Page 10 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 10
Muzeum Diecezjalne w Łomży, widok z lotu ptaka od południowego zachodu.
własnego planu zagospodarowania, a teren stanowi jedynie W ten sposób kolejna próba utworzenia dla diecezji ważnej
ogród pod uprawy, co nie pasuje do estetyki rozwijające- instytucji kulturalnej została odłożona w czasie.
go się miasta. Planowano w tym miejscu budowę bloków
mieszkalnych, z których jeden miał być ekwiwalentem dla Niewątpliwie ważnym momentem tworzenia Muzeum Die-
diecezji za zabraną ziemię. Wówczas powstał wspominany cezjalnego była wizyta Ojca Świętego Jana Pawła II w czerwcu
plan zagospodarowania, co zamknęło dyskusję o przejęciu 1991 roku. Na tę okoliczność podjęto szereg starań, aby zna-
tego terenu przez miasto. mienitego gościa powitać jak najlepiej, a przy tym pokazać
całemu światu, że Łomża stanowi ważny ośrodek kulturalny
Prace budowlane rozpoczęto zgodnie z przedstawionym w regionie. Diecezja w porozumieniu z Muzeum Północ-
projektem. Należy przy tym zauważyć, że w tym samym no-Mazowieckim w Łomży zorganizowała dwie wystawy:
czasie rozbudowywano gmach seminarium duchownego. rzeźby sakralnej i złotnictwa kościelnego. Działanie to było
Dwie potężne budowy wymagały zaangażowania szeregu poprzedzone solidną kwerendą dotyczącą zabytków w posia-
osób, a także środków finansowych. Kolejna trudność to daniu parafii naszej diecezji. Biskup Juliusz Paetz, ówczesny
zdobycie odpowiednich materiałów, co w tamtych czasach ordynariusz, zwrócił się do księży z prośbą, aby przekazali ru-
w wielu sytuacjach zależało od operatywności i umiejętno- chome obiekty sztuki kościelnej na tę wystawę. Delegowany
ści prowadzenia rozmów z przedstawicielami komunistycz- przez biskupa kapłan wraz z przedstawicielem Muzeum Pół-
nej władzy. Prace trwały, ale w wyniku braku dostatecznych nocno-Mazowieckiego pozyskiwali eksponaty, zbierając je
środków finansowych zdecydowano się na zakończenie z terenu diecezji i protokołując przekazanie obiektów. Wysta-
budowy kompleksu w części obejmującej dom dla księży wy ukazały piękno sprzętów liturgicznych i rzeźby sakralnej
emerytów. Kolejny raz twórcza myśl o utworzeniu muzeum diecezji łomżyńskiej. Zgromadzenie eksponatów pozwoliło
z zapleczem konserwatorskim przeszła w sferę marzeń. Wy- zobaczyć zwiedzającym bogactwo naszego terenu, który od
dawało się, że będzie to sprawa nieosiągalna dla diecezji. wieków sięgał inspiracjami do „wielkiej sztuki” Zachodu. Po
Biorąc pod uwagę podział finansów, nawet tych państwo- udanych wystawach decyzją biskupa rzeźby sakralne zostały
wych, kultura jest sektorem niedoinwestowanym. Kościół zmagazynowane w pomieszczeniach diecezjalnych na po-
jako największy mecenat kultury i sztuki też ma w tym czet przyszłego muzeum. Biskup ciągle planował powołanie
względzie ograniczone środki. tej instytucji, ponieważ miał świadomość, że historia uczy
współczesności. Jednak żadna z podjętych przez ówczesne
Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych po władze diecezji prób nie dała pozytywnego rezultatu.
raz kolejny odrodziło się pragnienie stworzenia muzeum.
Tym razem osobą żywo zaangażowaną był ksiądz Józef Kru- W 1996 roku nastąpiła zmiana na urzędzie biskupa diece-
czyński. Był to kapłan, który lubił sztukę i drogie mu były zjalnego w Łomży. Ordynariuszem został biskup Stanisław
skarby przeszłości. Podjął się zadania tworzenia muzeum, Stefanek, dotychczasowy sufragan diecezji szczecińsko-ka-
które według planów miało być zlokalizowane w pomieszcze- mieńskiej . Biskup po zapoznaniu się z diecezją i budynka-
4
niach na poddaszu Łomżyńskiej Kurii Diecezjalnej. Rozpo- mi administracji kościelnej zwrócił uwagę na brak muzeum
czął zbieranie rozproszonych zabytków, aby wyeksponować diecezjalnego. Nie mógł jednak od razu przystąpić do jego
je w należyty sposób. Zostały wówczas wykonane gabloty, utworzenia, ponieważ pilnych prac wymagała katedra .
5
w których docelowo miała się znaleźć przygotowywana eks-
pozycja. W skład planowanej aranżacji miały wejść drob-
ne przedmioty złotnicze, zabytkowe monety i stare meble. 4. Stanisław Stefanek w: Rocznik Jubileuszowy Diecezji Łomżyńskiej,
red. T. Śliwowski, T. Bronakowski, S. Grodecki, Łomża 2000, s. 63.
Ostatecznie to już zaawansowane przedsięwzięcie przerwała 5. M.K. Frąckiewicz, Katedra Łomżyńska. Przeszłość i współcze-
śmierć księdza Kruczyńskiego w wypadku samochodowym. sność, Łomża 2010, s. 51. 9