Page 20 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 20

Mając na uwadze względy estetyczne rzeźby Chrystusa
          Zmartwychwstałego z Ostrołęki, postanowiono zdjąć war-
          stwy wtórne wykonane podczas poprzednich prac kon-
          serwatorskich, których estetyka wykonania odbiegała od
          sposobu opracowania warstw oryginalnych. Nowe złocenia
          i polichromie wykonano w historycznej technice – grunty
          i  kity na bazie kleju naturalnego z  wypełniaczem kredo-
          wym. Warstwę malarską pozostawiono bez całościowej re-
          konstrukcji, scalając jedynie ubytki w obrębie zachowanej
          karnacji retuszem graficznym w formie kropki .


          Również warstwy metali zrekonstruowano zgodnie z tech-
          niką XVIII-wieczną złotem na pulmencie na poler, które
          delikatnie spatynowano. Wykonano także uzupełnienia
          snycerskie, zarówno palców Jezusa, jak i chorągwi, na pod-
          stawie lokalnych analogii i ikonograficznych wzorów XVI-
          i XVII-wiecznych proporców Zmartwychwstałego.

          Niezwykle ciekawym obiektem zarówno pod względem
          ikonograficznym, jak i technologicznym, a co za tym idzie
          i konserwatorskim, jest płaskorzeźba Trójcy Świętej z Mat-  Jan Chrzciciel z ołtarza głównego katedry w Łomży MD/RZ/23,
          ką Boską w płaszczu opiekuńczym z Sejn MD/RZ/34.       stan po konserwacji. Rzeźba stanowi bardzo cenny element części
                                                                 ekspozycji  poświęconej katedrze łomżyńskiej.



                                 Chrystus Zmartwychwstały z Ostrołęki
                                MD/RZ/13, stan przed i po konserwacji.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25