Page 68 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 68

Portret bp. Jana Chojeńskiego

          (Choińskiego)


            nr inwentarzowy:  MD/M/08
            autor/warsztat:  nieznany
            datowanie:      XVIII w.
            pochodzenie:    pałac biskupi w Łomży
            inskrypcje:     na odwrocie: Jan Choiński B. Krak/ zmarł 1538
            wymiary:        91 x 72,5 cm
            technika wykonania:  olej, płótno

            opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Portret
          przedstawia mężczyznę w średnim wieku, ujętego w półpostaci
          i  zwróconego ku prawej krawędzi kompozycji. Duchowny
          odziany jest w białą rokietę, szaro-niebieski mucet z kapturem,
          czerwonymi guzikami i  podbiciem w  tym samym kolorze.
          Na piersi zawieszony jest pektorał na złotym łańcuchu. Szyję
          ciasno opina biały kołnierzyk. Owalna twarz charakteryzuje się
          prostym nosem, cienkimi łukami ciemnych brwi, ciemnymi
          oczyma i pełnymi ustami. Głowę okrywa szaro-niebieska czapka
          zasłaniająca uszy.
            Do niedawna obraz uchodził za wizerunek Ignacego
          Stanisława Czyżewskiego, biskupa sejneńskiego od 6 sierpnia
          1820 do swojej śmierci 11 grudnia 1823 r. Czyżewski wyposażył
          katedrę w  Sejnach, utworzył przy niej kapitułę i  zorganizował
          stałą rezydencję biskupią, jednak diecezją zarządzał z Warszawy.
          W trakcie przeprowadzonej w 2017 r. konserwacji z omawianego
          obrazu usunięto dublaż płótna, odsłaniając inskrypcję na
          oryginalnym podobraziu. Zgodnie z  nią jest to wizerunek
          Jana Choińskiego, biskupa krakowskiego. Zmiany tożsamości
          portretowanego dokonano  co najmniej  kilkadziesiąt  lat  temu,
          chcąc zapewne wypełnić lukę w  galerii portretów biskupów
          sejneńskich.
            Jan Chojeński (Choiński) z  Chojna urodził się w  1486 r.
          jako syn Jana pieczętującego się herbem Awdaniec i  Anny
          z  Krzyżanowa herbu Łodzia. W  latach 1502–1505 studiował
          w Akademii Krakowskiej, a po uzyskaniu bakalaureatu udał się
          na dalszą edukację do Sieny. Na Wydziale Prawa tamtejszego
          uniwersytetu uzyskał tytuł doktora obojga praw. Po powrocie do
          Rzeczypospolitej związał się z dworem biskupa krakowskiego Jana
          Konarskiego. W 1522 Chojeński otrzymał godność archidiakona
          krakowskiego, a  rok później sekretarza królewskiego. Blisko
          związany z  dworem Zygmunta Starego i  Bony systematycznie
          podnosił swoją pozycję w hierarchii świeckiej i kościelnej. W 1531
          otrzymał biskupstwo przemyskie, jednak osobiście nie sprawował
          swojego urzędu w  tej diecezji. Po śmierci Piotra Tomickiego
          w  1535 bez powodzenia starał się o  biskupstwo krakowskie.
          Wobec niełaski królowej Bony musiał się zadowolić diecezją
          płocką. W  roku 1537 mianowany został kanclerzem wielkim
          koronnym i biskupem krakowskim. Przebywając w środowisku
          elity intelektualnej królestwa, sam wspierał młodych humanistów.
          Był protektorem przyszłego biskupa warmińskiego i dyplomaty
          Marcina Kromera, lekarza Józefa Strusia i późniejszego kardynała
          Stanisława Hozjusza [Jeske-Choiński, 1886, s. 1]. Zmarł 11 marca   wśród krakowskich malarzy cechowych. Jak zauważa Barbara
          1538 r. w Piotrkowie. Został pochowany za ołtarzem głównym   Miodońska, wizerunki Chojeńskiego z płyty nagrobnej i portretu
          katedry wawelskiej.                                    u franciszkanów różnią się cechami fizjonomicznymi [Miodońska,
            Za najwcześniejszy ze znanych dziś wizerunków biskupa   1961, s. 23].
          Chojeńskiego należy uznać jego przedstawienie na płycie   Portret Chojeńskiego znajduje się także w  pałacu biskupim
          nagrobnej, znajdującej się obecnie w  kaplicy Jana Olbrachta   w  Kielcach.  W  tamtejszej  Izbie  Stołowej  Górnej  powstał na
          w katedrze wawelskiej. Autorstwo nagrobka wykonanego z tzw.   zlecenie biskupa Jakuba Zadzika polichromowany na ścianie
          marmuru węgierskiego wiązane jest przez Helenę Kozakiewiczową   podstropowy fryz  przedstawiający kolejnych ordynariuszy
          z  warsztatem Giovanniego Marii Mosca zwanego Padovano   diecezji krakowskiej. Duchowni przedstawieni są w półpostaci,
          [Kozakiewiczowa, 1984, s. 110]. Chojeński przedstawiony jest   siedząc na fotelach. Towarzyszą im rodowe herby. Wizerunek
          tu w  pozycji leżącej, odziany w  strój pontyfikalny, z  tiarą na   Chojeńskiego przedstawia starszego, brodatego mężczyznę
          głowie i pastorałem u boku. Pozbawiona zarostu twarz ma ostre,   ubranego w  szaroniebieski mucet i  rokietę. Godność biskupią
          wyraziste rysy.                                        podkreśla umieszczona w prawym dolnym rogu tiara.
            W  krużgankach kościoła  franciszkanów w  Krakowie,     Żaden z  wymienionych powyżej wizerunków Chojeńskiego
          w galerii portretowej biskupów krakowskich, znajduje się kolejny   nie stał się wzorem dla nieznanego z  imienia autora portretu
          wizerunek Chojeńskiego. Malowany na desce obraz, ufundowany   ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Łomży. Być może malarz
          przez kanonika Jakuba Wirsbę (Wierzbę), przedstawia stojącego   posłużył się jako wzorem portretem innego duchownego. Zapewne
          w świetle arkady biskupa, ubranego w strój pontyfikalny, z otwartą   pierwotnie obraz przedstawiający dawnego biskupa płockiego
          księgą w  dłoni i  pastorałem u  boku. Okrągła, gładko ogolona   dekorował jeden z  kościołów w  Łomży lub w  jej okolicach.
          twarz charakteryzuje się wydatnym nosem i ciemnymi oczyma   Do 1818 r. dekanat łomżyński znajdował się w granicach diecezji
          podkreślonymi  cienkimi  łukami  brwi.  Autora  przedstawienia   płockiej, a  następnie został włączonego do nowoutworzonej   67
          namalowanego najwcześniej w  połowie XVI w. upatruje się   diecezji sejneńskiej.                              MALARSTWO
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73