MD/ZL/M/92) jest znakomitym
                                                                          przykładem efektownego vasa sacra epoki historyzmu. Za-
                                                                          stosowano w niej różnorodne techniki złotnicze i materia-
                                                                          ły, co przełożyło się na bogaty efekt kolorystyczny. Godna
                                                                          podkreślenia jest obecność dwóch złotych monet w deko-
                                                                          racji jej stopy. Twórcy dzieła znakomicie sparafrazowali ba-
                                                                          rokowy typ monstrancji promienistej, rozwijając go jednak
                                                                          w modernistycznym, secesyjnym duchu.

                                                                          W warszawskiej pracowni Antoniego Riedela powstały kie-
                                                                          lich i patena z Kuleszy Kościelnych (MD/ZL/K/37 i 37A),
                                                                          zapewne z lat 1884–1885, oraz pacyfikał z Czerwina (MD/
                                                                          ZL/R/86), z ok. 1890 r. Riedel, złotnik warszawski, czynny
                                                                          był w latach 1878–1910 . Kielich (i patena) z Kuleszy Ko-
                                                                                               16
                                                                          ścielnych  (MD/ZL/K/37  i  37A)  jest  jednym  z  najciekaw-
                                                                          szych przykładów vasa sacra epoki historyzmu w zbiorach
                                                                          argentariów łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego. Efek-
                                                                          towna jest już jego bogata dekoracja w stylu neogotyku –
                                                                          z  maswerku. Jednak efekt bogactwa wzmagają wprawio-
                                                                          ne w nią srebrne monety bite, m.in. w: I Rzeczpospolitej,
                                                                          Księstwie Warszawskim, Królestwie Kongresowym, Cesar-
                                                                          stwie Rosyjskim oraz w habsburskich Węgrzech – w okresie
                                                                          XVII–XIX w. Według autorów Katalogu zabytków sztuki
                                                                          w Polsce kielich ten, mimo wymienienia w inskrypcji fun-
                                                                          dacyjnej bliżej nieznanego Jana Bucińskiego, jest fundacji
                                                                          ks. Stanisława (Ludwika) Jamiołkowskiego. Był on probosz-
                                                                          czem w Kuleszach w latach 1873–1885. Z jego daru pocho-
                                                                          dzi także w kościele w Kuleszach monstrancja typu promie-
                                                                          nistego, w której stopę wprawiono 72 numizmaty polskie
                                                                          i obce z okresu XV–XIX w.


                                                                          Platerowany kielich z Pisków (MD/ZL/K/08) jest skromnym
                                                                          przykładem naczynia z epoki historyzmu. Jego kształt oraz
                                                                          dekoracja wskazują na neobarok. Dzieło powstało w jednej
                                                                          z najważniejszych firm złotniczych i platerowych Warszawy
                                                                          drugiej połowy XIX i pocz. XX w.  – w firmie braci Henne-
                                                                          berg. Powstała ona w 1857 r. na bazie spółki Juliusza vel Ju-
                                                                          liana Henneberga (1835–1907) z Michałem Czajkowskim.



                                                                          15.  Halina Lileyko, Srebra…, s. 62–63, 91; Małgorzata Dubrowska, Ar-
                                                                          tystyczne  brązownictwo  warszawskie  1900-1939.  Prezentacja  fabryk,
                                                                          zakładów, pracowni, [w:] Rzemiosło artystyczne. Materiały Sesji Od-
                                                                          działu Warszawskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. Ryszard
                                                                          Bobrow, Warszawa 1996, s. 152–154
                                                                          16.  Michał Gradowski, Znaki złotnicze na wyrobach warszawskich
                       Kielich mszalny, MD/ZL/K/08, Warszawa, firma Bracia   z XIX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 31: 1969, nr 2, s. 187; Halina
                       Henneberg i M. Czajkowski, lata przed 1888 r., styl neobarok,   Lileyko, Srebra warszawskie w zbiorach Muzeum Historycznego m.st.
                       z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela w Piskach      Warszawy, Warszawa 1979, s. 70, 90
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170