Page 20 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 20
Mając na uwadze względy estetyczne rzeźby Chrystusa
Zmartwychwstałego z Ostrołęki, postanowiono zdjąć war-
stwy wtórne wykonane podczas poprzednich prac kon-
serwatorskich, których estetyka wykonania odbiegała od
sposobu opracowania warstw oryginalnych. Nowe złocenia
i polichromie wykonano w historycznej technice – grunty
i kity na bazie kleju naturalnego z wypełniaczem kredo-
wym. Warstwę malarską pozostawiono bez całościowej re-
konstrukcji, scalając jedynie ubytki w obrębie zachowanej
karnacji retuszem graficznym w formie kropki .
Również warstwy metali zrekonstruowano zgodnie z tech-
niką XVIII-wieczną złotem na pulmencie na poler, które
delikatnie spatynowano. Wykonano także uzupełnienia
snycerskie, zarówno palców Jezusa, jak i chorągwi, na pod-
stawie lokalnych analogii i ikonograficznych wzorów XVI-
i XVII-wiecznych proporców Zmartwychwstałego.
Niezwykle ciekawym obiektem zarówno pod względem
ikonograficznym, jak i technologicznym, a co za tym idzie
i konserwatorskim, jest płaskorzeźba Trójcy Świętej z Mat- Jan Chrzciciel z ołtarza głównego katedry w Łomży MD/RZ/23,
ką Boską w płaszczu opiekuńczym z Sejn MD/RZ/34. stan po konserwacji. Rzeźba stanowi bardzo cenny element części
ekspozycji poświęconej katedrze łomżyńskiej.
Chrystus Zmartwychwstały z Ostrołęki
MD/RZ/13, stan przed i po konserwacji.