Page 13 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 13

Prace konserwatorskie przy zabytkach

                                                                          z Muzeum Diecezjalnego
                                                                          w Łomży –

                                                                          założenia konserwatorskie

                                                                          i ich realizacja w praktyce


                                                                                                             Przemysław Gorek

                                                                          W  latach 2016–2017 w  Muzeum Diecezjalnym w  Łomży
                                                                          przeprowadzono szereg najpilniejszych prac konserwator-
                                                                          skich wybranych obiektów z ekspozycji stałej. W tym okre-
                                                                          sie konserwacji poddano 11 rzeźb, 6 obrazów, 1 starodruk
                                                                          i 1 monstrancję. Decyzja o wyborze obiektów była bardzo
                                                                          trudna, biorąc pod uwagę olbrzymie potrzeby kolekcji
                                                                          i  ograniczone możliwości realizacji. Wybór padł z  jednej
                                                                          strony na obiekty najcenniejsze i najistotniejsze dla ekspo-
                                                                          zycji muzealnej, takie jak kolekcja rzeźb gotyckich, z dru-
                                                                          giej strony na zabytki znajdujące się w stanie wymagającym
                                                                          natychmiastowej ingerencji konserwatorskiej ze względu
                                                                          na dramatyczny stan zachowania i postępującą degradację.
                                                                          Inną jeszcze grupę stanowiły obiekty, które po dawnej kon-
                                                                          serwacji całkowicie zatraciły swoje walory artystyczne i hi-
                                                                          storyczne, a nadana im estetyka wpływała znacząco na ob-
                                                                          niżenie ich wartości ekspozycyjnej i edukacyjnej – zapewne
                                                                          był to efekt braku kwalifikacji osób odpowiedzialnych za
                                                                          proces.


                                                                          Cel oraz założenia konserwacji i restauracji
                                                                          Wszystkie programy prac konserwatorskich były przygoto-
                                                                          wane indywidualnie z uwzględnieniem problematyki i sta-
                                                                          nu  zachowania  konkretnych  obiektów.  Bardzo  zróżnico-
                                                                          wana kondycja, historia i charakterystyka poszczególnych
                                                                          zabytków wymusiła na wykonawcach niezwykle zindywi-
                                                                          dualizowane podejście do problemów konserwatorskich
                                                                          i propozycji ich rozwiązania. Można jednak stwierdzić, iż
                                                                          ogólnie przyjętym założeniem było powstrzymanie proce-
                                                                          sów destrukcyjnych i  postępujących zniszczeń, jeśli takie
                                                                          miały miejsce, a w następnej kolejności przywrócenie war-
                                                                          tości estetycznych i ekspozycyjnych.


                                                                          Konserwacja rzeźb
                                                                          W przypadku konserwacji większości rzeźb, ze względu na
                                                                          stan zachowania oryginalnych warstw, nie było możliwe dą-
                                                                          żenie do pełnej restauracji i odtworzenia pierwotnego wy-
                                                                          glądu. Po przeprowadzeniu badań, zabiegów technicznych
                                                                          i konserwacji zachowawczej ograniczono się do scalenia ko-
                                                                          lorystycznego i uporządkowania estetycznego powierzchni
                                                                          drewnianych.


                                                                          Omawiając konserwację jednego z  najwartościowszych
                                                                          obiektów na ekspozycji stałej muzeum,  grupy Zwiastowania
                                                                          z Kleczkowa (MD/RZ/04 i MD/RZ/05), należy wspomnieć,
                                                                          iż nie skupiono się jedynie na konserwacji zachowawczej.
                                                                          Wydobycie reliktów warstw wykończeniowych polichromii
                                                                          spod grubych powłok zmatowiałego wosku było czynnością
                                                                          iście benedyktyńską. Nie udało się powrócić do pierwotne-
                                                                          go przekazu artystycznego, ale niewielkie, śladowo zacho-
                                                                          wane fragmenty polichromii sugerują odbiorcy pierwotny
                                                                          charakter i kolorystykę obiektu.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18