Page 167 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 167

Od lat 60. XIX w. występowała pod szyldem J. Henneberg   w Moskwie swój warsztat, który od 1853 r. rozbudowywał
                  i M. Czajkowski. Specjalizowała się głównie w wyrobie pla-  w dużą wytwórnię. Firma zrobiła w następnych dekadach
                  terowanych złotem i srebrem sztućców, ale też innych wy-  oszałamiającą  karierę,  np.  w  1865  r.  Owczinnikow  został
                  robów. W 1878 r. jako pierwsza w kraju wprowadziła do   oficjalnym liferantem cara Aleksandra III. Po śmierci Pawła
                  produkcji biały metal. W 1888 r. Czajkowski opuścił spół-  firmę przejęli synowie: Michał, Aleksander, Paweł i Miko-
                  kę, a jego miejsce zajęli w niej bracia Juliusza – Wilhelm   łaj, prowadząc ją do zamknięcia w 1917 r. Obie łomżyńskie
                  Edward i Stanisław Hennebergowie. W 1894 r. przekształci-  krzywaśnie pochodzą niewątpliwie z dawnej cerkwi prawo-
                  li oni firmę w spółkę Bracia Henneberg.                 sławnej (obecnie kościół filialny pw. Wniebowzięcia NMP)
                                                                          w  Łomży, wzniesionej w  1877 r. Z  kolei aż zza Oceanu
                  Na osobną uwagę zasługują w łomżyńskim zbiorze złotnic-  Atlantyckiego przybył kielich z daru biskupa Samsela (MD/
                  twa doby historyzmu dzieła importowane. Głowice (krzy-  ZL/K/20). Jak wskazują punce, powstał on w firmie W.J. Fe-
                  waśnie lub pióra) dwóch pastorałów z Łomży (MD/ZL/P/23   eley & Co., działającej w okresie od 1870 do ok. 1920 r. (lub
                  i  23A) powstały w  znanej rosyjskiej wytwórni złotniczej   nawet do 1937 r.) w Providence na Rhode Island (USA).
                  Pawła Owczinnkowa. Owczinnikow otworzył w  1851  r.
                                                                          Niniejsze rozpoznanie badawcze zbioru sprzętów kościel-
                                                                          nych łomżyńskiego muzeum ma charakter wstępny. Wiele
                                                                          dzieł wymaga dalszych pogłębionych badań, zarówno bi-
                                                                          bliograficzno-archiwalnych, jak i historyczno-artystycznych
                                                                          – porównawczych z wciąż nie w pełni ujawnionym i roz-
                                                                          poznanym zasobem skarbców polskich kościołów i muze-
                                                                          ów kościelnych. Najpewniej niejedno zaproponowane tu
                                                                          ustalenie zostanie poddane rewizji. Już teraz jednak moż-
                                                                          na podkreślić wartość późnogotyckich wyrobów, piękno
                                                                          i typowość rozwiązań dzieł różnych faz sztuki nowożytnej,
                                                                          wreszcie efektowność dotychczas niemal niezauważanych
                                                                          i niedocenianych wyrobów sztuki doby historyzmu. Niektó-
                                                                          re dzieła mają wręcz charakter unikatowy, jak przerobiona
                                                                          z importowanego świeckiego późnorenesansowego pucharu
                                                                          puszka z katedry w Łomży (MD/ZL/PSZ/14) czy dekoro-
                                                                          wana oryginalnym programem emblematycznym, bez dają-
                                                                          cych się przywołać analogii, monstrancja ze Stawisk (MD/
                                                                          ZL/M/103). Te wspaniałe dzieła są prawdziwym klejnotem
                                                                          Muzeum Diecezjalnego w  Łomży – Ornamenta Ecclesiae
                                                                          Lomnensis.




                                                                                                                   dr Paweł Freus
                                                                                  Historyk sztuki, specjalizujący się w sztuce średniowiecznej,
                                                                                  zwłaszcza jej treści, a także w ikonografii nowożytnej. Wie-
                                                                                  loletni wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwer-
                                                                                  sytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w  Warszawie oraz
                                                                                  Collegium Civitas w Warszawie. Edukator związany z Mu-
                                                                                  zeum Narodowym w Warszawie, Narodową Galerią Sztu-
                                                                                  ki Zachęta w Warszawie oraz Muzeum Pałac króla Jana III
                                                                                  w Wilanowie. Popularyzator wiedzy o sztukach wizualnych.


















                                      Przykłady monet wmontowanych w czaszę,
                                          nodus i podstawę kielicha mszalnego,
                                         MD/ZL/K/37, Warszawa, Antoni Riedel,
           166                         1884–1885, z kościoła pw. św. Bartłomieja
       ZŁOTNICTWO                                   w Kuleszach Kościelnych.
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172