Page 14 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 14
Grupa Zwiastowania z Kleczkowa, rzeźba Marii
MD/RZ/04. Przykład reliktów warstw
wykończeniowych rzeźby odsłoniętych spod
grubej powłoki starego wosku. Ślady azurytu
na sukni Maryi i cynobru na mankietach pokazują
pierwotną kolorystykę wykończenia rzeźby
niewidoczną przed pracami konserwatorskimi.
Grupa Zwiastowania z Kleczkowa fragment rzeźby Archanioła
Gabriela MD/RZ/05. Zdjęcie wykonane przed przystąpieniem
do prac konserwatorskich ukazuje jeden z fleków z drewna
sosnowego. W ramach prac fleki z drewna iglastego, o silnym
rysunku słojów, odbiegającym charakterem od powierzchni drewna,
odsłoniętego i pozbawionego warstw wykończeniowych zastąpiono
nowymi uzupełnieniami wykonanymi już z materiału analogicznego
do oryginalnej technologii – drewna lipy.
Po dezynfekcji i wzmocnieniu strukturalnym drewna, za-
pobieżeniu postępującej destrukcji i dezintegracji podłoża
wykonano uzupełnienia snycerskie drobnych ubytków for-
my, wyszczerbień, fałd szat. Zaflekowano duże pęknięcia
desorpcyjne, a także wymieniono uzupełnienia z drewna
iglastego o wyróżniającym się usłojeniu na fleki z drewna
liściastego – lipy. Podjęto decyzję o nierekonstruowaniu
brakujących elementów anatomicznych, takich jak dłonie,
palce czy dużych ubytków fałd szat i pukli włosów.
Dzięki usunięciu bardzo grubej warstwy zabezpieczającej
wosku pszczelego, która uległa procesom starzenia, uczy-
telniła się forma rzeźby. Wypełnienie otworów wylotowych
drewnojadów, szczególnie w obrębie twarzy, oraz ujednoli-
cenie kolorytu drewna znacząco poprawiły się odbiór este-
tyczny rzeźb.