Page 124 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 124

Św. Rycerz
          (św. Jerzy lub Archanioł Michał?)



            nr inwentarzowy:   MD/RZ/09
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      XVII w.
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. Nawiedzenia NMP
                            w Romanach
            wymiary:        wys. 88 cm
            technika wykonania:  drewno rzeźbione
            opis:  Postać ukazana jest w  pozycji stojącej z  wysuniętą
          lewą nogą. Zapewne w  prawym i  lewym ręku trzymała jakieś
          przedmioty. Ubrana jest w  długą tunikę o  długich rękawach,
          sięgającą widocznych trzewików, i  nałożony nań napierśnik
          (na kaftanie?) zbroi z  fartuszkiem sięgającym do połowy uda
          i falbaniastymi naramiennikami. W partii gorsu i na ramionach
          zdobią  napierśnik  zdwojone  płyty  o  fantazyjnych  formach.
          Z prawego ramienia na lewe biodro przechodzi przez napierśnik
          szarfa. Tunika, fartuszek i szarfa są miękko fałdowane. Na głowie
          rycerz  ma  hełm  w  formie podobnej  do morionu umocowany
          paskiem pod szyją. Na drążonym odwrocie na wysokości połowy
          ramion widoczne są ślady montażu. Twarz postaci, o  kształcie
          pociągłego owalu, cechują duże oczy, krótki wydatny nos, szerokie
          usta ukazane jakby w grymasie, duży podbródek. Rycerz stoi na
          grzbiecie smoka o jednej parze nóg i błoniastych skrzydeł. Bestia,
          oplatając prawy bok rycerza, zdaje się kąsać jego lewą nogę.
            Postać wyobraża zapewne jednego ze świętych wojowników
          walczących ze smokiem-szatanem. Mógłby to być św. Jerzy,
          choć najczęściej przedstawiano go konno. Ślady montażu na
          odwrocie ramion sugerują, iż przymocowane były tam skrzydła.
          Jest to zatem najpewniej Archanioł Michał ukazywany w walce
          ze smokiem-demonem – upadłym aniołem z  czasu Genesis.
          Znane są liczne nowożytne rzeźbione przedstawienia tego
          wojowniczego archanioła, gdy depcząc smoka, walczy z nim lancą
          (często zakończoną krzyżem) lub mieczem. Zapewne te atrybuty
          dzierżyła postać z Roman. Ewentualnie, oprócz śmiercionośnej
          broni, archanioł trzymać mógł tarczę, berło zwieńczone krzyżem,
          wagę (jako atrybut jego roli w  Psychostazji z  ikonografii Sądu
          Ostatecznego) lub łańcuch uwiązany do szyi smoka. Warto
          wskazać, że wprawdzie w zgodzie z najbardziej rozpowszechnioną
          ikonografią nowożytnych przedstawień św. Michała nosi on
          antykizowaną zbroję, ale jednak ma zakryte golenie, czym
          różni się od dominującego typu wyobrażeń tego niebiańskiego
          wojownika. Figura stanowiła najpewniej część wystroju
          rzeźbiarskiego nastawy ołtarzowej – mogła ją wieńczyć (jak np.
          widzimy to w ołtarzach głównych w kościołach parafialnych pw.
          św. Michała Archanioła w  małopolskiej Binarowej z  początku
          XVII w., pw. Zwiastowania NMP (pocysterskim) w pomorskim
          Żarnowcu z  końca XVII w. czy pw. Przemienienia Pańskiego
          (pocysterskim) w wielkopolskim Paradyżu, z 1739 r.). Nie można
          jednak  wykluczyć  możliwości,  iż  figura  św.  Michała z  Roman
          wieńczyła baldachim ambony, jak np. w kościołach parafialnych
          pw. św. Trójcy w Radzyniu Podlaskim z drugiej połowy XVII w.
          czy pw. św. Stanisława w  Piotrawini, z  końca XVII  w. Sposób
          interpretacji fałd wskazuje na XVII stulecie jako czas powstania
          rzeźby. Mogła należeć do barokowego wyposażenia świątyni
          w  Romanach, poprzedniczki obecnej (zob. MD/RZ/1). Figura
          wykazuje pewne analogie stylowe do rzeźby św. Elżbiety
          Węgierskiej z Kleczkowa (zob. MD/RZ/30).
            literatura: Jemielity, 1990, s. 13.
















                                                                                                                        123
                                                                                                                        RZEŹBA
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129