Page 175 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 175
Kielich mszalny Puszka z pokrywą
nr inwentarzowy: MD/ZL/K/10 nr inwentarzowy: MD/ZL/PSZ/11, MD/ZL/PSZ/11A
autor/ warsztat: Warszawa, fabryka Augusta Teodora Wernera autor/ warsztat: Gdańsk, Nathaniel Reinholt?
datowanie: koniec XIX w. (lata 80. XIX w.?) datowanie: przełom XVII/XVIII w. (lata między 1696 a 1706 r.
styl: neobarok lub ewentualnie 1699 r.?)
pochodzenie: kościół parafialny p.w. Trójcy Przenajświętszej styl: późnobarokowy
w Chorzeli pochodzenie: kościół parafialny pw. Apostołów św. Piotra
wymiary: wys. 22,9 cm; śr. stopy 11,2 cm i Pawła w Jabłoni Kościelnej
wymiary: wys. 25,5 cm; śr. stopy 11,4 cm,
opis: Stopa okrągła z rytą dekoracją: wić liściasta i uskrzydlone śr. przykrywki 7,6 cm
główki anielskie; nodus w formie potrojonych „bulw” z rytymi
kwiatkami; koszyczek ażurowy z rytą dekoracją w formie opis: Stopa okrągła, mocno wysklepiona, w dolnej partii oraz
rocaille’ów tworzących ramy dla kłośnego zboża i owocującej wici u nasady trzonu zdobiona trybowanym, rytym i puncowanym
winorośli; czara gładka. Na czarze znak warsztatowy: [W]erneriS, ornamentem w formie liści suchego akantu; trzony okrągłe,
kotwica w owalu, i znak probierczy w owalu: głowa z profilu 8[4?]. w formie wklęski; trzon gruszkowy, zbliżony kształtem do
Pochodzi z kościoła parafialnego pw. Trójcy Przenajświętszej tykwy, zdobiony rytymi liśćmi akantu; czara bez koszyczka,
w Chorzeli. hemisferyczna, gładka; takaż pokrywa; zwieńczenie w formie
Kielich ma formy i dekoracje neobarokowe z motywami krzyżyka osadzonego na kuli. Na wewnętrznej stronie stopy
neorokoka (rocaille). Jak wskazuje znak warsztatowy, jest częściowo zatarte punce: miejska gdańska (dwa krzyże pod
dziełem jednej z najważniejszych warszawskich firm złotniczych koroną) i imienna N (?) r.
pod kierownictwem Augusta Teodora Wernera. Może został Puszka jest przykładem tego typu vasa sacra z nieczęstym niemal
zamówiony z okazji wyposażania nowego, murowanego kościoła sferycznym kształtem czary i pokrywy. Na Mazowszu wskazać można
w Chorzeli (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/04) w latach kilka przykładów, m.in. puszki z 1582 r. w kolegiacie w Pułtusku
80. XIX w.? Dekoracja roślinna w formie kłosów zboża oraz [KZSP, 1999, s. 56, il. 391], z końca XVI w. w kościele parafialnym
owocującej winnej latorośli jest oczywistą aluzją do pokarmów w Dobrzykowie [KZSP, 1977, s. 5, il. 129], z przełomu XVI/XVII w.,
eucharystycznych. dzieło złotnika o monogramie W.S., w kościele parafialnym
literatura: dzieło niepublikowane w Woźnikach [KZSP, 1992, s. XIX, 103, il. 255], z początku XVII w.
w kaplicy w Laskach [KZSP, t. X, z. 17, s. 14, il. 92] czy z XVII w.
w kościele parafialnym w Gąsewie [KZSP, 1982(1), s. 5, il. 60] oraz
– w zbiorze argenteriów łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego –
z drugiej ćwierci XVII w. z kościoła Bernardynów w Ostrołęce (MD/
ZL/PSZ/15). Kształt ten „wróci” w epoce klasycyzmu, a następnie
w puszkach neostylowych XIX i początku XX w., np. puszka
z kościoła parafialnego w Słuczu, powstała w warszawskiej firmie
Norblin, w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego (MD/
174
ZŁOTNICTWO