Page 19 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 19
Przedstawienie ukazuje kobietę na okrągłym cokole w kon-
trapoście nadającym jej sylwetce kształt litery S. Duże ubytki
drewna, brak całej lewej części głowy i obu wysuniętych do
przodu rąk, prawdopodobnie z atrybutami, nie pozwalają na
jednoznaczne określenie tematu rzeźby. W przypadku tak
okaleczonych obiektów powstaje zawsze pytanie, czy warto
je umieszczać na ekspozycji i czy warto, kosztem wiarygod-
ności zabytku, dokonywać daleko idącej ingerencji konser-
watorskiej w formę i estetykę. W takim stanie zachowania
ekspresja oddziaływania na odbiorcę, zbliża rzeźbę bar-
dziej do przykładu sztuki współczesnej niż gotyckiej. Mając
na uwadze wszystkie te uwarunkowania podjęto decyzję
o ograniczeniu zabiegów konserwacji estetycznej do ko-
niecznego minimum i umieszczeniu zabytku na ekspozycji.
Rzeźby późnogotyckie czy barokowe, które posiadały war-
stwy wykończeniowe, grunty, polichromie i złocenia, choć
często nieoryginalne, postanowiono zachować w ich „kom-
pletności”. Po częściowym usunięciu warstw wtórnych, które
znacząco odbiegały estetycznie od pierwotnego charakteru
obiektu lub zachowały się w bardzo złym stanie, uzupełnio-
no zarówno złocenia, srebrzenia, jak i polichromie karnacji.
Taki zakres prac miał miejsce w przypadku rzeźby św. Jana
Chrzciciela z Łomży (MD/RZ/23) i Chrystusa Zmartwych-
wstałego z Ostrołęki (MD/RZ/13).
Nieokreślona święta niewiasta MD/RZ/12, rzeźba w trakcie Nieokreślona święta niewiasta MD/RZ/12, stan po konserwacji.
18 konserwacji po wstawieniu fleków w miejscach pęknięć Rzeźba pomimo bardzo dużych ubytków kompozycyjnych stanowi
KoserwaCja desorbcyjnych drewna. bardzo cenny obiekt na ekspozycji stałej.