Page 198 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 198

Kielich mszalny z pateną                               neogotycki w sylwecie kielich, datowany na przełom XIX/XX w.,
                                                                    Warto podkreślić, że podobnie ukształtowany koszyczek ma
                                                                 powstały w warszawskiej firmie Wernera i Norblina, a zachowany
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/38, MD/ZL/K/38A           w kościele par. p.w. Św. Józefa Oblubieńca NMP w  Puławach
            autor/ warsztat:   Warszawa, firma Fraget            [Vasa sacra, il. 39].
            datowanie:      2. poł. XIX w. (1852–1896)              literatura: dzieła niepublikowane
            styl:           neobarok z elementami neorokoka i secesji
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Anny w Kolnie
            wymiary:        wys. 22,7 cm; śr. stopy 11,7 cm;
                            śr. pateny 15,2 cm

            opis: Kielich: stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona,
          na górze wysmukła, o  cokole zdobionym repusowaną
          wicią owocującej winnej latorośli, w  górnej partii zaś m.in.
          repusowanymi – konchami, rocaille’em i kwiatami róży (?); trzon
          okrągły, o  pierścieniach talerzykowatych; nodus gruszkowaty
          z  rytą dekoracją m.in. z  kwiatami róży i  konchami; koszyczek
          ażurowy,  zdobiony motywem  owocującej  wici  winnej, ujętej
          w  ramki, między którymi kłosy zboża; czara gładka. Patena:
          gładka; na odwrocie, na kryzie, punce: warsztatowa – FRAGET/
          ARGENT pod dwugłowym orłem (w owalu); 84 obok dwugłowego
          orła (w czworoboku).
            Kielich z  tego niepublikowanego zestawu ma formy
          neostylowe. Kształt przypomina naczynia z  XVII  w., jednak
          dekoracja stopy i  nodusu została zapożyczona z  następnego
          stulecia. Interpretacja motywów roślinnych koszyczka zapowiada
          już secesję. Tworzące go motywy winnej latorośli i kłosów zboża
          są oczywistym nawiązaniem do pokarmów eucharystycznych. Jak
          wskazuje znak warsztatowy na patenie, srebrny komplet powstał
          w  jednej z  najważniejszych warszawskich firm złotniczych –
          Frageta, specjalizującej się jednak w  platerach srebrnych. Na
          patenie widnieje też skrócony znak probierni warszawskiej,
          będący w użyciu w latach 1852–1896 [Gradowski, 2001, s. 240].
          Zatem kielich powstał w tym okresie, może w latach 90. XIX w.,
          niewątpliwie dla kościoła w Kolnie (o historii parafii i kościoła
          zob. MD/ZL/K/65).




















































                                                                                                                        197
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203