Page 174 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 174

Juliusza Wilhelm Edward (1844–1917) i  Stanisław. W  1894  r.  Kielich mszalny
          Czajkowski opuścił spółkę, a  jego miejsce zajęli w  niej bracia
          przekształcili firmę w spółkę finansowo-komandytową pod nazwą
          Bracia Henneberg. Firma, mimo rabunków i zniszczeń I wojny   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/09
          światowej, działała także w międzywojniu, m.in. współpracując   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Warszawa – Werner lub
          z  Mennicą Państwową. Po zniszczeniach II Wojny Światowej                Fraget?)
          została odbudowana przez właścicieli, lecz w 1951 r. przejęło ją   datowanie:   koniec XIX lub początek XX w. (ok. 1910?)
          przez państwo. Po połączeniu z  dawna firmą Frageta, działała   styl:    neobarok
          jako zakład wyrobów srebrnych „HEFRA”. Kielich zamówiono do   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Narodzenia NMP w Słuczu
          kościoła w Piskach (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/59)
          może z okazji jego gruntownego remontu w 1888 r.          wymiary:       wys. 23,9 cm; śr. stopy 13,3 cm
            literatura: dzieło niepublikowane
                                                                    opis:  Stopa okrągła, ośmiolistna, profilowana, w  dolnej
                                                                 partii z  repusowaną i  puncowaną dekoracją w  kształcie liści
                                                                 i  palmet; trzon okrągły, dzielony na pola; nodus bulwiasty,
                                                                 zdobiony pseudorocaille’em; koszyczek pełny, płytki, zdobiony
                                                                 naprzemiennie palmetami i  pięciolistnymi kwiatami; czara
                                                                 gładka, wysmukła, z mocno wywiniętą wargą.
                                                                    Kielich ma charakter neostylowy – neorokokowy, powstał
                                                                 zatem w  drugiej połowie XIX  w. Nie ma punc imiennych lub
                                                                 warsztatowych, ale przypomina wyroby wytwórni warszawskich
                                                                 tego  czasu specjalizujących  się  w  srebrach  i  platerach,  także
                                                                 kościelnych. Ukształtowanie trzonu bliskie jest kielichowi
                                                                 z Chorzeli (MD/ZL/K/10), sygnowanemu dziełu firmy Augusta
                                                                 Teodora Wernera, może powstałemu w  latach 70–80. XIX  w.
                                                                 Kielich mógł powstać w innej wytwórni warszawskiej, np. Malcza
                                                                 lub Norblina, które zresztą tworzyły spółki z Wernerem. Warto
                                                                 też podkreślić, że w kościele w Słuczu zachował się neobarokowy
                                                                 krzyż sygnowany przez kolejną ważną warszawską firmą złotniczą
                                                                 Fraget.
                                                                    Parafię pw. Narodzenia NMP i św. Jerzego w Słuczu erygowano
                                                                 w 1444 r. w obrębie diecezji płockiej. Kolejny drewniany kościół
                                                                 wzniesiono w latach 1699–1706 z fundacji Stanisława Antoniego
                                                                 Szczuki,  podkanclerzego  litewskiego.  Świątynia  przetrwała  do
                                                                 1908  r., gdy została zastąpiona obecną, murowaną, wzniesioną
                                                                 w latach 1908–1911 [KZSP, 1982(2), s. 59]. Nie jest wykluczone,
                                                                 że nasz kielich powstał z okazji wyposażania obecnej świątyni.
                                                                    literatura: dzieło niepublikowane



















































                                                                                                                        173
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179