Page 16 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 16

witego zniszczenia pierwotnej polichromii. W trakcie kwe-
                                                                 rendy nie udało się znaleźć dokumentacji konserwatorskiej
                                                                 z powyższych prac, a obecnie przeprowadzone badania spe-
                                                                 cjalistyczne dzięki zaawansowanym technicznie metodom,
                                                                 takim jak np. tomografia komputerowa, wykazały fałszy-
                                                                 wość powyższego stwierdzenia .
                                                                                            1
                                                                 Postanowiono  przede wszystkim usunąć  nawarstwienia
                                                                 z  kolejnych napraw, o  estetyce wykonania odbiegającej
                                                                 znacznie od sposobów opracowania rzeźb gotyckich. Prace
                                                                 konserwatorskie ograniczono do utrwalenia strukturalnego
                                                                 drewna poprzez impregnację, wykonania nowych uzupeł-
                                                                 nień snycerskich oraz konsolidacji i zabezpieczenia odsło-
                                                                 niętej polichromii.

                                                                 Usunięcie źle przeprowadzonej rekonstrukcji warstw wykoń-
                                                                 czeniowych, a także gruntów położonych w bardzo grubej
                                                                 warstwie w przypadku Marii Salome z Turośli pozwoliło na
                                                                 dostrzeżenie snycerki charakterystycznej dla tzw. stylu mięk-
                                                                 kiego , cechującego się lekko spływającymi szatami, udrapo-
                                                                      2
                                                                 wanymi kaskadowo, oraz delikatnymi i lirycznie wyrzeźbio-
                                                                 nymi rysami twarzy Marii, o esowatej pozie. Pomimo faktu,
                                                                 iż oryginalne warstwy zaprawy i polichromii zachowały się


                                                                 1.  Dokumentacja nie zachowała się zasobie archiwalnym PPKZ w archi-
                                                                 wum Narodowego Instytutu Dziedzictwa w oddziale w Grodzisku Ma-
                                                                 zowieckim i trudno obecnie stwierdzić, czy w ogóle powstała. Być może
          Matka Boska z Dzieciątkiem z Roman MD/RZ/01,           informacja podana przez M. Kałamajską-Saeed, iż prace przeprowadzone
          stan po konserwacji. W oparciu o analogie ikonograficzne    zostały w 1984 roku w PKZ-tach w Warszawie, oparta była na relacji ustnej.
          i analizę zachowanego ułożenia łokcia została zrekonstruowana   2.  Rzeźbę opublikowała w 1988 r. Maria Kałamajska-Saeed. Uznała ją
          lewa ręka Chrystusa. Zrezygnowano jednak z odtworzenia    za dzieło dobrej klasy, reprezentujące styl miękki, powstałe na teryto-
          atrybutu, ze względu na brak jednoznacznych przesłanek   rium Państwa Krzyżackiego w Prusach, KZSP 1988, s. XVII–XVIII, 54,
          historycznych.                                         il. 75.



          glorię wokół przedstawienia. Sugeruje się natomiast wyko-
          rzystanie tego motywu w aranżacji ekspozycji muzealnej.


          Po przeprowadzeniu konserwacji technicznej i rekonstruk-
          cji ręki zabiegi restauratorskie ograniczono do niezbędne-
          go minimum, starając się uczytelnić najstarsze zachowa-
          ne warstwy opracowania barwnego. Zdecydowano się na
          uzupełnienie ubytków i retusz graficzny w obrębie karna-
          cji, a szczególnie twarzy Maryi i Chrystusa, pozostawiając
          rozległe ubytki na ciele Dzieciątka bez rekonstrukcji. Uzu-
          pełnienia drewna scalono kolorystycznie, by nie zakłócały
          odbioru estetycznego rzeźby.

          Odmienne problemy konserwatorskie występowały przy
          gotyckich rzeźbach silnie przemalowanych i zmienionych
          estetycznie: Marii Salome z Turośli (MD/RZ/15) czy Matce
          Boskiej z Dzieciątkiem z Jasienic (MD/RZ/40). W trakcie
          prac konserwatorskich postawiono sobie za cel badawczy
          identyfikację oraz odnalezienie warstw oryginalnych, dzię-
          ki którym możliwe byłoby ustalenie właściwej, oryginalnej
          kolorystyki rzeźby.                                    Maria Salome z Turośli MD/RZ/15,
                                                                 zestawienie zdjęć przed i po konserwacji. Dzięki pracom
          W trakcie przeprowadzonej w latach 80. konserwacji rzeźby   konserwatorskim zmieniła się estetyka rzeźby. Usunięto współczesne
                                                                 przemalowania upodabniające figurę do gipsowego odlewu.
          z Turośli pozostawiono pochodzące z przełomu wieku XIX   Pomimo złego stanu zachowania warstw wykańczających: polichromii   15
          i XX przemalowanie wobec rzekomego stwierdzenia całko-  i złoceń, udało się odzyskać charakter i kunszt snycerki gotyckiej.  KonserwaCja
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21