Page 171 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 171

Kielich mszalny                                         przykładem skromnego naczynia wczesnego baroku. Autorzy
                                                                             Kielich o  oszczędnej dekoracji, bez koszyczka, jest dobrym
                                                                          Katalogu zabytków sztuki w  Polsce uznają, że jest dziełem
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/05                        niejednorodnym: nodus jest „późnorenesansowy” – z  pierwszej
                     autor/ warsztat:   złotnik o inicjałach CHS, Polska (Mazowsze?)  ćwierci XVII  w., natomiast reszta „barokowa” – w  domyśle
                     datowanie:     1. poł. XVII w. (1. ćw. XVII w.?)     z kolejnych dekad tego stulecia. Kielich wydaje się jednak dziełem
                     styl:          wczesnobarokowy                       jednorodnym, powstałym w  pierwszej połowie XVII  w., jak
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Anny w Nowym Lubielu  wskazują dzieła o podobnie dekorowanym nodusie i ukształtowanej
                     wymiary:       wys. 25 cm; śr. stopy 13,5 cm         stopie: z 1618 r. w kościele parafialnym w Bieżuniu [KZSP, 1975,
                                                                          s. 4, il. 48], z 1628 r. w kościele parafialnym w Proboszczewicach
                                                                          [KZSP, 1992, s. 73, il. 236], z pierwszej tercji XVII w. (tu kielich
                     opis: Stopa okrągła, profilowana, spłaszczona, na dole ozdobiona   także bez koszyczka) w kościele parafialnym w Żmijewie [KZSP,
                  plastycznymi uskrzydlonymi główkami anielskimi między   1985,  s. 40, il.  113],  z  drugiej ćwierci  XVII  w. w  kolegiacie
                  repusowanym ornamentem małżowinowo-chrząstkowym (?);    w Pułtusku [KZSP, 1999, s. 54, il. 376], z pierwszej połowy XVII w.
                  trzon okrągły, pierścień dolny – talerzykowaty, górny – bulwiasty   w  kościele  parafialnym  w  Promnej  [KZSP,  1967, s. 53,  il. 225],
                  z rytymi liśćmi akantu; nodus owoidalny, zdobiony plastycznymi   z pierwszej połowy XVII w. w kościele parafialnym w Gradzanowie
                  uskrzydlonymi główkami anielskimi z podwieszonymi chustami,   [KZSP, t.  X, z. 23, s. 6, il. 91] czy z  połowy XVII  w. w  kościele
                  między  ornamentem  roślinnym;  czara  gładka,  wysmukła,  bez   parafialnym w Zakroczymiu [KZSP, 1987, s. 70, il. 178]. Aczkolwiek
                  koszyczka. Na cokoliku zewnętrznej strony stopy punca:  CHS   trzeba podkreślić, że rzeczywiście ornament roślinny na nodusie
                  w owalu.                                                przypomina renesansowy motyw kandelabrowy, zaś na cokoliku
                                                                          stopy między anielskimi główkami dostrzec można ornament
                                                                          małżowinowo-chrząstkowy charakterystyczny dla dojrzałego
                                                                          baroku.
                                                                             Parafia pw.  św.  Anny została erygowana w  (Nowej) Lubieli
                                                                          w  1547  r. przez biskupa płockiego Andrzeja Noskowskiego
                                                                          staraniem  właścicielki  wsi Lubiel –  Anny Nowodworskiej.
                                                                          Zapewne pierwszy i kolejne kościoły były drewniane, m.in. nowy,
                                                                          wzniesiony po pożarze w 1775 r., kosztem podstolego różańskiego
                                                                          Adama   Nowodworskiego.  Obecny,  również  drewniany,
                                                                          wzniesiono w 1890 r. [KZSP, 1974(2), s. 8]. Wobec tych skąpych
                                                                          informacji trudno powiązać fundację naszego kielicha z jakimś
                                                                          ważniejszym wydarzeniem nowolubielskiej parafii. Trudno także
                                                                          określić miejsce powstania dzieła: brak puncy miejskiej poważnie
                                                                          utrudnia odczytanie znaku imiennego złotnika, aczkolwiek
                                                                          przyjąć można, że czynny był w Polsce (na Mazowszu?).
                                                                             literatura: KZSP, 1974(2), s. 9.



                                                                          Kielich mszalny



                                                                             nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/06
                                                                             autor/ warsztat:   Warszawa, firma (August Teodor) Werner i s-ka
                                                                             datowanie:     lata 1887–1890
                                                                             styl:          neogotyk
                                                                             pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie
                                                                             wymiary:       wys. 24 cm; śr. stopy 13,4 cm

                                                                             opis: Stopa okrągła, u nasady trzonu ozdobiona plastycznym
                                                                          maswerkiem – duże koła z wpisanymi  czteroliśćmi, w których
                                                                          emblemy (krzyż równoramienny, kotwica i korona cierniowa (?)),
                                                                          oraz małe koła z  czteroliśćmi, a w przestrzeniach między nimi
                                                                          – liście; trzon okrągły z wirującym laskowaniem; nodus okrągły,
                                                                          ozdobiony plastycznymi uskrzydlonymi główkami anielskimi
                                                                          i liśćmi; koszyczek ażurowy, z medalionami, w których plastyczne
                                                                          popiersia – Chrystusa oraz św. Piotra, Pawła i Jana Ewangelisty,
                                                                          między nimi medaliony z   czteroliśćmi oraz stylizowane liście.
                                                                          Na  gładkim otoku stopy ryta inskrypcja kapitalikami: Z TWOICH
                                                                          DARÓW TOBIE BOŻE. Na cokoliku stopy ryta inskrypcja
                                                                          fundacyjna kursywą:  Dar Józefa Boguckiego 1890;  oraz  punce,
                                                                          częściowo zatarte: warsztatowa WERNERiSA, kotwica w owalu,
                                                                          i probiercza: O.C./ 1887 84. Na czarze i koszyczku punce: orzeł
                                                                          w okręgu.
                                                                             Kielich jest ładnym przykładem historyzmu wieku XIX
                                                                          w vasa sacra. Swą sylwetą i ornamentalną dekoracją (motyw liści
                                                                          i  czterolistnych maswerków) nawiązuje do wczesnego gotyku.
                                                                          Powstał w jednej z najważniejszych firm platerowych w Warszawie:
                                                                          spółce Augusta Teodora Wernera i Norblina, jak wskazują punce
                                                                          w  1887  r., by trzy lata później zostać ofiarowanym kościołowi
                                                                          w  Czerwinie (o  historii parafii i  kościoła zob. MD/ZL/K/75).
                                                                          Warto podkreślić obecność dekoracji figuralnej, ukazującej
                                                                          Zbawiciela, którego mękę (motyw korony cierniowej) powtarza
                                                                          ofiara eucharystyczna, w otoczeniu dwóch Książąt Apostołów –
           170                                                            świętych Piotra i Pawła,oraz ulubionego ucznia Jezusa – św. Jana
                                                                          Ewangelisty.
       ZŁOTNICTWO                                                            literatura: dzieło niepublikowane
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176