Page 115 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 115

Znane są malarskie, graficzne i  rzeźbiarskie realizacje tego
                  maryjnego przedstawienia. Spośród malarskich (Maria stoi na
                  sierpie księżyca, niekiedy masce lunarnej) można wskazać szereg
                  tablic małopolskich z  drugiej połowy XV w. Co interesujące,
                  często są to tablice środkowe zachowanych nastaw ołtarzowych,
                  np. tryptyk w kościele parafialnym pw. Matki Boskiej Różańcowej
                  w  Przydonicy [Gadomski, 1981, il. 56, 144]. Jak się wydaje,
                  powstały one pod wpływem podobnych, a  wcześniejszych
                  przedstawień  z  Królestwa  Czech,  gdzie  występowały,  np.  na
                  Śląsku, do początku XVI w., o czym przekonuje tablica autorstwa
                  malarza wrocławskiego z  ok. 1510 r. (Wrocław, Muzeum
                  Narodowe) [Guldan-Klamecka, Ziomecka, 2003, nr kat. 174].
                  Jeszcze liczniejsze są przykłady rzeźbionych przedstawień Marii
                  Apokaliptycznej ukazanej na sierpie księżyca i w otoczeniu glorii
                  promienistej jako główny temat korpusów nastaw (znacznie
                  rzadsze są przykłady z ich zwieńczeń, które – generalnie – rzadko
                  się zachowywały). Dość liczne i najbliższe geograficznie pochodzą
                  ze Śląska: z wcześniejszych przykładów wskazać można tryptyk
                  w kaplicy pw. Matki Boskiej w Pawłowie Trzebnickim, dzieło śląskie
                  z ok. 1470 r., czy pentaptyk w kościele parafialnym pw. św. Marcina
                  w Gołaszynie, dzieło pracowni Mistrza Poliptyku z Gościszowic
                  z ok. 1490 r. [Ziomecka, 1976, nr kat. 24, il. 12];, z późniejszych
                  zaś tryptyk w kościele parafialnym pw. św. Mikołaja w Mycielinie,
                  dzieło z  kręgu pracowni Mistrza Poliptyku z  Gościszowic
                  z ok. 1520 r. [ibidem, nr kat. 66, il. 29], oraz pentaptyk z kościoła
                  parafialnego pw. Najświętszej Panny Marii w Lubinie (Wrocław,
                  Muzeum Narodowe, nr inw. XI 141), dzieło z 1523 r. pracowni
                  Mistrza Lubińskich Ołtarzy [Guldan-Klamecka, Ziomecka, 2003,
                  nr kat. 204, s. 507-510]. W wielu przykładach retabulów Maria
                  Apokaliptyczna jest właściwie samodzielnym przedstawieniem
                  w  korpusie nastawy, np. w  tryptyku pochodzącym z  kościoła
                  parafialnego pw. św. Mikołaja w Stobinie koło Wołowa (Wrocław,
                  Muzeum  Narodowe,  nr  inw. XI  347),  dziele  śląskiej  pracowni
                  datowanym na ok. 1510 r. [ibidem, nr kat. 162, s. 444–446],
                  Madonna ukazana jest na sierpie i  masce lunarnej, otoczona
                  wieńcem  promieni  o  szczytach  opartych  o  owalną  obręcz,
                  towarzyszą jej jeszcze dwie postacie aniołów, które, unosząc się
                  z boków głowy Madonny, niewątpliwie nakładały na nią koronę.
                  W wielu przykładach, może przeważających liczebnie, Madonna
                  Apokaliptyczna, umieszczona pośrodku, tworzy z parą świętych
                  grupę  Sacra Conversazione, o  doborze świętych określonym   zapewne  dzieło  gdańskie  z  ok.  1530  r.  [Jakubek-Raczkowska,
                  zapewne wezwaniem świątyni czy dedykacji ołtarza, np ze   2007, nr 49, s. 112–113]. Podobne przedstawienia występują
                  św.  Marcinem i  św. Dorotą, św. Augustynem i  św.  Andrzejem,   także w  krajach ościennych, np. na Śląsku. Brak jednak na
                  dwoma  św.  Janami,  św.  Mikołajem  i  św.  Małgorzatą  czy   przywoływanym obszarze przykładów samodzielnych figur Marii
                  św.  Sewerem i  św. Dorotą. Przypadkiem pośrednim między   z Dzieciątkiem stojącej na sierpie księżyca i otoczonej wieńcem
                  opisanymi wyżej wariantami, są nastawy typu „Ołtarz Czterech   promieni. Promienie jako najbardziej wrażliwy element mogły
                  Świętych Dziewic”, z  Madonną Apokaliptyczną, która zajmuje   jednak ulec zniszczeniu.
                  wydzieloną, środkową część korpusu, boki zaś, podzielone na   W  świetle powyższych wywodów można przyjąć, że figura
                  dwie kondygnacje, zajmują święte niewiasty należące do tzw.   z  Roman wypełniała korpus niedużej nastawy ołtarzowej,
                  Virgines Capitales. Może najsłynniejszym późnogotyckim śląskim   może ukazana była w  asyście pary świętych, tworząc temat
                  przykładem jest poliptyk, tzw. Ołtarz Złotej Madonny (Goldene   świętej rozmowy. Nie można jednak całkiem wykluczyć innych
                  Marienaltar), w  kościele pofranciszkańskim pw. Trójcy Świętej   możliwości, choć wydają się one mniej prawdopodobne, np.
                  w Zgorzelcu (niem. Görlitz; Niemcy, Saksonia), dzieło pracowni   rzeźba dekorowała zwieńczenie okazałego retabulum lub, co
                  Jacoba Beinharta z ok. 1510 r. [Ziomecka, 1976, nr kat. 148, il. 58].    najmniej prawdopodobne, stanowiła część okazałego świecznika
                  Tu Madonna, stojąca na sierpie księżyca, wypełnia samodzielnie   maryjnego (niem.  Marienkrone), jak w  przypadku Korony
                  korpus nastawy, a  towarzyszą jej nieduże postacie aniołów –   Schlieffenów w katedrze w Kołobrzegu, dziele gdańskim z 1523 r.
                  dwóch z nich trzyma nad głową Matki Boskiej koronę, trzeci zaś   [Łoziński, 1992, s. 419, il. 166], czy też swobodnie, otoczona
                  znajduje się u jej stóp. W zgorzeleckiej rzeźbie oprócz gęstej glorii   mandorlą, wisiała we wnętrzu kościoła, jak np. figura Marii
                  z promieni otacza Marię szlak z ugwieżdżonych chmur.    z  Dzieciątkiem z  początku XVI w. (w  mandorli z  XVII w.)
                     Nierzadkie w sztuce późnego gotyku są również hipotetycznie   w  kościele parafialnym pw. Wniebowzięcia NMP i  św. Jakuba
                  samodzielne przedstawienia rzeźbiarskie Marii Apokaliptycznej.   w  Szadku.  Parafia  w  Romanach  została  erygowana  w  1420  r.,
                  Spośród zachodnioeuropejskich wskazać można np. słynną   zatem  omawiana  tu figura  mogła należeć  do jej  pierwotnego,
                  drewnianą figurę Madonny w  wieńcu z  promieni (Madonna   późnogotyckiego wyposażenia.
                  im  Strahlenkranz)  z  1438  r.  na  filarze  we  wnętrzu  kościoła   Choć Maria Kałamajska-Saeed określiła styl figury z Roman
                  pw.  św.  Sebalda w  Norymberdze. Zachowane dziś samodzielne   jako zbliżający się do „estetyki ludowej”, warto wskazać, iż
                  figury Marii z Dzieciątkiem stojącej na sierpie księżyca są dość   pobrzmiewają w  niej echa wielkiej sztuki wiodących centrów
                  częste na ziemiach polskich. W Małopolsce wskazać można, np.   późnogotyckiej rzeźby Europy Środkowej. Niepozorny motyw
                  figurę w  klasztorze Bernardynek w  Chęcinach, dzieło zapewne   draperii płaszcza zebranej dłońmi Marii pośrodku jej sylwetki,
                  krakowskie z  lat ok. 1470–1480 [Wokół  Wita  Stwosza, 2005,   uprzestrzenniający figurę i  wzbogacający jej sylwetkę, może
                  nr kat. I/8]; czy figurę z kościoła parafialnego pw. św. Katarzyny   wywodzić się z  rzeźby Górnej Nadrenii drugiej połowy
                  w  Grybowie (Kraków, Muzeum Narodowe, nr. inw. I-120),   XV  w. Przykładem takiej inspiracji jest słynna tzw. Madonna
                  dawniej wiązaną bezpośrednio z  Witem Stwoszem i  jego   z  Dzieciątkiem z  Dangolsheim (Berlin, Bode-Museum,
                  warsztatem, dziś raczej z  naśladowcą Stwosza, zaznajomionym   Skulpturensammlung), datowana na lata ok. 1460–1465
                  z  norymberską twórczością mistrza, datowanej na ok. 1520  r.   i wiązana niekiedy z Mikołajem z Lejdy (działał w latach 1462–
           114    [ibidem, nr kat. III/12]. Z kolei z Prus Królewskich przytoczyć   1473) [Niclaus Gerhaert, 2011, nr 7, s. 239–243]. Motyw ten
                                                                          rozpowszechniał się na obszarze południowoniemieckim do końca
                  można  przykład  rzeźby pochodzącej  z  kościoła  parafialnego
           RZEŹBA  pw. św. Katarzyny  w  Gdańsku (Gdańsk, Muzeum  Narodowe),   XV stulecia i pobrzmiewał w pierwszych dekadach następnego.
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120