Page 10 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 10

Muzeum Diecezjalne w Łomży, widok z lotu ptaka od południowego zachodu.





          własnego planu zagospodarowania, a teren stanowi jedynie   W ten sposób kolejna próba utworzenia dla diecezji ważnej
          ogród pod uprawy, co nie pasuje do estetyki rozwijające-  instytucji kulturalnej została odłożona w czasie.
          go się miasta. Planowano w tym miejscu budowę bloków
          mieszkalnych, z których jeden miał być ekwiwalentem dla   Niewątpliwie ważnym momentem tworzenia Muzeum Die-
          diecezji za zabraną ziemię. Wówczas powstał wspominany   cezjalnego była wizyta Ojca Świętego Jana Pawła II w czerwcu
          plan zagospodarowania, co zamknęło dyskusję o przejęciu   1991 roku. Na tę okoliczność podjęto szereg starań, aby zna-
          tego terenu przez miasto.                              mienitego gościa powitać jak najlepiej, a przy tym pokazać
                                                                 całemu światu, że Łomża stanowi ważny ośrodek kulturalny
          Prace budowlane rozpoczęto zgodnie z  przedstawionym   w  regionie. Diecezja w  porozumieniu z  Muzeum Północ-
          projektem. Należy przy tym zauważyć, że w  tym samym   no-Mazowieckim  w  Łomży  zorganizowała  dwie  wystawy:
          czasie rozbudowywano gmach seminarium duchownego.      rzeźby sakralnej i złotnictwa kościelnego. Działanie to było
          Dwie potężne budowy wymagały zaangażowania szeregu     poprzedzone solidną kwerendą dotyczącą zabytków w posia-
          osób, a  także środków finansowych. Kolejna trudność to   daniu parafii naszej diecezji. Biskup Juliusz Paetz, ówczesny
          zdobycie odpowiednich materiałów, co w tamtych czasach   ordynariusz, zwrócił się do księży z prośbą, aby przekazali ru-
          w wielu sytuacjach zależało od operatywności i umiejętno-  chome obiekty sztuki kościelnej na tę wystawę. Delegowany
          ści prowadzenia rozmów z przedstawicielami komunistycz-  przez biskupa kapłan wraz z przedstawicielem Muzeum Pół-
          nej władzy. Prace trwały, ale w wyniku braku dostatecznych   nocno-Mazowieckiego pozyskiwali eksponaty, zbierając je
          środków finansowych zdecydowano się na zakończenie     z terenu diecezji i protokołując przekazanie obiektów. Wysta-
          budowy kompleksu w  części obejmującej dom dla księży   wy ukazały piękno sprzętów liturgicznych i rzeźby sakralnej
          emerytów. Kolejny raz twórcza myśl o utworzeniu muzeum   diecezji łomżyńskiej. Zgromadzenie eksponatów pozwoliło
          z zapleczem konserwatorskim przeszła w sferę marzeń. Wy-  zobaczyć zwiedzającym bogactwo naszego terenu, który od
          dawało się, że będzie to sprawa nieosiągalna dla diecezji.   wieków sięgał inspiracjami do „wielkiej sztuki” Zachodu. Po
          Biorąc pod uwagę podział finansów, nawet tych państwo-  udanych wystawach decyzją biskupa rzeźby sakralne zostały
          wych, kultura jest sektorem niedoinwestowanym. Kościół   zmagazynowane w  pomieszczeniach diecezjalnych na po-
          jako największy mecenat kultury i  sztuki też ma w  tym   czet przyszłego muzeum. Biskup ciągle planował powołanie
          względzie ograniczone środki.                          tej instytucji, ponieważ miał świadomość, że historia uczy
                                                                 współczesności. Jednak żadna z  podjętych przez ówczesne
          Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych po   władze diecezji prób nie dała pozytywnego rezultatu.
          raz kolejny odrodziło się pragnienie stworzenia muzeum.
          Tym razem osobą żywo zaangażowaną był ksiądz Józef Kru-  W 1996 roku nastąpiła zmiana na urzędzie biskupa diece-
          czyński. Był to kapłan, który lubił sztukę i drogie mu były   zjalnego w Łomży. Ordynariuszem został biskup Stanisław
          skarby przeszłości. Podjął się zadania tworzenia muzeum,   Stefanek, dotychczasowy sufragan diecezji szczecińsko-ka-
          które według planów miało być zlokalizowane w pomieszcze-  mieńskiej . Biskup po zapoznaniu się z diecezją i budynka-
                                                                          4
          niach na poddaszu Łomżyńskiej Kurii Diecezjalnej. Rozpo-  mi administracji kościelnej zwrócił uwagę na brak muzeum
          czął zbieranie rozproszonych zabytków, aby wyeksponować   diecezjalnego. Nie mógł jednak od razu przystąpić do jego
          je w  należyty sposób. Zostały wówczas wykonane gabloty,   utworzenia, ponieważ pilnych prac wymagała katedra .
                                                                                                                    5
          w których docelowo miała się znaleźć przygotowywana eks-
          pozycja.  W  skład  planowanej  aranżacji  miały  wejść  drob-
          ne przedmioty złotnicze, zabytkowe monety i stare meble.   4.  Stanisław Stefanek w: Rocznik Jubileuszowy Diecezji Łomżyńskiej,
                                                                 red. T. Śliwowski, T. Bronakowski, S. Grodecki, Łomża 2000, s. 63.
          Ostatecznie to już zaawansowane przedsięwzięcie przerwała   5.  M.K. Frąckiewicz,  Katedra  Łomżyńska.  Przeszłość  i  współcze-
          śmierć księdza Kruczyńskiego w wypadku samochodowym.   sność, Łomża 2010, s. 51.                              9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15