Page 193 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 193

Kielich mszalny                                         wzmiankowany jest drewniany kościół wymagający remontu.
                                                                          W 1695 r. konsekrowano kolejny, również drewniany, do którego
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/32                        w  tymże  roku  dobudowano  murowaną  kaplicę  staraniem
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)   Marianny z  Radzimińskich Brzezińskiej, żony Floriana,
                                                                          wojskiego nurskiego i  właściciela Brzeźna. Kolejny drewniany
                     datowanie:     1888 r. (lub XVII w.?)                kościół wzniesiono w  1780  r. z  fundacji Krzysztofa Szembeka,
                     styl:          neobarokowy (lub barokowy?)           prepozyta płockiego. Obecną murowaną świątynię wzniesiono
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża   w latach 1880–1887, a większość wyposażenia powstała w latach
                                    Świętego w Goworowie                  1903–1907 [KZSP, 1983, s. 7–8]. Jeśli zatem kielich jest dziełem
                     wymiary:       wys. 19,9 cm; śr. stopy 11,7 cm       barokowym, to jego powstanie można by wiązać z ewentualnym
                                                                          remontem kościoła po 1609 r. Jeśli jednak jest niesygnowanym
                     opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona, na górze   wytworem XIX-wiecznej pracowni, to powstanie kielicha można
                  wysmukła, na otoku ozdobiona repusowanymi – uskrzydlonymi   by powiązać ze wzniesieniem obecnej murowanej świątyni.
                  główkami, pękami owoców i  ornamentem ceowym, wyżej ryte   literatura: dzieło niepublikowane
                  ceownice z  liliami; trzon okrągły, dolny pierścień talerzykowy,
                  górny – bulwiasty z  dekoracją roślinną nodus owoidalny
                  z  plastycznymi uskrzydlonymi główkami anielskimi między
                  stylizowanymi liśćmi; koszyczek pełny, ozdobiony repusowanymi   Kielich mszalny
                  uskrzydlonymi główkami anielskimi; czara gładka. Na otoku
                  wewnętrznej strony stopy tylko częściowo czytelna ryta inskrypcja   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/33
                  fundacyjna,  kapitalikami:  […] AD MDCCCLXXXVIII AEBE
                  APPOLLONIAE DUDZIEC DE (?).                                autor/ warsztat:   Warszawa, fabryka Malcza i (Augusta Teodora)
                     Jak wskazuje inskrypcja fundacyjna, kielich jest dziełem               Wernera
                  neostylowym z  ok. 1888  r. Brak jednak na nim punc        datowanie:     1937 r. lub XIX/XX w.
                  warsztatowych, raczej powszechnie stosowanych już w  drugiej   styl:      secesyjny
                  połowie XIX w. Nie można więc wykluczyć, iż pochodzi z epoki   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża
                  baroku, z pierwszej połowy lub połowy XVII w., na co wskazują             Świętego w Goworowie
                  formy dekoracji. Na Mazowszu barokowe złotnictwo z reguły nie   wymiary:   wys. 22,7 cm; śr. stopy 13,5 cm
                  ma punc autorskich. Kielich przypomina argenteria tego typu
                  w  zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego, np. kielich   opis:  Stopa okrągła, profilowana, wysmukła, ozdobiona
                  z  pierwszej ćwierci XVII  w. z  Lubieli (MD/ZL/K/05), kielich   repusowanymi smukłymi liśćmi między którymi stylizowane
                  z czasu ok. 1630 r. z Jabłoni Kościelnej (MD/ZL/K/82), kielich z lat   liście i  owoce winnej latorośli; trzon okrągły, o  pierścieniach
                  ok. 1630–1640 z Dąbrówki Kościelnej (MD/ZL/K/56) czy kielich   tulejowych; nodus puszkowy, spłaszczony, ozdobiony fryzem
                  z ok. połowy XVII w. z Radziłowa (MD/ZL/K/52). Rozstrzygnięcie   z repusowanych liści; koszyczek pełny, ozdobiony repusowanymi
                  tej wątpliwości wymaga dalszych badań porównawczych.    smukłymi palczastymi liśćmi, między którymi stylizowane
                     Fundacja parafii w  Goworowie pw.  Podwyższenia Krzyża   ulistnione drobne kwiatki; czara gładka. Na górnej partii czary:
                  Świętego miała miejsce zapewne w  XIV  w., kościół jakoby   punca imienna  T. Werner i  warsztatowa – kotwica w  owalu
                  uposażono już w  1310  r. Stanowiła ona własność prepozytury   oraz nieczytelna w owalu (probiercza?). Na zewnętrznym otoku
                  katedry płockiej. Pierwsza wzmianka o  proboszczu pochodzi   stopy ryta inskrypcja fundacyjna kapitalikami: OFIARA PAWŁA
                  z 1448 r. W 1556 r. bisku płocki Andrzej Noskowski erygował   KARPIŃSKIEGO Z  PONIKWI MAŁEJ DLA UCZCZENIA Ś.P.
                  altarię św.  Anny z  fundacji Anny Ponikiewskiej. W  1609  r.   ŻONY FRANCISZKI 1937.













































           192
       ZŁOTNICTWO
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198