Page 17 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 17

w złym stanie, udało się ustalić, że pierwotnie całość rzeźby   się dość przypadkowej bazy będącej zapewne częścią jakieś
                  pokryta była zaprawą kredowo-klejową, a płaszcz Marii Salo-  nastawy ołtarzowej, do której przymocowana była rzeźba.
                  me opracowany był w najstarszej warstwie błękitem (smalta
                  z bielą ołowiową), biała chusta malowana była bielą ołowio-  Jednocześnie uznano, iż korzystne dla rzeźby będzie usunię-
                  wą z azurytem, a suknia czerwienią (minia).             cie wszystkich warstw przemalowań, które w znacznej mie-
                                                                          rze wpłynęły na odbiór estetyczny figury. Zmyto zarówno
                  W przypadku rzeźby Matki Boskiej z Dzieciątkiem z Jasie-  dwie warstwy przemalowań karnacji, odsłaniając prawdo-
                  nicy ustalenie zakresu usuwania wierzchnich, wtórnych   podobnie relikty oryginalnej polichromii na plecach Dzie-
                  warstw malarskich również było szeroko dyskutowane i stało   ciątka, jak i wszystkie wtórne warstwy w partii szat, ekspo-
                  się tematem komisji konserwatorskiej. Podjęto decyzję o za-  nując najstarszą zachowaną w śladowych ilościach warstwę
                  chowaniu nieoryginalnych uzupełnień formy snycerskiej   srebrzeń i złoceń na płaszczu Marii.
                  (prawej dłoni Madonny i ręki Jezusa) przy jednoczesnym po-
                  wstrzymaniu się od rekonstrukcji uciętej dolnej części sukni   Ograniczony zakres prac wykonany został w trakcie konser-
                  i płaszcza oraz stóp. Brak pełnej wysokości rzeźby postano-  wacji rzeźby Nieokreślonej świętej niewiasty (Maria z Dzieciąt-
                  wiono zaznaczyć w nowym sposobie ekspozycji, pozbywając   kiem lub jedna z tzw. Świętych Głównych Dziewic; MD/RZ/12).




































































            16    Matka Boska z Dzieciątkiem z Jasienicy MD/RZ/40  zestawienie zdjęć przed i w trakcie konserwacji, po odsłonięciu oryginalnych złoceń
       KoserwaCja  na płaszczu i podczas usuwania przemalowań karnacji Marii i Jezusa.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22