Page 66 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 66

Portret bp. Michała Franciszka

          Karpowicza


            nr inwentarzowy:  MD/M/06
            autor/warsztat:  nieznany
            datowanie:      po 1817–połowa XIX w.
            pochodzenie:    pałac biskupi w Łomży
            inskrypcje:     Michał Fran: Karpowicz Iszy Biskup Wigierski czyli
                            Augustowski; inskrypcje na grzbietach książek
                            (Karpowicz oraz tytuły, daty i miejsca wydania
                            publikacji autorstwa M. Karpowicza).
            wymiary:        78 x 60 cm
            technika wykonania:  olej, płótno

            opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Portret
          przedstawia starszego mężczyznę ujętego w  półpostaci
          i zwróconego ku lewej krawędzi kompozycji. Duchowny odziany
          jest w białą, suto marszczoną na rękawach rokietę, ciemnoczerwony
          mucet i  piuskę w  tym samym kolorze. Szyję obejmuje ciasno
          biały, wykładany kołnierzyk, pod który włożona jest czarna befka
          z  białym brzegiem. Pierś biskupa dekorują pektorał i  wielka
          wstęga z orderem św. Stanisława oraz gwiazda orderowa. Twarz
          portretowanego charakteryzuje się głębokimi zmarszczkami,
          wydatnym nosem, wypukłymi oczyma podkreślonymi ciemnymi
          brwiami, a także mięsistymi wargami. Siwe włosy zaczesane są do
          tyłu, tworząc nad wysokim czołem głębokie zakola. Prawy górny
          narożnik kompozycji wypełnia ciemnozielona kotara, stanowiąca
          tło dla głowy biskupa oraz dla umieszczonej po jej prawej stronie
          inskrypcji. Odchylona z  lewej strony draperia odsłania cztery
          rzędy półek z książkami o identycznych brązowych grzbietach.
          Poszczególne tomy  opatrzone  są nazwiskiem Karpowicz oraz
          tytułami, datami i miejscami wydania pism i kazań.
            Michał Franciszek Karpowicz urodził się w  roku 1744
          w  Kamieńcu.  Edukację  rozpoczął  u  brzeskich  jezuitów.  Po
          otrzymaniu święceń kapłańskich (prawdopodobnie w 1761) dalsze
          studia odbywał w Warszawie w Zgromadzeniu Księży Misjonarzy
          św.  Wincentego à Paulo. W  1767 r. otrzymał tytuł profesora
          filozofii stołecznego seminarium świętokrzyskiego. Od 1771
          prowadził  dla  krakowskich seminarzystów wykłady  z  teologii.
          W  latach 1772–1774 w  wileńskim seminarium diecezjalnym
          wykładał teologię i historię Kościoła. W roku 1774, po tym jak
          popadł w konflikt z władzami zakonu misjonarzy, znalazł się pod
          opieką biskupa wileńskiego Ignacego Massalskiego. Otrzymał
          probostwo w Prenach (1774), a następnie w Grażyszkach (1778).
          28 marca 1799 został mianowany pierwszym w historii biskupem
          diecezji wigierskiej. Zmarł  5 listopada  1803 r. Był znany jako
          wybitny kaznodzieja, poruszający w  swych wystąpieniach nie
          tylko kwestie religijne, lecz także społeczne. Jego mowy i kazania
          ukazywały się drukiem za życia ich autora, a także wiele lat po
          jego śmierci.
            Portret ukazuje Franciszka Karpowicza jako uczonego
          na tle dzieł swojego autorstwa. Strój biskupi ozdobiony jest
          orderem św.  Stanisława, który przyznawany był przez króla
          Stanisława Augusta Poniatowskiego, począwszy od 1765 r.,
          w dniu jego patrona (8 maja) w kościele św. Krzyża w Warszawie.
          Na  gwieździe orderowej umieszczona została dewiza Praemiando
          Incitat (nagradzając zachęca).
            Portret biskupa jest kopią wykonaną z  nieco  lepszej klasy
          oryginału, przechowywanego w  Domu Biskupim w  Łomży.
          Za pierwowzór obu można uznać z dużym prawdopodobieństwem
          miedzioryt portretowy z  1807 r. autorstwa Louisa Courtina
          (zm. 1810) z  frontyspisu wydanych w  1807 r.  Kazań postnych,
          pierwszego tomu ukazujących się w Warszawie Kazań i innych
          dzieł Franciszka Karpowicza. Nie można jednak wykluczyć, że
          wymieniona grafika opiera się na jeszcze starszym pierwowzorze
          malarskim,  wykonanym za  życia  biskupa.  O  wykonaniu
          niniejszego portretu już po śmierci Karpowicza świadczyć   Niniejszy obraz można zaliczyć do grupy portretów biskupich
          mogą „dzieła zebrane” umieszczone w  tle przedstawienia oraz   wykonanych pod koniec pierwszej lub w drugiej ćwierci XIX w.,
          inskrypcja  Michał Fran: Karpowicz Iszy  Biskup Wigierski czyli   być może na potrzeby nowej siedziby biskupiej w Sejnach, w której
          Augustowski, gdyż diecezja sejneńska, inaczej zwana augustowską,   jako pierwszy zaczął na stałe rezydować bp. Paweł Straszyński
          powstała dopiero w 1818 r. Krój pisma na obrazie jest identyczny   (1837). Drogę obu wersji portretu Michała Karpowicza do Domu
          z tym widocznym na portrecie Jana Klemensa Gołaszewskiego   Biskupiego Łomży, a stąd do Muzeum Diecezjalnego tłumaczyć
          (MD/M/07), biskupa sejneńskiego w  latach 1818–1820. Oba   mogą przemiany struktur kościelnych na Podlasiu w wieku XIX
          wydają się dziełem tego samego anonimowego lokalnego malarza,   i XX.                                         65
          dysponującego przeciętnymi umiejętnościami warsztatowymi.  literatura: KZSP, 1982, s. 30.                     MALARSTWO
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71