Page 117 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 117

Dotarł też do Królestwa Polskiego, co potwierdza znakomita   Parafię w  Andrzejowie pw. św. Bartłomieja i  Wojciecha
                  figura Marii z Dzieciątkiem w kościele parafialnym pw. św. Trójcy   erygowano ok. 1430 r. w  obrębie diecezji płockiej. Obecny,
                  w Iwanowicach, uważana za dzieło z lat ok. 1480–1500 mistrza   murowany kościół w Andrzejewie (o patrocinium uzupełnionym
                  górnoreńskiego [Wokół Wita Stwosza, 2005, nr kat. III/14]. Może   o  Wniebowzięcie NMP) wznoszono etapami: 1526–1534 –
                  znany był także na Mazowszu, czego przykładem są drewniane   prezbiterium z  zakrystią i  fundamenty korpusu nawowego,
                  rzeźby o  nieustalonym pochodzeniu: Madonna z  Dzieciątkiem   połowa XVI w.–ok. 1600 r. – korpus nawowy z wieżą. Konsekracja
                  z  lat ok. 1470–1480 (Warszawa, Muzeum Archidiecezji    miała miejsce w 1605 r. Figura Zmartwychwstałego z Andrzejewa
                  Warszawskiej) uważana za dobrej klasy dzieło szwabskie   wpisuje się w czas wznoszenia i zapewne ponownego wyposażania
                  naśladowcy Hansa Multschera (zm. 1467) [Varsavia sacra, 1996,   andrzejewskiej świątyni.
                  nr 36, s. 258; Grzybkowski, 1997, s. 250, il. 7–8]; nawiązująca   literatura: KZSP, 1974, s. 4, il. 42.
                  do niej, a  powstała już  na Mazowszu  ok. 1500  r. i  znajdująca
                  się w  kościele Matki Boskiej Loretańskiej na warszawskiej
                  Pradze (obie rzeźby pochodzą z bliżej nieokreślonych kościołów
                  Mazowsza) [ibidem, s. 250, il. 9–10], oraz figura Matki Boskiej
                  z Dzieciątkiem (Warszawa, kościół pw. św. Marcina) uznana za
                  dzieło polskie z pocz. XVI w. [Varsavia sacra, 1996, nr 37, s. 258].
                  Liczne inne przykłady można wskazać z drugiej połowy XV w.
                  i pierwszek tercji XVI w. na Śląsku [Guldan-Klamecka, Ziomecka,
                  2003, nr kat. 43, 61, 87, 103, 124, 131, 156, 162, 163, 165].
                     Rzeźba Marii Apokaliptycznej z  Roman, wobec dość
                  charakterystycznego sposobu ukształtowania szat oraz typu twarzy
                  Madonny, nie znajduje – w kontekście obecnego stanu badań nad
                  dość obficie zachowaną gotycką plastyką Mazowsza – analogii.
                  Uznać ją można więc za import z któregoś z wiodących i ościennych
                  dla Mazowsza centrów artystycznych, np. z Małopolski. Można
                  dostrzec pewne podobieństwo (charakterystyczny typ szerokiego
                  oblicza) do Madonny z Dzieciątkiem stojącej na sierpie księżyca,
                  datowanej na początek XVI w. i niegdyś znajdującej się w kaplicy
                  w Ogrodzieńcu (woj. śląskie, pow. zawierciański) [KZSP, 1953,
                  s. 395, il. 652]. Inna możliwość to import z Pomorza Gdańskiego.
                     literatura: KZSP, 1982, s. XVI, 56, il. 143; Jemielity, 1990, s. 13.



                  Chrystus Zmartwychwstały


                     nr inwentarzowy:   MD/RZ/02
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska)
                     datowanie:     przełom XVI i XVII w.
                     pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Bartłomieja i Wojciecha
                                    w Andrzejewie (daw. woj. łomżyńskie;
                                    woj. mazowieckie, pow. ostrowski)
                     wymiary:       wys. 88,5 cm
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
                     opis:  Chrystus ujęty jest niemal frontalnie, nieznacznie
                  zwrócony w  lewą stronę. Stoi na niskim cokole, ujęty
                  w  niedużym kontrapoście. Uniesioną prawą ręką wykonuje
                  gest  błogosławieństwa,  w  lewej trzyma drzewce  chorągwi
                  rezurekcyjnej (labarum). Jego ciało okrywa jedynie płaszcz spięty
                  taśmą pod szyją, odsłaniający nagi tors oraz kończyny. Pociągłą
                  twarz Chrystusa okala zarost oraz swobodnie opadające na plecy
                  długie włosy. Karnacja Zbawiciela ma kolor cielisty, usta i rany –
                  karminowy, włosy i zarost – czarny, oczy – błękitny, płaszcz – złoty
                  z czerwoną podszewką, drzewce – złoty z czerwonym proporcem,
                  grunt – brunatny.
                     Chrystus Zmartwychwstały trzymający labarum należy do
                  najstarszych i  najbardziej rozpowszechnionych przedstawień
                  ikonografii chrześcijańskiej (zob. MD/RZ/13). Statyczne
                  ujęcie Chrystusa Zmartwychwstałego z  Andrzejewa wykazuje
                  podobieństwo do prowincjonalnych późnogotyckich rzeźb o tym
                  temacie  (np.  w  kościele  parafialnym pw.  św.  Jana Chrzciciela
                  w  Piskach i  kościele pobernardyńskim pw. św. Antoniego
                  Padewskiego w Ostrołęce), a równocześnie w modelunku ciała
                  oraz draperii brak jest stylizacji późnośredniowiecznej. Pozwala
                  to datować figurę z Andrzejewa ogólnie na okres XVI–XVII w.,
                  może na przełom tych stuleci, na co wskazuje zestawienie
                  z analogicznymi figurami zachowanymi w kościele parafialnym
                  pw. św. Floriana w  Chamsku (pow. żuromiński), datowaną na
                  XVI  w. lub pierwszą połowę XVII w., w  kościele parafialnym
                  pw.  Jana Chrzciciela w  Rębowie (pow. płocki), datowaną na
                  pierwszą połowę XVII w. [KZSP, 1992, s. XVI, 169, il. 78],
                  czy w  kościele parafialnym pw. św. Trójcy w  Chynowie (pow.
                  grójecki), datowaną na XVII w. [KZSP, 1971, s. 11, il. 168]. Rzeźba
           116    z Andrzejewa służyła niewątpliwie do dekoracji wielkanocnego
                  Grobu Pańskiego.
           RZEŹBA
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122