Page 173 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 173
Kielich mszalny Kielich mszalny
nr inwentarzowy: MD/ZL/K/07 nr inwentarzowy: MD/ZL/K/08
autor/ warsztat: Warszawa, firma (August Teodor) Werner i Malcz autor/ warsztat: Warszawa, firma Bracia Henneberg
datowanie: ok. 1900 r. i M. Czajkowski
styl: neobarokowy datowanie: lata przed 1888 r.
pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Stanisława Biskupa styl: neobarok
w Kobylinie Borzymach pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela
wymiary: wys. 25,5 cm; śr. stopy 11,9 cm w Piskach
wymiary: wys. 23 cm; śr. stopy 13 cm
opis: Stopa okrągła, profilowana, dzwonowata w przekroju,
zdobiona motywem odlewanych (?) montowanych par opis: Stopa okrągła, wysklepiona, profilowana, o cokoliku
uskrzydlonych główek anielskich wśród repusowanego z rytą dekoracją z drobnych motywów roślinnych; trzon okrągły,
ornamentu roślinnego (m.in. kłosy zboża oraz owocująca wić o pierścieniach talerzykowatych, zdobionych perełkowaniem;
winnej latorośli); trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowatych; nodus gładki, gruszkowaty; czara gładka, bez koszyczka,
nodusem gruszkowy, zdobiony plastycznymi uskrzydlonymi wysmukła. Na wewnętrznej stronie stopy, po środku, plakietka
główkami anielskimi; czara gładka, bez koszyczka. Na kołnierzu ze znakiem warsztatowym, częściowo wytartym: w owalu –
zewnętrznej strony stopy częściowo zatarte punce: warsztatowa – B(?)-A HENNEBERG/ K. CZAJKOWSKI/ WARSZAWA; poniżej
WERNER MA […] SA; zapewne probiercza (nieczytelna). – PLAQUE.
Kielich jest ładnym przykładem neobarokowego naczynia Ten niepublikowany kielich jest skromnym przykładem
wyprodukowanego w jednej z najważniejszych wytwórni naczynia z epoki historyzmu. Jego kształt oraz dekoracja wskazują
warszawskich – spółki Wernera i Malcza. Nawiązuje on formą do na neobarok. Dzieło powstało w jednej z najważniejszych
kielichów z XVII w., ale w ornamentyce, obok tak typowych dla firm złotniczych i platerowych Warszawy drugiej połowy XIX
tego okresu uskrzydlonych główek anielskich, pojawiają się formy i początku XX w. Firma Braci Henneberg powstała w 1857 r. na
przypominające rokokowe (grzywacze), a także przed-secesyjne bazie spółki Juliusza vel Juliana Henneberga (1835–1907), syna
(wić winnej latorośli i kłosy zboża). Parafia pw. św. Stanisława przybyłego z Prus Karola Augusta (1808–1864), z Michałem
Biskupa ufundowana została w Kobylinie Borzymach jakoby Czajkowskim. Od lat 60. XIX w. występowała pod szyldem
w 1448 r. Pierwotny kościół był drewniany z murowaną kaplicą J. Henneberg i M. Czajkowski. Specjalizowała się głównie
NPM, wzmiankowaną w latach: 1662–1664, 1726 i 1740. Kolejny w wyrobie platerowanych złotem i srebrem sztućców, ale też
drewniany kościół wzniesiono w 1740 r. z włączeniem weń innych wyrobów. W 1878 r. jako pierwsza w kraju wprowadziła
murowanej kaplicy. Świątynię tę zastąpił obecny murowany do produkcji biały metal. Firma miała swoje sklepy w Warszawie:
kościół wzniesiony w latach 1898–1904, konsekrowany w 1910, przy ulicach Trębackiej i Nalewki oraz w Hotelu Europejskim,
odbudowany (wieże) po zniszczeniach wojennych w 1947 r. a także sklep w Moskwie i przedstawicielstwa w Petersburgu,
[KZSP, 1986, s. 43–44]. Można przyjąć, iż kielich zamówiono Tyflisie i Irkucku. Wystawiała swe wyroby także w Niżnym
w związku ze wznoszeniem nowej, murowanej świątyni, tj. około Nowogrodzie i Kijowie. Otrzymywała nagrody na wystawach.
roku 1900. Wtedy występowała pod oficjalną nazwą Fabryka Wyrobów
literatura: KZSP, 1986, s. 45. Platerowanych i Brązowych Braci Henneberg. W 1888 r.
172
ZŁOTNICTWO