Page 9 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 9

Historia zbiorów
                  Muzeum Diecezjalnego



                  w Łomży ks. Tomasz Grabowski
                  Sztuka jako wytwór człowieka to cenny element dopełnia-
                  jący teologię. Zadaniem sztuki sakralnej jest objaśnianie
                  prawd teologicznych, a także misja ewangelizacyjna, która
                  wiąże się z przeżyciami odbiorcy. Jeśli przyjmujemy, że sztu-
                  ka jest dopełnieniem prawd objawionych, to należy również
                  zaznaczyć, że to słowo objawione w Biblii dopełnia sztukę .
                                                                     1
                  Kościół od dawna był jednym z głównych mecenasów sztu-
                  ki, stąd dziedzictwo sztuki wieków minionych jest w dużej
                  mierze związane z  Kościołem. Na bazie reorganizowania
                  administracji kościelnej powstawały i powstają nowe diece-
                  zje. Biskupi diecezjalni, troszcząc się o dobro historyczne, na
                  przestrzeni lat powoływali muzea diecezjalne, których pod-
                  stawowym zadaniem była i jest ochrona cennych obiektów
                  sztuki, a także misja ewangelizacyjna. W ten nurt tworze-  Ksiądz Tomasz Grabowski, dyrektor Muzeum Diecezjalnego
                  nia kościelnych placówek kulturalnych wpisało się muzeum   w Łomży, na ekspozycji muzealnej.
                  powołane przez biskupa Stanisława Stefanka w Łomży.


                  Muzeum Diecezjalne w Łomży powstało 16 kwietnia 2012
                  roku –  nowa placówka kulturalna uroczyście  zainicjowa-  Kolejna myśl o utworzeniu muzeum diecezjalnego zrodziła
                  ła swoją działalność w obecności nuncjusza apostolskiego   się w latach osiemdziesiątych, kiedy biskupem łomżyńskim
                  w Polsce, abp Celestino Migliore . Dzień ten był zwieńcze-  został mianowany Juliusz Paetz . Biskup miał marzenie, aby
                                               2
                                                                                                     3
                  niem marzeń wielu pokoleń kapłanów, którzy pragnęli, aby   w jego diecezji znalazło się miejsce, gdzie człowiek będzie
                  diecezja posiadała własne muzeum ze zbiorami sztuki.    miał możliwość zetknięcia się z kulturą i sztuką wieków mi-
                                                                          nionych. Powstał wówczas rozległy projekt, który obejmo-
                  Muzeum jest przestrzenią, w  której można doświadczyć   wał między innymi: uporządkowanie terenu wokół katedry
                  atmosfery wieków minionych. Dzieje się to za sprawą eks-  łomżyńskiej, rozbudowę gmachu Wyższego Seminarium
                  ponatów, które pozwalają obcować z historią. Dlatego stwo-  Duchownego w Łomży, a także budowę Domu Wspólnoty
                  rzenie odpowiedniego miejsca było dla wielu osób sprawą   Kapłańskiej, w którym mieli zamieszkać kapłani przecho-
                  nadrzędną.                                              dzący na emeryturę. W ramach kompleksu budynków mia-
                                                                          ło powstać muzeum diecezjalne, z pełnym zakresem pra-
                  Jak wynika z ustnych przekazach kapłanów diecezji łom-  cowni konserwatorskich, a także sal wystawowych i galerii
                  żyńskiej, tuż po utworzeniu diecezji w 1925 roku powstała   wystaw czasowych. Projekt budowy gmachu muzeum był
                  inicjatywa, aby takie muzeum stworzyć w ramach nowych   włączony w kompleks Domu Wspólnoty Kapłańskiej i całej
                  struktur kościelnych. Należy zwrócić uwagę na to, że czas   przestrzeni architektonicznej zaprojektowanej u zbiegu ulic:
                  powstania diecezji łomżyńskiej to dwudziestolecie między-  Sadowej, Giełczyńskiej i Polowej. Według projektu i makie-
                  wojenne. Wydaje się z perspektywy historii, że dobrze się   ty, która do dziś obrazuje rozmach owego przedsięwzięcia,
                  stało, iż wówczas nie doszło do powstania muzeum. Biorąc   miał powstać duży kompleks architektoniczny z wewnętrz-
                  pod uwagę wydarzenia II wojny światowej, najprawdopo-   nym dziedzińcem, do którego wejście zaplanowano jako
                  dobniej zostałoby ono wówczas złupione i zebrane obiekty   wysoką, sklepioną arkadę. Dziedziniec miał mieć charakter
                  przeszłyby w obce ręce jak szereg zabudowań kościelnych   ogólnodostępny. Skąd pomysł na tak rozległe założenie?
                  i  samych kościołów, które uległy zniszczeniu lub zostały
                  przetrzebione z dzieł sztuki. Przykładem niepowetowanych   Diecezja od strony administracyjnej powinna posiadać
                  strat może być chociażby opis inwentaryzacyjny wnętrza   dobre zaplecze techniczne i gospodarcze, a także budynki
                  ówczesnego kościoła farnego, późniejszej katedry, z  XIX   usprawniające działalność Kościoła. Istniała potrzeba stwo-
                  wieku, dokonany przez Leona Rzeczniowskiego i  porów-   rzenia domu dla księży emerytów. Dawniej, gdy kapłani nie
                  nanie go ze spisem dzieł sztuki zredagowanym w  latach   przechodzili na emeryturę, taka konieczność  nie istniała,
                  osiemdziesiątych XX wieku przez Alicję Kałamajską-Saeed.   ponieważ dożywali oni swoich dni w miejscach posługi ka-
                  Doskonale widać, jak wiele obrazów i innych ruchomych   płańskiej. Natomiast kiedy sformalizowano ten etap w pra-
                  dzieł sztuki zagrabiono bezpowrotnie. Po wojnie księża   cy duszpasterskiej, nieodzownym elementem było stwo-
                  wraz z wiernymi zajęli się odbudową zrujnowanych świątyń   rzenie odpowiedniego miejsca. Pomysł został rozszerzony
                  i przywracaniem im dawnej świetności, a także doposaża-  o budynki służące wiernym, jak wspominane muzeum czy
                  niem w poszczególne paramenty liturgiczne.              też sale konferencyjne, które również znalazły swoje miejsce
                                                                          w projekcie. Prace projektowe zostały poniekąd wymuszo-
                                                                          ne przez miejscowe władze, które w latach osiemdziesiątych
                                                                          zażądały działki u zbiegu wyżej wspominanych ulic. Decy-
                  1.  H. Nadrowski, Teologia, Biblia i liturgia jako źródła sztuki chrześci-  zja motywowana była twierdzeniem, iż Kościół nie ma tu
                  jańskie w: Sacrum et decorum, red. G. Ryba, Rzeszów 2008.
                  2.  Muzeum  Diecezjalne  i  Centrum  Kultury  przy  Szkołach  Katolic-
              8   kich na szlaku ścieżki edukacyjnej, 2012, http://www.lomza.pl/index.  3.  T. Czyżewski, Budowla na wieki. Krótka historia długich dziejów
                                                                          Kościoła w Łomży, Łomża 2003, s. 84.
                  php?wiad=1115 (12.06.2017).
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14