Page 176 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 176

ZL/PSZ/27). Efektownie prezentuje się kontrast między gładkimi   tu o  kościół parafialny pw.  św.  Michała Archanioła w  Nowym
          płaszczyznami górnej partii i  „chropowatościami” dekoracji jej   Dworze Mazowieckim.
          dolnej partii. Tu odnajdujemy ornament tzw. suchego akantu,   Pierwotny kościół pw.  św.  Małgorzaty w  tej miejscowości
          tak typowy dla czasu około 1690–1710. Dzieło jest szczególnie   ufundowany został przez wojewodę czerskiego Jana z  rodu
          interesujące, bo dobrze osadzone w geografii artystycznej. Punce   Nałęczów, konsekrowany został w  1294  r. Był on filią kościoła
          wskazują na Gdańsk i – jak proponują autorzy „Katalogu zabytków   parafialnego w  Okuniewie do końca XVIII  w., gdy parafię
          sztuki  w  Polsce”  –  na  złotnika  Nathaniela  Reinholta.  Został  on   przeniesiono doń  z  Okuniewa.  Obecny  murowany kościół
          mistrzem w  1694  r. dwa lata później przyjął prawo miejskie   nowodworski powstał w  1792  r. z  fundacji Stanisława
          Gdańska a zmarł najpewniej w 1706 r. (acz niewykluczone, iż już   Poniatowskiego, podskarbiego wielkiego litewskiego, bratanka
          w 1699 r.) [Gradowski, Kasprzak-Miler, 2002, nr G 502, s. 121].   króla. Świątynia ta była wielokrotnie remontowana, w  latach:
          Dzieło jest zatem przykładem importu spoza Mazowsza, z jednego   1902, po 1914, 1945–1950, 1962–1966. Obecna pw. św. Michała
          z najważniejszych centrów złotnictwa i Rzeczypospolitej. Fundację   Archanioła, Niepokalanego Poczęcia NMP oraz św.  Stanisława
          puszki można powiązać z  odbudową kościoła po zniszczeniach   biskupa i Apolonii powstała przez rozbudowę starej, dokonaną
          potopu szwedzkiego (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/82),   w  latach 1981–1985 [KZSP, 1987, s. 50–51]. Trudno zatem
          która mogła się przeciągnąć do ostatnich lat XVII w.   powiązać fundację naszej puszki z  konkretnym momentem
            literatura: KZSP, 1986, s. XXX–XXXI, 41, il. 322.    w  dziejach parafii w  Nowym Dworze. Trudno też wskazać
                                                                 moment i okoliczności, w których naczynie dostało się do kościoła
                                                                 w Długosiodle (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/34).
                                                                    literatura: KZSP, 1974(2), s. IX, 6, il. 49.
          Puszka z pokrywą


            nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/12, MD/ZL/PSZ/12A
            autor/ warsztat:   stopa, trzon z nodusem i czara: Polska
                            (Poznań, Kraków lub Toruń?), nieznany złotnik
                            o monogramie AG; pokrywa: Polska (Mazowsze?)
            datowanie:      stopa, trzon z nodusem i czara: 1596;
                            pokrywa: 1. poł. XVII w.?
            styl:           stopa, trzon z nodusem i czara: renesansowy;
                            pokrywa: barokowy
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
                            w Długosiodle, dokąd dostała się z kościoła
                            parafialnego pw. św. Michała Archanioła,
                            Niepokalanego Poczęcia NMP oraz św. Stanisława
                            biskupa i Apolonii w Nowym Dworze
                            Mazowieckim
            wymiary:        wys. 29,8 cm; śr. stopy 9 cm,
                            śr. przykrywki 10,5 cm

            opis: Stopa okrągła, profilowana, mocno spłaszczona, zdobiona
          rytym fryzem z symetrycznych motywów roślinnych; trzon okrągły,
          o pierścieniach tulejowych zdobionych motywem sznurowym na
          krawędziach; nodus kulisty, spłaszczony, zdobiony ornamentem
          sznurowym, skręconym; czara półowoidalna, w  górnej partii
          zdobiona rytym fryzem z  ornamentu roślinnego w  polach
          z  przecinających się taśm, nad nim m.in. otok z  plastycznego
          ornamentu sznurowego, skręconego; pokrywa profilowana, na
          dole spłaszczona, na górze wysmukła, ozdobiona repusowaniem,
          rytem i fakturowaniem – w dolnej partii symetryczny ornament
          roślinny, w  górnej – palczaste liście; zwieńczenie z  plastycznej
          pasyjki na tralce osadzonej na ażurowych liściach. Na wewnętrznej
          stronie stopy ryty monogram: AG oraz niestarannie ryta, słabo
          czytelna inskrypcja fundacyjna, kapitalikami:  CATHARZINA
          Z STRZAŁKOWA GEMBARTOWA 1596/ DO NOW[ODW]ORA
          (?) KV CCZI (sic!) i CHWALIE (sic!) BOŻEI.
            Puszka jest rzadkim przykładem tego typu naczynia z epoki
          renesansu zachowanym na Mazowszu. Można tu wskazać jedynie
          jeszcze puszki: z 1582 r. w kolegiacie w Pułtusku [KZSP, 1999,
          s. 56, il. 391], z drugiej połowy XVI w. (uzupełniona w pierwszej
          ćwierci XVII w.) w kościele parafialnym w Przybyszewie [KZSP,
          1967, s.  60, il. 232] oraz  w  zbiorach łomżyńskiego Muzeum
          Diecezjalnego – z  czwartej ćwierci XVI  w. (uzupełniona
          w pierwszej połowie XVII w.) z katedry w Łomży (MD/ZL/PSZ/14).
          Są one jednak bogaciej ukształtowane i ozdobione. Wyróżnia się
          ona jednak dobrymi proporcjami i delikatnym ornamentem na
          stopie, nodusie i czarze. Różni się on od dekoracji pokrywy, jakby
          prymitywniejszej, może zatem późniejszej, powstałej w XVII w.
          (w pierwszej połowie?). Inicjały autorzy Katalogu zabytków sztuki
          w Polsce odczytują jako cechę imienną złotnika i wskazują: „jako
          twórcy wchodzą tu w grę złotnicy: Andrzej Gozdż z Poznania,
          Andrzej Giulik lub Albert Godarowski z Krakowa oraz Andrzej
          Grundmann z Torunia – wszyscy działający w tym samym czasie”.
          Zatem właściwa puszka powstała poza Mazowszem, jednak jej
          ewentualne uzupełnienie  o  nową pokrywę można  powiązać
          z tą dzielnicą. Wedle inskrypcji puszka jest fundacją Katarzyny                                               175
          ze Strzałkowa dla kościoła w Nowym Dworze. Zapewne chodzi                                                     ZŁOTNICTWO
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181