Page 175 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 175

Kielich mszalny                                         Puszka z pokrywą


                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/10                           nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/11, MD/ZL/PSZ/11A
                     autor/ warsztat:   Warszawa, fabryka Augusta Teodora Wernera   autor/ warsztat:   Gdańsk, Nathaniel Reinholt?
                     datowanie:     koniec XIX w. (lata 80. XIX w.?)         datowanie:     przełom XVII/XVIII w. (lata między 1696 a 1706 r.
                     styl:          neobarok                                                lub ewentualnie 1699 r.?)
                     pochodzenie:   kościół parafialny p.w. Trójcy Przenajświętszej   styl:   późnobarokowy
                                    w Chorzeli                               pochodzenie:   kościół parafialny pw. Apostołów św. Piotra
                     wymiary:       wys. 22,9 cm; śr. stopy 11,2 cm                         i Pawła w Jabłoni Kościelnej
                                                                             wymiary:       wys. 25,5 cm; śr. stopy 11,4 cm,
                      opis: Stopa okrągła z rytą dekoracją: wić liściasta i uskrzydlone     śr. przykrywki 7,6 cm
                  główki anielskie; nodus w formie potrojonych „bulw” z rytymi
                  kwiatkami; koszyczek ażurowy z  rytą dekoracją w  formie   opis: Stopa okrągła, mocno wysklepiona, w dolnej partii oraz
                  rocaille’ów tworzących ramy dla kłośnego zboża i owocującej wici   u  nasady trzonu zdobiona trybowanym, rytym i  puncowanym
                  winorośli; czara gładka. Na czarze znak warsztatowy: [W]erneriS,   ornamentem w  formie liści suchego akantu; trzony okrągłe,
                  kotwica w owalu, i znak probierczy w owalu: głowa z profilu 8[4?].  w  formie wklęski; trzon gruszkowy, zbliżony kształtem do
                     Pochodzi z kościoła parafialnego pw. Trójcy Przenajświętszej   tykwy, zdobiony rytymi liśćmi akantu; czara bez koszyczka,
                  w Chorzeli.                                             hemisferyczna, gładka; takaż pokrywa; zwieńczenie w  formie
                     Kielich ma formy i  dekoracje neobarokowe z  motywami   krzyżyka osadzonego na kuli. Na wewnętrznej stronie stopy
                  neorokoka (rocaille). Jak wskazuje znak warsztatowy, jest   częściowo  zatarte  punce:  miejska  gdańska  (dwa  krzyże  pod
                  dziełem jednej z najważniejszych warszawskich firm złotniczych   koroną) i imienna N (?) r.
                  pod kierownictwem Augusta Teodora Wernera. Może został     Puszka jest przykładem tego typu vasa sacra z nieczęstym niemal
                  zamówiony z okazji wyposażania nowego, murowanego kościoła   sferycznym kształtem czary i pokrywy. Na Mazowszu wskazać można
                  w Chorzeli (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/04) w latach   kilka przykładów, m.in. puszki z 1582 r. w kolegiacie w Pułtusku
                  80. XIX  w.? Dekoracja roślinna w  formie kłosów zboża oraz   [KZSP, 1999, s. 56, il. 391], z końca XVI w. w kościele parafialnym
                  owocującej winnej latorośli jest oczywistą aluzją do pokarmów   w Dobrzykowie [KZSP, 1977, s. 5, il. 129], z przełomu XVI/XVII w.,
                  eucharystycznych.                                       dzieło złotnika o  monogramie W.S., w  kościele parafialnym
                     literatura: dzieło niepublikowane                    w Woźnikach [KZSP, 1992, s. XIX, 103, il. 255], z początku XVII w.
                                                                          w kaplicy w Laskach [KZSP, t. X, z. 17, s. 14, il. 92] czy z XVII w.
                                                                          w kościele parafialnym w Gąsewie [KZSP, 1982(1), s. 5, il. 60] oraz
                                                                          – w zbiorze argenteriów łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego –
                                                                          z drugiej ćwierci XVII w. z kościoła Bernardynów w Ostrołęce (MD/
                                                                          ZL/PSZ/15). Kształt ten „wróci” w epoce klasycyzmu, a następnie
                                                                          w  puszkach neostylowych XIX i  początku XX  w., np. puszka
                                                                          z kościoła parafialnego w Słuczu, powstała w warszawskiej firmie
                                                                          Norblin, w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego (MD/


















































           174
       ZŁOTNICTWO
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180