Page 123 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 123

Św. Elżbieta Węgierska (?)                              zapewne  częścią  wystroju  rzeźbiarskiego  nastawy  ołtarzowej
                                                                          i mogła wystąpić w parze z inną ze świętych niewiast słynących
                                                                          z dobrych uczynków, np. z jedną ze swych świętych, choć mniej
                     nr inwentarzowy:   MD/RZ/08                          popularnych w ikonografii europejskiej ciotek – Jadwigą Śląską
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  lub Agnieszką Czeską. Zwarte, blokowe opracowanie figury oraz
                     datowanie:     XVII w.                               charakter fałd wskazują na XVII w. jako czas jej powstania.
                     pochodzenie:    nieznane (Mazowsze?)                    literatura: dzieło niepublikowane.
                     wymiary:       wys. 110 cm
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane

                     opis: Postać ukazana frontalnie, stoi na profilowanym, okrągłym
                  cokole,  przypominającym  odwróconą  bazę  kolumny.  Brakujące
                  dziś od łokcia ramiona święta zdawała się wyciągać przed siebie.
                  Odziana jest w  szatę spodnią, owiniętą w  pasie niewidocznym
                  paskiem (sznurem?), na którą ma narzucony płaszcz, spięty pod
                  szyją prostą broszą i z przodu otwarty. Na głowie, nakrytej chustą,
                  której rąbki opadają na ramiona, nosi wysoką koronę (?) otwartą,
                  o liściastych segmentach. Twarz niewiasty, o kształcie pociągłego
                  owalu, cechują grube rysy: duże, głęboko osadzone oczy, wydatny
                  nos i szerokie usta. U stóp świętej, z lewej strony, siedzi półnaga
                  postać mężczyzny wyciągającego lewe ramię (dziś pozbawione
                  przedramienia) przed siebie.
                     Korona na głowie nakrytej chustą oraz ubogi kaleka (?)
                  u stóp, który być może wyciągał ramiona po jałmużnę, pozwalają
                  utożsamić postać ze św. Elżbietą. Św. Elżbieta Węgierska, zwana
                  też św. Elżbietą z Turyngii, urodziła się w 1207 r. na Węgrzech
                  jako trzecie dziecko króla Węgier Andrzeja II Arpada i  jego
                  żony Gertrudy z Meranu (siostry św. Jadwigi Śląskiej). W wieku
                  czterech lat zaręczona została z Ludwikiem IV, synem Hermana,
                  hrabiego  palatyna saskiego i  landgrafa  Turyngii. W  tym  celu
                  podążyła do Niemiec i  osiadła  na zamku w  Wartburgu. Ślub
                  obojga miał miejsce 10 lat później, a doczekali się trojga dzieci.
                  Po śmierci męża w czasie wyprawy krzyżowej do Ziemi Świętej
                  w 1227 r. Elżbieta oddała władzę regentowi, opuściła Wartburg
                  i przeniosła się do Eisenach. Jeszcze za życia Ludwika zasłynęła
                  z dobroczynności i praktyk ascetycznych. W 1228 r. złożyła jako
                  jedna z pierwszych śluby tercjarskie w zakonie franciszkańskim.
                  Zmarła in odore sanctitatis 17 listopada 1231 r. w wyniku choroby
                  i  wycieńczenia  spowodowanych  posługą  w  szpitalu.  27  maja
                  1235 r. została kanonizowana, a głównym ośrodkiem jej kultu stał
                  się do czasów reformacji kościół pod jej wezwaniem w Marburgu,
                  nad którym opiekę roztoczył Zakon Krzyżacki. Kult św. Elżbiety
                  rozpowszechnił się szybko na obszarze niemieckojęzycznym
                  (jednym z jego centrów stał się Wiedeń) oraz w pozostających pod
                  jego wpływem krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza
                  na obszarze historycznych Węgier (czego dobitnym przejawem
                  jest patrocinium katedry w  Koszycach). Dotarł też na ziemie
                  dawnej Polski. Kult ten był żywy także w okresie nowożytnym
                  w  krajach katolickich, o  czym przekonuje m.in. założenie
                  w  1622 r. w  Akwizgranie  zakonu Elżbietanek, który w  XVIII
                  stuleciu rozpowszechnił się w  Europie Środkowej (m.in. dotarł
                  na habsburski Śląsk). Oprócz żeńskich zakonów św. Elżbieta
                  stała się patronką wielu szpitali i  hospicjów jako intensywnie
                  czczona opiekunka ubogich i chorych. Ikonografia elżbietańska
                  datuje się od powstałego około roku 1240 cyklu witraży z legendą
                  świętej w dedykowanym jej marburskim kościele. W ikonografii
                  reprezentacyjnej, która ukształtowała się ostatecznie w późnym
                  średniowieczu  (przełom  XV i  XVI  w.), św.  Elżbieta  Węgierska
                  ukazywana jest jako mężatka, z  nakrytymi chustą włosami,
                  zazwyczaj też w koronie królewskiej na głowie (niekiedy trzyma
                  w ręku dwie kolejne korony, np. w malarstwie niderlandzkim).
                  Do innych jej częstych atrybutów należy jałmużna w  postaci
                  pokarmów (chleby, owoce na talerzu lub w  koszyku, naczynia
                  z napojami) oraz ukazani u jej stóp potrzebujący: biedni i kalecy.
                  Rzadziej wśród atrybutów Elżbiety występowały: książka,
                  róże, model budowli (najczęściej marburskiego kościoła lub
                  też fundowanych przez świętą dla ubogich szpitali) lub różne
                  elementy  rozdawanego  jako  jałmużna  przyodziewku.  Niekiedy
                  też święta odziana jest w  strój tercjarki franciszkańskiej. Choć
                  największą popularność wyobrażenia św. Elżbiety znalazły
                  w późnym średniowieczu (dotarły także na ziemie dawnej Polski),
                  jej ikonografia kontynuowana była w okresie nowożytnym [Hahn,
                  Werner, 1974].
                     Pewne podobieństwo do naszej rzeźby (motyw wysokiej
                  korony i poza ubogiego przyjmującego jałmużnę) odnaleźć można
           122    w figurze z XVII w. (?) w katedrze w Fuldzie, której św. Elżbieta
           RZEŹBA  Węgierska jest jedną z  patronów. Analizowana tu figura była
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128