Page 125 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 125

Chrystus Zmartwychwstały                                diecezji płockiej. W 1530 r. stała się ona fi lią parafi i w Podosiu
                                                                             Parafi a w  Płoniawach powstała w  1377 r. w  ramach
                                                                          (Podlaskim). W 1609 r. istniał w Płoniawach drewniany kościół,
                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/10                         zastąpiony w 1720 r. kolejnym, a na początku XIX w. następnym –
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  również drewnianymi. Obecny, murowany klasycystyczny kościół
                     datowanie:     pierwsza połowa XVI w.                powstał w latach 1823–1828, a konsekrowano go w 1830 r. Figura
                     pochodzenie:    kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego   Chrystusa Zmartwychwstałego mogła należeć do pierwotnego
                                    (parafia pw. św. Stanisława) w Płoniawach   wystroju kolejnych drewnianych świątyń w Płoniawach, choć nie
                                    (Płoniawy-Bramura; daw. woj. ostrołęckie;   można wykluczyć możliwości, iż pozyskano ją skądinąd, np. przy
                                                                          urządzaniu nowej murowanej świątyni.
                                    woj. mazowieckie, pow. makowski)         literatura: dzieło niepublikowane.
                     wymiary:       wys. 81 cm
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
                  osadzonej na profi lowanym ośmiobocznym cokole. Prawicę  Mnich w habicie dominikańskim
                     opis:  Chrystus, ujęty frontalnie, stoi na okrągłej plincie,
                  z tekstylnym proporcem (labarum). Twarz, w kształcie szerokiego  (św. Jacek Odrowąż?)
                  unosi w geście błogosławieństwa, w lewej ręce trzyma drzewce
                  owalu, cechują wysklepione czoło, krótki nos i małe usta. Okala
                  ją zarost i  długie, opadające wyraźnymi pasmami na ramiona   nr inwentarzowy:    MD/RZ/11
                  i plecy włosy. Chrystusa okrywa płaszcz, spięty taśmą pod szyją,   autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                  z  tyłu opadający miękko na cokół, z  przodu zaś odsłaniający   datowanie:    XVII w.
                  nagi tors i kończyny. Karnacja Chrystusa jest w kolorze cielistym   pochodzenie:    nieznane
                  z akcentami karminu (usta i rany), włosy, zarost i tęczówki oczu   wymiary:    wys. 82 cm
                  – w różnych odcieniach brązu, płaszcz – złocony ze szkarłatną   technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane
                  podszewką, cokół – zielonym i szarym.
                     Chrystus   Zmartwychwstały  trzymający   chorągiew      opis: Rzeźba ukazuje mnicha w habicie dominikańskim. Klęczy
                  rezurekcyjną  należy  do   najstarszych  i   najbardziej  on na nieokreślonym podłożu, ujęty w trzech czwartych i zwrócony
                  rozpowszechnionych przedstawień ikonografi i chrześcijańskiej   w prawo. Lewą dłoń trzyma na piersi z wyprostowanymi palcami
                  (zob.  MD/RZ/13).  Figura  z  Płoniaw  służyła  niewątpliwie  do   – wskazującym i serdecznym. Prawego ramienia brak od łokcia.
                  aranżacji Grobu Pańskiego na Wielkanoc. Statyczne ujęcie   Pucułowatą twarz, okoloną kędziorami włosów, cechują: drobne
                  Chrystusa Zmartwychwstałego wykazuje podobieństwo do    oczy, nos (brak jego końca) i rozchylone usta.
                  prowincjonalnych późnogotyckich rzeźb o  tym temacie, np.   Figura przedstawia zapewne jednego ze świętych dominikań-
                  w  kościele parafi alnym pw. św. Jana Chrzciciela w  Piskach czy   skich. Brak atrybutów nie pozwala stwierdzić, czy był to św. Do-
                  kościele parafi alnym (pobernardyńskim) pw. św. Antoniego   minik Guzmán (zm. 1221 r.), ukazywany najczęściej z księgą i bia-
                  Padewskiego w Ostrołęce. Również modelunek draperii nosi cechy   łą lilią, także z laską pielgrzymią i gwiazdą (na czole lub na piersi)
                  stylizacji późnośredniowiecznej. Pozwala to tę prowincjonalną   [Frank,  1974(1),  szp.  74],  bł.  Jordan z  Saksonii  (zm.  1237  r.),
                  rzeźbę datować na jej ostatnią fazę, tj. na czas około pierwszej   rzadko jednak wyobrażany, a jeśli już, to najczęściej jako uczo-
                  połowy XVI w.                                           ny przy pulpicie i  z  księgą oraz piórem i  lilią [Frank, 1974(2),


















































           124
           RZEŹBA
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130