Page 119 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 119

Maria i Archanioł Gabriel tworzący                      awersów skrzydeł wbudowane w retabulum z XVII w. w kościele
                                                                          parafialnym pw. św. Jana Chrzciciela w  Cegłowie;  malowane
                  grupę Zwiastowania Marii                                skrzydła zaś dawniej znajdowały się w Muzeum Archidiecezjalnym
                                                                          w Warszawie, zniszczone w 1944 r.).
                                                                             Jak zauważono wielokrotnie w  literaturze przedmiotu, typ
                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/04 i MD/RZ/05              fizjonomiczny Marii z Kleczkowa przypomina wyraźnie oblicze
                     autor /warsztat:    Kraków (?), warsztat łączący wpływy rzeźby   Madonny  z  grup Zaśnięcia  i  Wniebowzięcia  Marii  w  korpusie
                                    Wita Stwosza i Tilmana Riemenschneidera  (a także w kilku kwaterach skrzydeł) ołtarza Mariackiego, dziele
                     datowanie:     pierwsza ćwierć XVI w. (ok. 1520 r.?)  Wita Stwosza z lat 1477–1489 w krakowskim kościele Mariackim.
                     pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca   Pozwala to na stwierdzenie, że autor rzeźb mazowieckich
                                    w Kleczkowie (daw. woj. ostrołęckie;   znał  dobrze  dzieło  krakowskie, może też był  w  Krakowie
                                    woj. mazowieckie, pow. ostrołęcki).   kształcony. Data ukończenia  opus  magnum Stwosza wydaje się
                     wymiary:        wys. 132 i 147 cm                    post quem powstania rzeźb w Kleczkowie. Warto podkreślić, iż
                                                                          najstarsze znane przykłady recepcji stylu Stwosza z czasu ołtarza
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, z reliktami polichromii  Mariackiego znane są w Małopolsce z 1491 r. (poliptyk w kościele
                     opis: Maria, ukazana niemal frontalnie, klęczy (?) na niskim   w  Książnicach Wielkich), ze Śląska zaś z  1492 r. (poliptyk
                  cokole, krzyżując ramiona na piersi. Ubrana jest w szatę spodnią   w  katedrze św. Stanisława i  Wacława w  Świdnicy). Jak się
                  z  dekoltem i  długimi, szerokimi rękawami. Jest ona niemal   wydaje, sztuka Stwosza nie wyczerpuje źródeł inspiracji twórcy
                  całkowicie  przesłonięta  płaszczem,  bogato  i  dynamicznie   Zwiastowania z Kleczkowa. Wyraźnie inne od stwoszowskich, nie
                  fałdowanym, o  licznych zagnieceniach. Głowę Marii, osadzoną   tak dramatyczne i monumentalne, jest kształtowanie draperii szat,
                  na długiej szyi i  przechyloną w  prawo, okalają długie włosy,   choć to można związać ze zdecydowanie mniejszym talentem
                  luźno rozpuszczone i opadające na ramiona falującymi pasmami.   autora.  Jednak  także  w  charakterystyce  fizjonomii  obu  postaci
                  Twarz Madonny, o kształcie wydłużonego owalu, cechuje wysoko   z Kleczkowa można dostrzec niestwoszowskie cechy. Np. motyw
                  wysklepione czoło, także wysoko wysklepione łuki brwiowe, dość   oczu o  ciężko opadającej górnej powiece podkreślonej fałdką,
                  duże  oczy  o  powiekach  podkreślonych  fałdkami  (górna  ciężko   o obniżonym zewnętrznym kąciku, widoczny zwłaszcza w twarzy
                  opada  na  gałkę  oczną)  i  opadających  zewnętrznych  kącikach,   Gabriela, przywodzi na myśl oblicza wypracowane w warsztacie
                  prosty, drobny, krótki nos, wąskie i dość szerokie usta, drobny, acz   Tilmana Riemenschneidera (ok. 1460–1531) [Flesche, 1957, il. 18,
                  wydatny podbródek.                                      36, 47, 53, 58, 69, 105, 133, 155, 169]. Także ogólnie nabrzmiała
                     Archanioł Gabriel ukazany jest niemal z profilu, w momencie   twarz archanioła znajduje analogie w niektórych stypizowanych
                  przyklękania na lewe, wysunięte ku przodowi  kolano. Unosi   obliczach figur, które powstały w  tej pracowni [ibidem, il. 31,
                  lewą rękę, prawą trzyma nieco niżej. Odziany jest w albę, której   104, 168, 169]. Jednak w  obliczu archanioła z  Kleczkowa brak
                  rzut zakrywa fałdami niski cokół, narzuconą na nią dalmatykę   tak charakterystycznych dla twarzy rzeźb Riemenschneidera
                  (pierwotnie zapewne czerwoną) z  humerałem pod szyją, a  na   i jego warsztatu głębokich bruzd nosowych; także usta są szersze,
                  ramiona ma narzucony płaszcz (kapę?), którego lewa poła sięga   niż miał to w zwyczaju rzeźbić mistrz z Würzburga. Analogie te
                  cokołu. Głowę archanioła, ujętą w trzech czwartych i zwróconą   w  chronologii twórczości Riemenschneidera, nie bezwzględnej
                  w  prawo, okalają mięsiste loki sięgające ramion, o  kolistych   jednak, sytuują się między 1490 a  1510 r. Raczej tę ostatnią
                  kosmykach, ujęte na czubku sznurowatą, skręconą opaską.   datę należy brać jako punkt odniesienia dla datowania rzeźb
                  Szeroką, jakby nabrzmiałą twarz cechują wysoko wysklepione   mazowieckich.
                  łuki brwi, dość duże oczy o powiekach podkreślonych fałdkami   Wprawdzie na obszarze północno-wschodniego Mazowsza
                  (górna ciężko opada na gałkę oczną), długi, prosty nos, wąskie,   zachowało się lub jest znanych z ikonografii sporo rzeźb z ostatniej
                  nieznacznie otwarte usta, drobny, acz wydatny podbródek.  fazy gotyku (w  tym także inne – zachowane lub zaginione –
                     Figury z  Kleczkowa tworzyły  niewątpliwie kompozycyjną   rzeźby z  Kleczkowa), nie wykazują one jednak pokrewieństwa
                  i  ikonograficzną całość – grupę Zwiastowania Marii. Znano   stylowego z grupą Zwiastowania z Kleczkowa. Czyni to ją dziełem
                  w  późnośredniowiecznej Europie tego typu grupy rzeźbiarskie   izolowanym, na dodatek o  kilka klas przerastającym swoje
                  umieszczane swobodnie w  przestrzeni świątyni, np. na   otoczenie. Może to wskazywać na import ze znaczącego ośrodka
                  naprzeciwległych filarach [Clasen, 1974, il. 144–145; Ziemba,   rzeźby późnogotyckiej środkowej Europy, najpewniej z dzielnic
                  2008, il. 377]. Występowały także w  dawnej Polsce, o  czym   ościennych dla Mazowsza, np. z  Małopolski: tutaj należałoby
                  zdaje się przekonywać przykład z terytorium Prus Królewskich:   wskazać na Kraków. Na Mazowszu, tym razem zachodnim (od
                  kompletna i  pełnoplastyczna grupa z  kościoła parafialnego pw.   linii Wisły), zachował się taki przykład wysokiej klasy rzeźby,
                  św. Katarzyny w Gdańsku (Gdańsk, Muzeum Narodowe), dzieło   sprowadzonej jednak z drugiego ważnego w Królestwie Polskim
                  warsztatu gdańskiego z ok. 1500 r. [Jakubek-Raczkowska, 2007, nr   ośrodka snycerstwa: jest to krucyfiks w kościele parafialnym pw.
                  kat. 41]. W przypadku figur z Kleczkowa jednak wydrążenie rzeźb   św. Mikołaja w Grójcu, znakomite dzieło czynnego w Gdańsku
                  od tyłu, wraz niedużym ich wolumenem oraz płaszczyznowym   mistrza Pawła.
                  opracowaniem,  sugeruje, że  wypełniały  one korpus niedużej   Nic nie stoi na przeszkodzie, by uznać, że grupa Zwiastowania
                  nastawy ołtarzowej. Takie grupy znane są w różnych regionach   należała do pierwotnego wyposażenia kościoła w  Kleczkowie.
                  dawnej Polski (zazwyczaj są one zdekompletowane i funkcjonują   Parafia w tej miejscowości została erygowana w latach 1439–1442,
                  obecnie poza ołtarzowym kontekstem), np. z  Małopolski   a murowany kościół wzniesiony w latach 1512–1518. Na lata 20.
                  wymienić można figury Marii w  kościele parafialnym     XVI w. przypadł zapewne okres wyposażania świątyni, datę 1521
                  pw.  św.  Trójcy w  Krośnie, zapewne dzieło krakowskie z  pocz.   (lub 1523) bowiem nosiły stalle, które znajdowały się w kościele
                  XVI w., Marii w kościele parafialnym pw. Wszystkich Świętych   do czasu jego zniszczenia przez Niemców w 1944 r. Zbliżoną datę,
                  w  Bliznem, również dzieło krakowskie z  lat ok. 1515–1520   tj. ok. 1520 r., przyjąć można jako czas powstania omawianej tu
                  [Łopatkiewicz, 1996, s. 38–39, il. 42, 44], archanioła Gabriela   grupy Zwiastowania.
                  z  kościoła parafialnego pw. św. Mikołaja biskupa w  Brzozowej   literatura: Szyszko-Bohusz, Sokołowski, 1913, szp. 214, il. 72–
                  (Tarnów, Muzeum Diecezjalne) [Walanus, 2006, s. 76, 132, 133,   73; Barthel, 1944, s. 28, il. 25a–b; Szymański, 1951, s. 64, il. 47–
                  il. 16], Marii z  kościoła parafialnego pw. Najświętszego Serca   48; Dobrzeniecki, 1964, s. 84; Olszewski, 1966, s. 99–100; KZSP,
                  Jezusowego i św. Leonarda w Brzeźnicy (zaginiona) [ibidem, s. 99,   1982, s. XV, 31, il. 137-139; Walanus, 2006, s. 21; Kleczkowo, 2010,
                  il. 1] oraz Marii w kościele Mariackim w Krakowie [ibidem, s. 100,   s. 165, il. na s. 166.
                  il. 3]. Jedyny bodaj zachowany małopolski przykład kompletnej
                  grupy ołtarzowej Zwiastowania to dzieło z kościoła parafialnego
                  pw. św. Stanisława biskupa w  Skrzyszowie (Tarnów, Muzeum
                  Diecezjalne) [ibidem, s. 75].
                     Domniemane retabulum z Kleczkowa mogło być tryptykiem,
                  z  parą skrzydeł podzielonych (przy tych rozmiarach) na dwie
                  kwatery; może wewnętrzne były płaskorzeźbione a  zewnętrzne
           118    malowane, jak np. w dawnym ołtarzu głównym kolegiaty św. Jana
                  w Warszawie, powstałym na pocz. XVI w. w warsztacie Lazarusa
           RZEŹBA  Gertnera z Ulm w Warszawie (?) (dziś: rzeźby korpusu i reliefy
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124