Page 17 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 17
w złym stanie, udało się ustalić, że pierwotnie całość rzeźby się dość przypadkowej bazy będącej zapewne częścią jakieś
pokryta była zaprawą kredowo-klejową, a płaszcz Marii Salo- nastawy ołtarzowej, do której przymocowana była rzeźba.
me opracowany był w najstarszej warstwie błękitem (smalta
z bielą ołowiową), biała chusta malowana była bielą ołowio- Jednocześnie uznano, iż korzystne dla rzeźby będzie usunię-
wą z azurytem, a suknia czerwienią (minia). cie wszystkich warstw przemalowań, które w znacznej mie-
rze wpłynęły na odbiór estetyczny figury. Zmyto zarówno
W przypadku rzeźby Matki Boskiej z Dzieciątkiem z Jasie- dwie warstwy przemalowań karnacji, odsłaniając prawdo-
nicy ustalenie zakresu usuwania wierzchnich, wtórnych podobnie relikty oryginalnej polichromii na plecach Dzie-
warstw malarskich również było szeroko dyskutowane i stało ciątka, jak i wszystkie wtórne warstwy w partii szat, ekspo-
się tematem komisji konserwatorskiej. Podjęto decyzję o za- nując najstarszą zachowaną w śladowych ilościach warstwę
chowaniu nieoryginalnych uzupełnień formy snycerskiej srebrzeń i złoceń na płaszczu Marii.
(prawej dłoni Madonny i ręki Jezusa) przy jednoczesnym po-
wstrzymaniu się od rekonstrukcji uciętej dolnej części sukni Ograniczony zakres prac wykonany został w trakcie konser-
i płaszcza oraz stóp. Brak pełnej wysokości rzeźby postano- wacji rzeźby Nieokreślonej świętej niewiasty (Maria z Dzieciąt-
wiono zaznaczyć w nowym sposobie ekspozycji, pozbywając kiem lub jedna z tzw. Świętych Głównych Dziewic; MD/RZ/12).
16 Matka Boska z Dzieciątkiem z Jasienicy MD/RZ/40 zestawienie zdjęć przed i w trakcie konserwacji, po odsłonięciu oryginalnych złoceń
KoserwaCja na płaszczu i podczas usuwania przemalowań karnacji Marii i Jezusa.