Page 19 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 19

Przedstawienie ukazuje kobietę na okrągłym cokole w kon-
                  trapoście nadającym jej sylwetce kształt litery S. Duże ubytki
                  drewna, brak całej lewej części głowy i obu wysuniętych do
                  przodu rąk, prawdopodobnie z atrybutami, nie pozwalają na
                  jednoznaczne określenie tematu rzeźby. W  przypadku  tak
                  okaleczonych obiektów powstaje zawsze pytanie, czy warto
                  je umieszczać na ekspozycji i czy warto, kosztem wiarygod-
                  ności zabytku, dokonywać daleko idącej ingerencji konser-
                  watorskiej w formę i estetykę. W takim stanie zachowania
                  ekspresja oddziaływania na odbiorcę, zbliża rzeźbę bar-
                  dziej do przykładu sztuki współczesnej niż gotyckiej. Mając
                  na uwadze wszystkie te uwarunkowania podjęto decyzję
                  o  ograniczeniu zabiegów konserwacji estetycznej do ko-
                  niecznego minimum i umieszczeniu zabytku na ekspozycji.

                  Rzeźby późnogotyckie czy barokowe, które posiadały war-
                  stwy wykończeniowe, grunty, polichromie i złocenia, choć
                  często nieoryginalne, postanowiono zachować w ich „kom-
                  pletności”. Po częściowym usunięciu warstw wtórnych, które
                  znacząco odbiegały estetycznie od pierwotnego charakteru
                  obiektu lub zachowały się w bardzo złym stanie, uzupełnio-
                  no zarówno złocenia, srebrzenia, jak i polichromie karnacji.
                  Taki zakres prac miał miejsce w przypadku rzeźby św. Jana
                  Chrzciciela z Łomży (MD/RZ/23) i Chrystusa Zmartwych-
                  wstałego z Ostrołęki (MD/RZ/13).




















































                  Nieokreślona święta niewiasta MD/RZ/12, rzeźba w trakcie   Nieokreślona święta niewiasta MD/RZ/12, stan po konserwacji.
            18    konserwacji po wstawieniu fleków w miejscach pęknięć    Rzeźba pomimo bardzo dużych ubytków kompozycyjnych stanowi
       KoserwaCja  desorbcyjnych drewna.                                  bardzo cenny obiekt na ekspozycji stałej.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24