Page 197 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 197

Kielich ten jest jednym z  najciekawszych przykładów  vasa
                  sacra epoki historyzmu w  zbiorach  argenteriów  łomżyńskiego
                  Muzeum Diecezjalnego. Efektowna jest już jego bogata
                  dekoracja w  stylu neogotyku – z  maswerku. Jednak efekt
                  bogactwa wzmagają wprawione w nią srebrne monety bite, m.in.
                  w i Rzeczypospolitej (z lat 1622, 1754, 1763, 1768, 1788, 1792,
                  1794), Księstwie Warszawskim (1814), Królestwie Kongresowym
                  (1831), Cesarstwie Rosyjskim (1883) oraz w  habsburskich
                  Węgrzech (1780, 1842). Według autorów  Katalogu zabytków
                  sztuki w  Polsce kielich ten, mimo wymienienia w  inskrypcji
                  fundacyjnej bliżej nieznanego Jana Bucińskiego, jest fundacji
                  ks. Stanisława (Ludwika) Jamiołkowskiego. Był on proboszczem
                  w  Kuleszach  w  latach  1873–1885.  Z  jego  daru  pochodzi  także
                  w  kościele  w  Kuleszach (o  historii  parafii  i  kościoła  zob.  MD/
                  ZL/K/71), monstrancja typu promienistego. Jej barokowa gloria
                  powstała ok. 1720 r., a klasycystyczna stopa ok. 1803 r. W 1877 r.
                  z  inicjatywy ks. Jemiołkowskiego w  stopę tej monstrancji
                  wprawiono 72 numizmaty polskie i  obce z  okresu XV–XIX  w.
                  Razem  z  18  sztukami  z  kielicha  tworzą  one  całkiem  pokaźną
                  kolekcję dawnych monet. Zasługuje ona na pełne rozpoznanie
                  i  zbadanie. Warto podkreślić, iż nasz kielich jest dziełem
                  sygnowanym. Jego autorem jest warszawski złotnik Antoni Riedel,
                  prawdopodobnie czynny od lat 70. XIX w. (od 1874 r.?). Miał on
                  pracownię przy ulicy Bielańskiej, najpierw pod nr 21, a od 1905 r.
                  –  nr  16.  Produkcja  wytwórni  obejmowała  naczynia  stołowe,
                  kałamarze, lichtarze, judaica oraz naczynia liturgiczne. W 1907 r.
                  pracownię Riedla przejęli Nagalski i  Psyk, działając do 1913  r.
                  pod szyldem „Riedel, Nagalski i Psyk”. Kielich został pokazany
                  na „wystawie mariańskiej”, zorganizowanej w  maju-czerwcu
                  1905 r. w warszawskim Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, o czym
                  przekonuje jedna z tablic swoistego katalogu tego pokazu (kielich
                  widoczny jest wewnątrz jednej z  gablot) [Skimborowicz, 1905,
                  nr. 35, s. 54, tab. XXXIV. Może podobny kielich, pokazany na tej
                  wystawie, znajdował się w warszawskim kościele Św. Augustyna
                  w  Warszawie, jego opis bowiem jest analogiczny do naszego
                  dzieła [ibidem, nr 36, s. 54].
                     literatura: KZSP, 1986, s. XXXII, 51, il. 309.




















































           196
       ZŁOTNICTWO
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202