Page 260 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 260

Najbliższa naszej w tym względzie jest późnorenesansowa puszka
          w pułtuskiej kolegiacie. Również i tematyka dekoracji naszego dzieła
          wyróżnia je na tle innych puszek znanych z Mazowsza. Oprócz dość
          typowego motywu aniołów (w całej postaci i w formie uskrzydlonych
          główek), odnajdujemy tu monogram IHS, podkreślający związek
          konsekrowanej hostii z Chrystusem. W puszkach, jeśli motyw ten
          wystąpił, to zazwyczaj zdobi on pokrywę, jako jej zwieńczenie, i to
          najczęściej ujęty glorią promienistą, np. puszki: z 1659 r., dzieło
          złotnika Z. Lange, w kościele parafialnym w Drobinie [KZSP, 1992,
          s. 28, il. 259], z trzeciej tercji XVII w., dzieło złotnika S. Petersena,
          w kościele parafialnym w Staroźrebach [KZSP, 1992, s. 95, il. 258],
          z 1683 r. w kościele parafialnym w Lewiczynie [KZSP, 1967, s. 34,
          il. 237], z czwartej ćwierci XVII w. w kościele parafialnym w Zukowie
          [KZSP, 1979, s. 74, il. 185] czy z XVII w. w kościele parafialnym
          w  Wyszkowie [KZSP, 1974(2), s.  19, il.  51]. Przedstawienie
          Ecce homo w  otoczeniu aniołów trzymających  arma christi na
          pokrywie naszej puszki ma oczywiście podkreślić ścisły związek
          między historyczną ofiarą Chrystusa a  ofiarą eucharystyczną
          mszy. Wspaniałą puszkę z katedry w Łomży, tak wyjątkową pod
          wieloma względami na tle innych naczyń tego typu zachowanych
          na Mazowszu, należy datować na drugą ćwierć XVII w., zapewne
          na lata ok. roku 1640, jak proponują autorzy Katalogu zabytków
          sztuki w Polsce. Niestety jej fundacji nie można powiązać z żadnym
          konkretnym  wydarzeniem w  dziejach dawnej łomżyńskiej fary
          (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/78). Warto podkreślić,
          że jej fundacja nastąpiła w dekadzie następującej po ufundowaniu
          nowego retabulum jej ołtarza głównego (zob. MD/RZ/23, 24
          i 25). Dalszych badań porównawczych wymaga kwestia ustalenia
          środowiska artystycznego, w  którym naczynie powstało. Wydaje
          się, że można wstępnie przyjąć, iż było to Mazowsze (Warszawa?).
            literatura: KZSP, 1982(2), s. 27-28, il. 234-236; Jemielity, 1989,
          s. 24, il. na s. 28.


























































                                                                                                                        259
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265