Page 122 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 122

treści spowiedzi monarchini, dochowując tym samym tajemnicy  Chrystus Zmartwychwstały
          Wacława IV o zdradę małżeńską, odmówił królowi wyjawienia
          tego sakramentu, a  zarazem przypieczętowując swój los
          męczennika. Nepomuk został patronem m.in.: Czech i Bawarii,   nr inwentarzowy:   MD/RZ/07
          Pragi i  Salzburga, spowiedników i  kapłanów, podróżników,   autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
          żeglarzy, flisaków i młynarzy. Wzywano go na pomoc przeciwko   datowanie:    XIX–XX w.
          niebezpieczeństwom  wody  oraz  zmowom.  Szybko ustaliła się   pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Jakuba apostoła
          ikonografia Nepomuka, ukazywanego zawsze w sutannie, rokiecie,           w Jedwabnem (daw. woj. łomżyńskie;
          mucecie i  w  birecie, z  różnymi jednak atrybutami w  rękach.           woj. podlaskie, pow. łomżyński)
          Najczęściej są to krucyfiks, książka, kłódka lub zapieczętowany
          list oraz gałąź palmowa, znacznie rzadziej np. model mostu lub   wymiary:    wys. 79 cm
          język ludzki. Niekiedy święty przyciska place do zamkniętych   technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane
          ust, wskazuje dłonią na swe serce, a najczęściej jednak adoruje   opis:  Chrystus, ujęty frontalnie, stoi na okrągłej plincie.
          Ukrzyżowanego w  oburącz trzymanym krucyfiksie. W  wielu   Prawicę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej ręce trzymał
          przedstawieniach głowę praskiego kanonika otacza wieniec   drzewce z proporcem (labarum), pierwotnie osadzone w otworze
          z pięciu gwiazd, oznaczających pięć liter łacińskiego słowa tacui   na cokole rzeźby. Twarz Chrystusa, w  kształcie wydłużonego
          („milczę”).  Kult św. Jana Nepomucena  szybko rozpowszechnił   owalu, cechuje wysoko wysklepione czoło, długi prosty nos i duże
          się poza Czechami, głównie w  krajach habsburskich, ale także   uszy. Okala ją zarost i długie, opadające na ramiona i plecy włosy,
          w  Niemczech i  we Włoszech oraz – i  to intensywnie – na   na  których  spoczywa  korona  typu  otwartego.  Ciało  Chrystusa
          terytorium I  Rzeczypospolitej. Jego wyrazem stał się obyczaj   okrywa płaszcz, spięty taśmą pod szyją, z tyłu sięgający cokołu,
          ustawiania przydrożnych figur (tzw. nepomuki): kamiennych   z  przodu zaś odsłaniający nagi tors i  kończyny. Karnacja jest
          na cokołach lub drewnianych w  kapliczkach, często w  pobliżu   w  kolorze  cielistym  z  akcentami  karminu  (usta  i  rany),  włosy,
          przepraw  przez  wodę,  chętnie  –  na  mostach.  Figury  św.  Jana   zarost i  tęczówki oczu – brązowym, płaszcz – czerwonym
          Nepomucena ustawiano także we wnętrzach kościelnych jako   z  żółtawą  bortą  oraz  zieloną podszewką,  korona  – żółtawym,
          samodzielne rzeźby lub  część wystroju  retabulum  ołtarzowego   cokół – brunatnozielonym.
          [Herzogenberg, 1974].                                     Chrystus   Zmartwychwstały   trzymający  chorągiew
            Na ziemiach Polski, dawnej i obecnej, zachowała się ogromna   rezurekcyjną  należy  do  najstarszych  i   najbardziej
          liczba rzeźbionych przedstawień Nepomuka; wśród nich, jak się   rozpowszechnionych przedstawień ikonografii chrześcijańskiej
          wydaje, dominują figury przydrożne. Omawiana figura św. Jana   (zob. MD/RZ/13). Statyczne ujęcie Chrystusa Zmartwychwstałego
          mogła mieć jeden z  jego zwyczajowych atrybutów, najpewniej   z  Jedwabnego wykazuje podobieństwo do prowincjonalnych
          trzymany w  prawicy krucyfiks. Zwrot postaci w  prawą stronę   późnogotyckich  rzeźb  o  tym  temacie  (np.  w  kościele
          i  wyrazisty gest okazywania zaginionego atrybutu sugerują,   parafialnym pw. św. Jana Chrzciciela w  Piskach i  w  kościele
          iż figura ta była częścią wystroju rzeźbiarskiego retabulum   pobernardyńskim pw. św. Antoniego Padewskiego w Ostrołęce),
          ołtarzowego. Z  kolei pełnoplastyczne opracowanie pozwala   a  równocześnie w  modelunku ciała oraz draperii brak jest
          sądzić, że mamy tu do czynienia raczej z  rzeźbą wolnostojącą,   stylizacji późnośredniowiecznej. Jak się wydaje, nie ma ona
          może przeznaczoną do przydrożnej kapliczki. Dynamiczne   również cech nowożytnych, natomiast pewne cechy ludowości,
          ujęcie postaci świętego z bogato fałdowanymi szatami wskazują   co pozwala uznać ją za dzieło z  XIX w., może nawet XX w.
          na późnobarokowy styl rzeźby, której jednak niewysoki poziom   Parafia pw. Nawiedzenia NMP, św. Jakuba Starszego i Wszystkich
          artystyczny pozwalają widzieć w niej dzieło o cechach ludowych.   Świętych w Jedwabnem została erygowana w 1466 r. Kościół miał
          Na Podlasiu liczne są do dziś rzeźbiarskie przedstawienia św. Jana   jednak istnieć tu już w 1448, a nawet w 1417 r. Był on zapewne
          Napomucena, np. figura z lat po 1741 r. w kościele popijarskim   drewniany. Kolejny drewniany, wzniesiony w latach 1737–1738 r.,
          w  Szczuczynie [KZSP, 1988, il. 86–87, s. XVIII, 48], także   konsekrowany w 1743 r., spłonął w 1915 r. Obecny murowany,
          o charakterze ludowym, zachowane w kapliczkach przydrożnych   neobarokowy kościół wzniesiono w latach 1926–1935.
          i  pochodzące z  XIX w. m.in. w  miejscowościach województwa   literatura: dzieło niepublikowane.
          podlaskiego, jak Czerwone, Laski (wyk. Paweł Polkowski) i Łacha,
          czy mazowieckiego, jak Wejdo [KZSP, 1988, il. 98, 99, 100, 101].
            literatura: dzieło niepublikowane.






































                                                                                                                        121
                                                                                                                        RZEŹBA
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127