Page 25 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 25

Obraz, rzeźba i tajemnica,
                  czyli rzecz o badaniach

                  konserwatorskich             Anna Żurek


                  Badania konserwatorskie, według definicji opracowanej   genowskie użyte w  tomografii komputerowej (TC) . Aby
                                                                                                                        3
                  przez B.J.  Roubę, są działaniami niezbędnymi do właści-  doprecyzować wyniki, konieczne było pobranie niewielkich
                  wego projektowania konserwatorskiego, czyli wyznaczenia   próbek do dalszych badań, takich jak analiza włókien tka-
                  zasadniczych założeń, celów, zakresu i harmonogramu prac   nin oraz gatunków drewna, stratygrafia warstw malarskich,
                  z propozycją zastosowanych metod, oraz określenia plano-  oznaczenie pigmentów poprzez pomiary składu pierwiast-
                  wanego efektu końcowego. Dlatego obejmują one bardzo    kowego skaningową mikroskopią elektronową z dyspersyj-
                  szeroki zakres działań pozwalający zgromadzić pełnię wie-  ną spektroskopią rentgenowską (SEM EDS)  oraz analiza
                                                                                                                 4
                  dzy o obiekcie przy pomocy nauk humanistycznych, przy-  mikrochemiczną, a także badania spoiw spektroskopią fo-
                  rodniczych, technicznych i specjalistycznych metod kon-  urierowską w podczerwieni (FTIR)  i chromatografią gazo-
                                                                                                         5
                  serwatorskich z preferencją metod nieniszczących .      wą ze spektrometrią masową (GC/MS) .
                                                                                                            6
                                                              1
                  Celem badań konserwatorskich jest:
                     •   Identyfikacja dzieła na tle historyczno-artystycznym   badania czterech XiX-wiecznych obrazów 7
                        – zebranie materiałów archiwalnych na jego temat,   W  pierwszej kolejności do  analizy  obrazów  zastosowano
                        ustalenie jak największej liczby szczegółów dotyczą-  wszelkie metody optyczne w  zakresie promieniowania wi-
                        cych jego historii oraz funkcji i przemian na prze-  dzialnego i  niewidzialnego. Obserwacje w  świetle widzial-
                        strzeni dziejów.                                  nym pozwoliły wstępnie sformułować opis techniki wyko-
                     •   Analiza autorstwa i okoliczności powstania dzieła.  nania obrazów oraz określić zakres zniszczeń. Wyniki badań
                     •   Rozpoznanie znaczenia, wartości oraz analiza for-  nieinwazyjnych uszczegółowiono dzięki analizom mikro-
                        malno-stylistyczna i symboliczna.                 skopowym i badaniom fizykochemicznym niewielkich pró-
                     •   Właściwe rozpoznanie budowy technologicznej –    bek. Przeanalizowano kolejno wszystkie elementy budowy
                        określenie sposobu wykonania oraz zastosowanych   obrazu: krosna, podobrazie, warstwy gruntów oraz warstwę
                        materiałów pierwotnych i zakresu ich zachowania.   malarską i werniksy. Rozróżniono elementy oryginalne od
                     •   Rozpoznanie elementów dodanych w  trakcie na-    elementów dodanych w późniejszych czasach.
                        praw i konserwacji – określenie ich chronologii, ro-
                        dzaju materiałów i zakresu występowania.          Krosna
                     •   Określenie stanu zachowania poszczególnych       Obserwacja sposobu wykonania i stanu zachowania pozwo-
                        warstw technologicznych ze wskazaniem przyczyn    liła stwierdzić, że krosna trzech obrazów są wtórne. Płótna
                        powstawania zniszczeń.                            portretów bpa Gołaszewskiego i  bpa Karpowicza zostały
                                                                          naciągnięte na większe krosna niż format obrazu, natomiast
                  Powyżej  wymieniony  zakres badań można określić jako   portret bpa Manugiewicza został poddany zabiegowi dubla-
                  pakiet podstawowy, który powinien być zmodyfikowany     żu, po którym zastosowano nowy blejtram. Jedynie krosna
                  w zależności od charakteru dzieła sztuki. Należy pamiętać   portretu bpa Straszyńskiego mogą być pierwotne, o czym
                  o indywidualnym podejściu do każdego obiektu jako dzie-  świadczy zachowany miejscowo charakterystyczny, spo-
                  ła artystycznego świadczącego o naszej kulturze i historii.   sób nabicia płótna z zastosowaniem drewnianych kołków
                  Każdy zabytek odgrywa niepowtarzalną rolę w funkcjono-  (fot.  1). W  nieznanym okresie obraz został dopasowany
                  waniu społeczeństwa.                                    do ram, przez co zdjęto płótno z jednej krawędzi krosna,
                                                                          zheblowano tę krawędź o ok. 0,5 cm, po czym gwoździami
                  W ramach projektu „Modernizacja wystawy stałej w Mu-    nabito płótno ponownie, nie utrzymując właściwego jego
                  zeum Diecezjalnym w Łomży” w roku 2016 do prac konser-  naprężenia.
                  watorskich został przekazany zespół zabytków – cztery ob-
                  razy i pięć rzeźb. Pozwoliło to na uzyskanie pełnego dostępu
                  do obiektów, dzięki czemu prace konserwatorskie poprze-
                  dzono kompleksowymi badaniami . Bezpośredni kontakt
                                                 2
                  z  eksponatami umożliwił wykonanie wielu badań fizyko-
                  chemicznych. Mając na względzie przede wszystkim dobro   3.  Tomografię komputerową wykonała mgr J. Topólska tomografem
                  zabytków, skupiono się na badaniach nieinwazyjnych, ba-  komputerowym Siemens Somatom Sensation, 16-rządowym, przy napię-
                  zujących na obserwacjach zarówno w świetle widzialnym,   ciu 130 kV i natężeniu 80 mAs, w Spółdzielni Pracy Specjalistów Rentge-
                                                                          nologów w Warszawie, analiza i opracowanie wyników – A. Żurek.
                  jak i niewidzialnym. Dostępna współcześnie technika po-  4.  Badania wykonał L. Giro, skaningowy mikroskop elektronowy
                  zwala zobaczyć coraz więcej. Zgłębiając elementy budowy,   (SEM EDS) LEO 1430, Państwowy Instytut Geologiczny w Warszawie,
                  odkrywamy tajemnice dzieła i techniki dawnych mistrzów.   opracowanie wyników – A. Żurek.
                  Poza światłem widzialnym (VIS) w badaniach zastosowano   5.  Badania wykonała J. Kurkowska, metodą spektroskopi fourierow-
                  promieniowanie w podczerwieni (IR), luminescencję pro-  skiej  (FTIR),  Międzyuczelniany  Instytut  Konserwacji  i  Restauracji
                                                                          Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie.
                  mieniowania ultrafioletowego (UV) oraz promienie rent-  6.  Badania wykonał B. Witkowski, metodą chromatografii gazowej
                                                                          (GC/MS), Wydział Chemii, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych
                                                                          Uniwersytetu Warszawskiego.
                  1.  B.J. Rouba,  Projektowanie konserwatorskie, „Ochrona  Zabytków”   7.  1. Portret biskupa Michała Franciszka Karpowicza, MD/M/06,
            24    2008, nr 1 (240), s. 57–78.                                2. Portret biskupa Jana Klemensa Gołaszewskiego, MD/M/07,
                  2.  Badania dotyczące historii przeprowadzone w ramach projektu są
                                                                             3. Portret biskupa Mikołaja Jana Manugiewicza,  MD/M/09.
         badania  szczegółowo opracowane w dalszych częściach katalogu.      4. Portret biskupa Pawła Straszyńskiego, MD/M/10,
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30