Page 14 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 14

Grupa Zwiastowania z Kleczkowa, rzeźba Marii
                                                                    MD/RZ/04. Przykład reliktów warstw
                                                                    wykończeniowych rzeźby odsłoniętych spod
                                                                    grubej powłoki starego wosku. Ślady azurytu
                                                                    na sukni Maryi i cynobru na mankietach pokazują
                                                                    pierwotną kolorystykę wykończenia rzeźby
                                                                    niewidoczną przed pracami konserwatorskimi.






















































          Grupa Zwiastowania z Kleczkowa fragment rzeźby Archanioła
          Gabriela  MD/RZ/05. Zdjęcie wykonane przed przystąpieniem
          do prac konserwatorskich ukazuje jeden z fleków z drewna
          sosnowego. W ramach prac fleki z drewna iglastego, o silnym
          rysunku słojów, odbiegającym charakterem od powierzchni drewna,
          odsłoniętego i pozbawionego warstw wykończeniowych zastąpiono
          nowymi uzupełnieniami wykonanymi już z materiału analogicznego
          do oryginalnej technologii – drewna lipy.



          Po dezynfekcji i wzmocnieniu strukturalnym drewna, za-
          pobieżeniu postępującej destrukcji i dezintegracji podłoża
          wykonano uzupełnienia snycerskie drobnych ubytków for-
          my, wyszczerbień, fałd szat. Zaflekowano duże pęknięcia
          desorpcyjne, a  także wymieniono uzupełnienia z  drewna
          iglastego o wyróżniającym się usłojeniu na fleki z drewna
          liściastego – lipy. Podjęto decyzję o  nierekonstruowaniu
          brakujących elementów anatomicznych, takich jak dłonie,
          palce czy dużych ubytków fałd szat i pukli włosów.

          Dzięki usunięciu bardzo grubej warstwy zabezpieczającej
          wosku pszczelego, która uległa procesom starzenia, uczy-
          telniła się forma rzeźby. Wypełnienie otworów wylotowych
          drewnojadów, szczególnie w obrębie twarzy, oraz ujednoli-
          cenie kolorytu drewna znacząco poprawiły się odbiór este-
          tyczny rzeźb.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19