Page 126 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 126

szp. 201], św. Piotr z  Werony (zm. 1252 r.), męczennik – za-  należy szukać raczej w  jakimś prowincjonalnym ośrodku. Nic
          wsze przedstawiany z atrybutem męczeństwa (mieczem wbitym   nie stoi na przeszkodzie, by sądzić, iż było to Mazowsze, choć
          w głowę) lub raną na głowie oraz gałęzią palmową w ręku [Lech-  nie można wykluczyć importu z ościennych Prus, które stały się
          ner, 1976(1), szp. 188-189], św. Tomasz z Akwinu (zm. 1274 r.),    około roku 1400 jednym z najważniejszych centrów rzeźby tzw.
          niezmiernie popularny w ikonografii dominikańskiej – ukazywa-  gotyku międzynarodowego (stylu pięknego, miękkiego). Rzeźba
          ny m.in. z księgą (wraz ze stylusem lub piórem), modelem budow-  dostała się do Białaszewa zapewne wtórnie, choć w trudnym do
          li sakralnej, kielichem lub monstrancją z hostią, gołębicą, gwiazdą   określenia czasie. Parafia białaszewska została erygowana w 1534
          na czole lub piersi [Lechner, 1976(2), szp. 476-478], czy polski św.   r. pw. św. Jana Chrzciciela i  św. Katarzyny w  obrębie diecezji
          Jacek Odrowąż (zm. 1257 r.), ukazywany najczęściej z monstran-  płockiej. W 1532 r. wystawiono w Białaszewie drewniany kościół,
          cją w  jednej oraz figurką Marii z  Dzieciątkiem w  drugiej ręce   wzmiankowany w 1609 r. W latach 1703–1705 wystawiono nowy
          [Frank, 1974(3), szp. 557]. Brak motywu słońca na piersiach, tak   drewniany kościół, rozbudowany w 1887 r. W 1944 r. świątynia ta
          częstego w nowożytnej ikonografii św. Tomasza, nie wskazuje na   uległa zniszczeniu w czasie działań wojennych.
          Akwinantę. Natomiast gestykulacja postaci przypomina niektóre,   literatura: KZSP, 1988, s. XVIII, 2, il. 76.
          głównie malowane, wizerunki św. Jacka, choć do jego swoistych
          atrybutów należą najczęściej, jak wyżej wspomniano, trzymane
          w  rękach monstrancja i  figurka Matki Boskiej z  Dzieciątkiem
          [Marecki, Rotter, 2009]. Można więc przyjąć, iż rzeźba wyobraża-
          ła Odrowąża. Figura należała zapewne do wystroju rzeźbiarskiego
          nastawy ołtarzowej, najpewniej zdobiąc skośny przerwany naczó-
          łek jednej z jej kondygnacji. Nie jest znane pochodzenie rzeźby.
          Warto jednak wskazać, iż na wschodnim Mazowszu i Podlasiu
          istniały w okresie nowożytnym klasztory dominikańskie, np. w:
          Płocku, założony w 1234 r., czy w Janowie Podlaskim, założony
          w 1602 r., a skasowany w 1864 r.
            literatura: dzieło niepublikowane.


          Nieokreślona święta niewiasta

          (Maria z Dzieciątkiem lub jedna

          z tzw. Świętych Głównych Dziewic)


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/12
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      pierwsza ćwierć XV w.
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Stanisława biskupa
                            w Białaszewie (daw. woj. łomżyńskie;
                            woj. podlaskie, pow. grajewski)
            wymiary:        wys. 87 cm
            technika wykonania:  drewno rzeźbione
            opis:  Figura ukazuje nieokreśloną niewiastę. Postać stoi na
          okrągłym cokole, ukazana w kontrapoście nadającym jej sylwetce
          kształt spłaszczonej litery S. W wysuniętych, pozbawionych dziś
          przedramion rękach zapewne dzierżyła atrybuty. Mimo ubytku
          całej lewej partii głowy można stwierdzić, że twarz niewiasty,
          o  kształcie przewężonego w  partii skroni owalu, cechują:
          wysklepione wysoko czoło, dość duże oczy, pucułowate policzki
          i  drobne usta. Głowę świętej okrywa chusta, ujęta opaską (?),
          o  kaskadowo opadających końcach, spod której widoczne są
          kosmyki włosów. Postać ubrana jest w suknię spodnią sięgającą
          cokołu, układającą się w miękkie fałdy i odsłaniającą szpic prawego
          buta. Na suknię ma narzucony płaszcz, spięty pod szyją broszą
          (?), miękko i obficie fałdowany: z ramion opadający kaskadami,
          między ramionami – układający się w paralelne, miseczkowate
          fałdy.
            Duże ubytki drewna nie pozwalają na jednoznaczne
          określenie tematu rzeźby. Jak się wydaje, podniesione wyżej od
          prawego lewe ramię jest wsparte na również uniesionym lewym
          biodrze, co wskazuje, że mogło pełnić funkcję dźwigającą.
          Obciążeniem mogło być Dzieciątko, trzymane właśnie na tym
          ramieniu w  zdecydowanej większości późnośredniowiecznych
          przedstawień Matki  Bożej  z  Dzieciątkiem. Również opaska
          (pozostałość korony?) wskazywać może na maryjną interpretację
          figury. Nie można jednak wykluczyć innego jej odczytania –
          jako przedstawienia jednej ze św. Dziewic Głównych (Virgines
          Vapitales), np. św. Katarzyny Aleksandryjskiej lub św. Barbary
          z Kapadocji. Nierzadko trzymają one w ramionach dwa atrybuty,
          np. narzędzie swego męczeństwa (miecz) oraz przedmiot swoisty
          (np. koło lub kielich) [Białłowicz-Krygierowa, 1981(1), 8-9,
          il. 11, 25a-e, 27, 88-a-b]. Miękkość i dekoracyjność fałdów szat
          każą myśleć o pierwszych dekadach XV w. jako czasie powstania
          dzieła,  jak  to zaproponowała Maria  Kałamajska-Saeed.  Mimo
          uszkodzeń figura jest dobrej klasy artystycznej, ale jej twórcy                                               125
                                                                                                                        RZEŹBA
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131