Page 65 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 65

Św. Jan Nepomucen


                     nr inwentarzowy:  MD/M/05
                     autor/warsztat:   Ludwik Jabłoński (1810–1892)
                     datowanie:     1878 r.
                     pochodzenie:   Zaręby Kościelne
                     inskrypcje:    na licu: LJabłoński./1878 r.; na odwrocie:
                                    RESTAURAVIT A.D. 1955./ S.C. Łupiński.
                     wymiary:       167 x 101 cm
                     technika wykonania:  olej, płótno
                     opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. W  centrum
                  kompozycji znajduje się lekko zwrócona w prawo postać kanonika.
                  Jego strój stanowi czarna komża, biała rokieta obszyta szerokimi
                  pasami koronki, czerwono-żółta stuła i  jasnobrązowa almucja
                  (futrzana peleryna). Twarz o regularnych, młodzieńczych rysach
                  okolona jest ciemnym zarostem i  krótkimi, czarnymi włosami.
                  Otoczoną pięcioma gwiazdami głowę okrywa czarny biret.
                  Wzrok świętego skierowany jest w stronę trzymanego w rękach
                  krucyfiksu.  Postać przedstawiona jest na nadbrzeżu rzeki.
                  Po lewej stronie kompozycji znajduje się brama o ostrołukowym
                  przejeździe. Ukośnie ukazany most prowadzi na brzeg pokryty
                  gęstą zabudową miejską. W górnej partii kompozycji, na szarych
                  obłokach po lewej stronie spoczywają dwa putta trzymające gałąź
                  palmową, po prawej zaś umieszczone są dwie uskrzydlone główki
                  anielskie.
                     Autorem  obrazu  jest  malarz  warszawski  Ludwik  Jabłoński
                  (właściwie Aleksander Ludwik, 1810–1892). Po odbyciu służby
                  wojskowej przyszły artysta trafił pod skrzydła Antoniego Blanka.
                  Jabłoński znany był przede wszystkim jako twórca obrazów
                  religijnych dla prowincjonalnych kościołów parafialnych.
                  W  Paradyżu k. Opoczna znajduje się jego przedstawienie
                  św.  Antoniego (1854), a  w  Babicach  k. Pruszkowa feretron ze
                  św.  Kingą (1874). Dla kościoła NMP i  św.  Klary w  Łowiczu
                  wykonał w 1855 r. zespół płócien składający się z przedstawień
                  Św. Joachim ze św. Anną i Marią, Stygmatyzacja św. Franciszka
                  i  Św. Antoni, uzupełniony ok. 1863 o  Niepokalane Poczęcie.
                  W  kolejnych latach pracował dla okolicznych kościołów, m.in.
                  w Kiernozi (Przemienienie Pańskie i Św. Józef z 1876), Oszkowicach
                  (Św.  Antoni bp i Matka Boska z Dzieciątkiem i świętymi z ok. 1880),
                  Pszczonowa (Matka Boska z  Dzieciątkiem i  św.  dominikaninem
                  z 1883, Św. Roch, Św. Dorota, Wszyscy Święci). Dla neogotyckiej
                  świątyni pw. św. Wojciecha i Stanisława w Dąbrowicach k. Kutna
                  namalował  Przemienienie Pańskie,  Św. Annę,  Św. Antoniego
                  i Św. Jana Nepomucena (wszystkie z 1874).
                     W  zbiorach Muzeum Narodowego w  Warszawie znajdują
                  się dwa pośledniej jakości portrety pędzla Jabłońskiego:
                  popiersiowy wizerunek Dominika  Magnuszewskiego (1830–
                  1850) i portret księżniczki Julii Teniszewej w stroju pensjonarki
                  (1848). Sporadycznie malarz wykonywał obrazy o  charakterze
                  rodzajowym i rysunkowe typy włościan, dzieci i Żydów.
                     W  latach 60. i  70. XIX w. prace Jabłońskiego wystawiane
                  były w  krakowskim Towarzystwie przyjaciół Sztuk Pięknych
                  i warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Nie należał
                  jednak z pewnością do wybitnych malarzy tego stulecia, a jego
                  twórczość  miała przede wszystkim charakter  zarobkowy.  Nie
                  dorównał talentem Rafałowi Hadziewiczowi, Janowi Feliksowi
                  Piwarskiemu, Antoniemu Brodowskiemu czy Januaremu
                  Suchodolskiemu, najbardziej znanym uczniom Antoniego Blanka.
                     Przedstawienie  Jana Nepomucena z  Zarębów Kościelnych
                  cechuje się typową dla tego świętego ikonografią (zob. MD/
                  RZ/06). Praski męczennik przedstawiony tu został w  stroju
                  kanonika, wpatrzony w  trzymany w  rękach krucyfiks. Jego
                  głowę otacza wieniec pięciu gwiazd. W partii nieba jedno z putt
                  trzyma  przeznaczoną dla  duchownego palmę  męczeństwa.  Tło
                  dla wizerunku świętego stanowi weduta Pragi z mostem Karola.
                  Architektura wieży widocznej po lewej stronie kompozycji
                  nawiązuje w  detalach do rzeczywistego wyglądu staromiejskiej
                  wieży umieszczonej na wschodniej stronie przeprawy.
                     literatura: dzieło niepublikowane




            64
       MALARSTWO
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70