Page 75 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 75

Portret kobiety z dzieckiem                             Portret mężczyzny


                     nr inwentarzowy:  MD/M/17A                              nr inwentarzowy:  MD/M/17B
                     autor/warsztat:  nieznany                               autor/warsztat:  nieznany
                     datowanie:     ok. 1840–50                              datowanie:     ok. 1840–50
                     pochodzenie:   nieznane                                 pochodzenie:   nieznane
                     wymiary:       77,5 x 66,5 cm                           wymiary:       78 x 67 cm
                     technika wykonania:  olej, płótno                       technika wykonania:  olej, płótno

                     opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia   opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
                  ujętą w półpostaci kobietę, trzymającą na kolanie małe dziecko.   starszego mężczyznę, ujętego w głębokim popiersiu i zwróconego
                  Zwrócona  ku  prawej  krawędzi  kompozycji  portretowana   ku prawej krawędzi kompozycji. Portretowany ubrany jest
                  ubrana jest w  czarną suknię z  głębokim poziomym dekoltem   w  czarny surdut, białą kamizelkę i  białą  koszulę. Szyję opina
                  i marszczonymi u góry rękawami. Szyję dwukrotnie oplata cienki   mu czarny, płasko wiązany krawat. Prawą dłoń, ze schowanym
                  złoty łańcuszek opadający na piersi. Twarz ukazana w  trzech   za  połę  kamizelki  kciukiem,  ozdabia  obrączka  i  sygnet
                  czwartych charakteryzuje się cienkimi brwiami, wydatnym   z herbem. Trójkątna twarz charakteryzuje się wydatnym nosem,
                  nosem i wąskimi wargami. Czarne włosy, gładko zaczesane z tyłu   wąskimi ustami i  okrągłym podbródkiem. Głęboko osadzone,
                  głowy, z przodu są rozdzielone przedziałkiem i ufryzowane w loki   niebieskie oczy podkreślone są szerokimi brwiami. Rozdzielone
                  opadające  po obu  stronach  twarzy.  Na  wysokości  lewej  skroni   przedziałkiem nad prawą skronią ciemnoblond włosy zasłaniają
                  wpięta jest bladoróżowa róża. Odsłonięte prawe ucho ozdobione   uszy i przechodzą w bokobrody.
                  jest długim, mieniącym się kolczykiem. Ukazane w  półpostaci   Obraz należy do zespołu portretów kolatorów nieznanej
                  około dwuletnie, jasnowłose dziecko zwrócone jest ku lewej   parafii (patrz: MD/M/17A, MD/M/17C, MD/M/17D). W trakcie
                  krawędzi kompozycji. Jego ubiór stanowi obszernie fałdowana,   prac nad katalogiem nie udało się ustalić proweniencji obrazu
                  jasnoniebieska sukienka z  wykładanym białym kołnierzykiem.   ani tożsamości przedstawionego mężczyzny. W obecnym stanie
                  W  okrąglej  twarzy  zwracają  uwagę  duże,  niebieskie  oczy.   warstwy malarskiej nieczytelny pozostaje także herb na sygnecie,
                  Znajdująca się w  tle czerwona kotara odsłania widoczne po   który mógłby być pomocny przy identyfikacji portretowanego.
                  prawej stronie zachmurzone niebo.                          literatura: dzieło niepublikowane
                     Obraz przedstawiający młodą kobietę z dzieckiem należy do
                  grupy portretów ziemiańskich o nieokreślonej bliżej proweniencji.
                  Na zespół ten składają się cztery wizerunki: starszego mężczyzny
                  (MD/M/17B), kobiety w  czarnej sukni (MD/M/17C), młodej
                  kobiety w  różowej sukni (MD/M/17D) i  omawiany wizerunek
                  matki  z  dzieckiem.  Wszystkie  obrazy  cechuje  zbliżony  format
                  i  półpostaciowe lub popiersiowe ujęcie. Portrety powstały
                  w  zbliżonym czasie, za czym przemawiają szczegóły ubiorów
                  modeli i – o ile można sądzić przy obecnym stanie zachowania
                  płócien – wyszły spod ręki tego samego malarza. Zapewne obrazy
                  te trafiły do łomżyńskiego muzeum z  nieznanej parafii, gdzie
                  mogły tworzyć galerię rodziny kolatorów.
                     Widoczna na portrecie czarna suknia o  głębokim dekolcie
                  i marszczonymi u góry rękawami oraz charakterystyczna fryzura
                  z lokami przy uszach były typowe dla mody lat 40. XIX w.
                     literatura: dzieło niepublikowane










































            74
       MALARSTWO
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80