Page 15 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 15

W trakcie prac przeprowadzono wnikliwą kwerendę i badania
                                                                ikonograficzne pozwalające ustalić prawdopodobny układ rąk Chrystusa.
                                                                Na ilustracjach wybrane przykłady rzeźby Maryi z Dzieciątkiem
                                                                stanowiące analogię do rekonstrukcji lewej ręki Chrystusa (od lewej):
                                                                Matka Boska z Dzieciątkiem z Rzepiennika Biskupiego, Muzeum Narodowe w Krakowie;
                                                                Matka Boska z Dzieciątkiem, Ogrodzieniec, kaplica na Podzamczu;
                                                                Figura Marii z Dzieciątkiem, Muzeum Narodowe w Warszawie;
                                                                Matka Boska z Dzieciątkiem z Czchowa, Muzeum Diecezjalne w Tarnowie.

















                  Matka Boska z Dzieciątkiem z Roman MD/RZ/01, w trakcie prac
                  związanych z rekonstrukcją  lewej dłoni Chrystusa. Na zdjęciu
                  widoczna wykonana w drewnie lipowym dłoń i przedramię
                  wraz z propozycją jabłka jako atrybutu najczęściej występującego
                  w ikonografii. Ostatecznie koncepcja ta nie zyskała aprobaty
                  i jabłko nie zostało umieszczone.



                  Konserwacja figury z  końca XV wieku Matki Boskiej
                  z  Dzieciątkiem z  parafii w  Romanach (MD/RZ/01) po-   Matka Boska z Dzieciątkiem z Roman MD/RZ/01  zdjęcie wykonane
                  mimo założeń konserwatorskich  ze względu na wysokie    przed konserwacją. Widoczna lewa ręka Chrystusa oryginalnie
                  wartości artystyczne i  historyczne obiektu przyjmujących   zachowana do łokcia, a w dalszej części wtórnie dorobiona w geście
                  jedynie działania zachowawcze, wymagała przeprowadze-   błogosławieństwa.
                  nia wnikliwej kwerendy historycznej oraz kompleksowych
                  badań technologii wykonania warstw pierwotnych i wtór-  Po odjęciu wtórnie dorobionych elementów szczegółowo
                  nych. Kontrowersje wzbudzała forma lewej ręki Chrystusa,   przeanalizowano układ łokcia i sposób usadowienia nasady
                  zrekonstruowanej podczas poprzednich prac konserwator-  przedramienia, dzięki czemu uzyskano potwierdzenie pier-
                  skich i ukazanej w geście błogosławieństwa.             wotnego kierunku ułożenia ręki w poziomie, równolegle do
                                                                          uda. Po dogłębnej analizie i rozważeniu propozycji konser-
                  W trakcie prac zgromadzono bardzo bogaty materiał iko-  wacji zachowawczej, podjęto decyzję o  wykonaniu nowej
                  nograficzny dotyczący przedstawień rzeźbiarskich i ilumi-  ręki zgodnie z  ikonografią  XV-wiecznych przedstawień
                  natorskich Matki Boskiej z Dzieciątkiem, a w szczególności   Matki Boskiej z Dzieciątkiem i zachowanymi fragmentami
                  przedstawienia typu XV-wiecznej Madonny Apokaliptycz-   nasady łokcia. Na podstawie wybranych analogii przedsta-
                  nej. O ile układ rąk Chrystusa na podstawie analogii wydaje   wiono formę wykonaną w modelinie, a następnie wyrzeź-
                  się oczywisty i w lewej ręce Jezus najczęściej trzymał atry-  biono rękę w drewnie lipowym i zamontowano w miejscu
                  but, a gest błogosławieństwa wykonywał  zazwyczaj prawą   ubytku. Nie zdecydowano się jednak na dodanie atrybutu
                  dłonią,  o tyle repertuar atrybutów jest już bardzo bogaty.   ze względu na fakt, iż takie działanie nadałoby przedstawie-
                  Najczęściej występuje jabłko królewskie lub owoc w posta-  niu określoną wymowę treściową, co do której nie ma stu-
                  ci granatu lub jabłka. Nie trudno jednak natrafić na inne   procentowej pewności.
                  przedmioty trzymane przez Dzieciątko: winne grono, księ-
                  gę , banderolę, sosułkę, czyżyka czy ułożenie dłoni w formie   Nie podjęto również decyzji o rekonstrukcji płomieni, które
            14    gestów rodzajowych np. palec włożony do buzi czy ciągnię-  z całą pewnością były zamocowane z tyłu rzeźby, o czym
       KoserwaCja  cie Marii za maforium.                                 świadczą ślady gniazd stolarskich, które tworzą płomienistą
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20