Page 170 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 170
Kielich podróżny Kielich podróżny
nr inwentarzowy: MD/ZL/K/03 nr inwentarzowy: MD/ZL/K/04
autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska?) autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Warszawa?)
datowanie: XX w. (1. poł.?) datowanie: 2. poł. XIX w. (lata 80. XIX w.?)
pochodzenie: kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża styl: neobarok
Świętego w Goworowie pochodzenie: kościół parafialny pw. Trójcy Przenajświętszej
wymiary: wys. 14,5 cm; śr. stopy 8,3 cm w Chorzeli
wymiary: wys. 26,5 cm; śr. stopy 14 cm
opis: Gładki; stopa okrągła, profilowana, wysklepiona;
trzon okrągły, o pierścieniach tulejowych; nodus spłaszczony, opis: Stopa okrągła, ozdobiona trybowanym motywem owoców
talerzykowaty; czara bez koszyczka. i liści winnej latorośli przewiązanych skrzyżowanymi taśmami;
Prostota form, brak dekoracji oraz punc bardzo utrudniają nodus gruszkowaty, wydłużony; koszyczek ażurowy; na nodusie
ustalenie miejsca i czasu powstania tego niepublikowanego i koszyczku dekoracja analogiczna do stopy; czara gładka.
kielicha. Można ostrożnie przyjąć, iż powstał w Polsce w XX w. Ten skromny kielich ma formy i dekorację neobarokowe,
Jego niewielkie rozmiary wskazują, że pełnił funkcję naczynia wskazujące na drugą połowę XIX w. Jednak stylizacja motywów
podróżnego. Trudno też jednoznacznie powiązać jego powstanie roślinnych wskazuje na wpływ secesji, co pozwoliłoby określić
z dziejami kościoła w Goworowie (o historii parafii i kościoła zob. powstanie dzieła na ostatnie dekady tego stulecia.
MD/ZL/K/32), choć może mieć związek z wyposażaniem nowej, Parafia w Chorzeli została erygowana w 1551 r. przez
murowanej świątyni w latach 1903–1907. biskupa płockiego Andrzeja Noskowskiego, staraniem królowej
literatura: dzieło niepublikowane Bony. Kolejny kościół drewniany pw. NMP oraz św. Wojciecha
i Stanisława biskupów spłonął w 1708 r. Następny drewniany
wzniesiono w 1712 r. Zastąpił go obecny, murowany, wzniesiony
w latach 1872–1878 i konsekrowany w 1886 r. Dobudowana
w 1889 r. wieża uległa zniszczeniu w 1915 r. W 1930 r. szkody
wojenne usunięto [KZSP, 1980, s. 6]. Może więc kielich powstał
z okazji wyposażania nowej, murowanej świątyni, tj. w latach
80. XIX w.? Dzieło mogło powstać w którymś z mniej ważnych
warszawskich fabryk i warsztatów produkujących sprzęt kościelny.
literatura: dzieło niepublikowane
169
ZŁOTNICTWO