Page 195 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 195

Kielich mszalny z pateną


                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/35, MD/ZL/K/35A
                     autor/ warsztat:   Warszawa, Michał Swinarski
                     datowanie:     1875 r. (po 1860 r.?)
                     styl:          neorokoko
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Stanisława Biskupa
                                    w Dobrzyjałowie
                     wymiary:       wys. 24,4 cm; śr. stopy 13,1 cm;
                                    śr. pateny 12,2 cm

                     opis: Kielich: stopa okrągła, profilowana, zdobiona trybowanym
                  rocaille’em; trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowatych; nodus
                  wazonowy,  ozdobiony  trybowanym  (?)  motywem  owocującej
                  wici winnej latorośli; koszyczek ażurowy, ozdobiony motywem
                  krzewów  kwietnych  ujętych  w  taśmowe  ramki;  czara  gładka.
                  Na  kołnierzu  zewnętrznej  strony  stopy  punce:  cecha  imienna
                  SWINARSKI i cecha probiercza warszawska. Patena: gładka; na
                  kryzie ryte signaculum (krzyż typu maltańskiego z  motywem
                  promieni między ramionami).
                     Ten skromny, neobarokowy kielich zwraca uwagę ze względu
                  na  fakt,  że  jest  dziełem  sygnowanym.  Powstał  w  pracowni
                  warszawskiego złotnika Michała Swinarskiego. Otworzył on
                  swoją pracownię około roku 1850. Posługiwał się najczęściej
                  puncą w  formie lecącego ptaka widzianego z  boku, rzadziej –
                  widzianego z  góry. Wytwarzał liczne sprzęty świeckie, judaika
                  oraz kościelne. Trudno powiedzieć, na jakiej podstawie autorzy
                  Katalogu zabytków sztuki w Polsce datują dzieło na 1875 r.
                     Kościół parafialny pw. św. Stanisława Biskupa w Dobrzyjałowie
                  został ufundowany w 1425 r. zapewne jako budowla drewniana.
                  Obecny kościół z  fundacji ks. Franciszka Chojnowskiego,
                  proboszcza  w  Jedwabnem,  murowany,  ukończono  w  1860  r.
                  Powstał on w miejsce drewnianego, rozebranego w 1856 r. [KZSP,
                  1982(2), s. 3]. Można więc przyjąć, iż dzieło ufundowano już do
                  nowej świątyni, zatem po 1860 r.                        Kielich mszalny
                     literatura: KZSP, 1982(2), s. 4, il. 227.
                                                                             nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/36
                                                                             autor/ warsztat:   Warszawa, firma Norblin
                                                                             datowanie:     2. poł. XIX w. (lata 80. XIX w.?)
                                                                             styl:          neogotyk
                                                                             pochodzenie:   kościół parafialny pw. Trójcy Przenajświętszej
                                                                                            w Chorzeli
                                                                             wymiary:       wys. 22 cm; śr. stopy 13,6 cm

                                                                             opis: Stopa okrągła, sześciolistna, profilowana, gładka; trzon
                                                                          graniasty, z profilami; nodus spłaszczony z rombowymi guzami,
                                                                          zdobiony  motywami  stylizowanych  liści;  koszyczek  ażurowy,
                                                                          zdobiony motywem stylizowanych liści i owoców winnej latorośli
                                                                          (?) w  arkadkach. Na zewnętrznej stronie stopy ryta inskrypcja
                                                                          fundacyjna:  Ofiara Ewy; na wewnętrznej stronie stopy: punca
                                                                          warsztatowa – w owalu NORBLIN i SKA/ GALW/ WARSZA, pod
                                                                          dwugłowym orłem rosyjskim i punca 1625.
                                                                             Kielich nawiązuje do form późnogotyckich, cechuje się
                                                                          jednak oszczędnością ornamentyki, która w  partii koszyczka
                                                                          zapowiada już secesję. Powstał w  jednej z  najważniejszych
                                                                          wytwórni wyrobów platerowanych w Warszawie po 1865 r., gdy
                                                                          Norblin utworzył spółkę z innym istotnym wytwórcą – Augustem
                                                                          Teodorem Wernerem. Dzieło mogło zostać ufundowane z okazji
                                                                          wyposażania nowego, murowanego kościoła w Chorzeli (o historii
                                                                          parafii i  kościoła zob. MD/ZL/K/04), tj. w  latach 80. XIX  w.
                                                                          Dekoracja koszyczka, zapewne w formie owocującej wici winnej
                                                                          latorośli, jest symboliczna i wskazuje ja ofiarę eucharystyczną.
                                                                             literatura: dzieło niepublikowane











           194
       ZŁOTNICTWO
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200