Page 128 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 128

Chrystus Zmartwychwstały


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/13
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska)
            datowanie:      około połowy XVIII w.
            pochodzenie:    kościół parafialny (pobernardyński)
                            pw. św. Antoniego w Ostrołęce, skąd wtórnie,
                            w okresie między 1983 a 1994 r., dostała się
                            do kościoła parafialnego pw. Trójcy Świętej
                            w Czerwinie.
            wymiary:        wys. 56 cm
            technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane

            opis: Chrystus przedstawiony jest frontalnie, stoi na skłębionych
          srebrnych obłokach. Ujęty jest w kontrapoście, który nadaje jego
          sylwetce kształt spłaszczonej litery S, a skręcenie ciała w biodrze
          przydaje mu formy serpentyny. Ciężar ciała Chrystus wspiera na
          wyprostowanej prawej nodze, lewą odstawiwszy nieco ku tyłowi.
          Prawą rękę z dłonią złożoną w geście błogosławieństwa unosi ku
          górze, w opuszczonej i nieco odsuniętej ku tyłowi lewej trzymał
          zapewne drzewce chorągwi rezurekcyjnej. Nagość ciała, ukazanego
          poprawnie pod względem anatomicznym, częściowo przesłania
          złota draperia, która przechodzi spod lewego podudzia na prawe
          udo,  owija się  wokół  pośladków,  następnie  przesłania  z  przodu
          biodro, zakrywając narządy płciowe, z tyłu zaś przechodzi na plecy,
          by ostatecznie, przełożona  przez prawie przedramię, zawisnąć
          z niego swobodnym końcem. Chrystus odchyla głowę ku górze.
          Twarz okoloną zarostem i  długimi, opadającymi na ramiona,
          falującymi włosami, cechują: wydatne łuki brwiowe, duże oczy,
          prosty nos. Karnacja Chrystusa jest koloru cielistego, włosy i zarost
          – brązowego, usta i rany zaznaczono karminem, oczy – czernią.
            Chrystus Zmartwychwstały trzymający chorągiew rezurekcyjną
          należy do najstarszych i  najbardziej rozpowszechnionych
          przedstawień ikonografi i chrześcijańskiej. Długo funkcjonował
          jako główny motyw tematów narracyjnych: Zmartwychwstania
          i  Zstąpienia do Otchłani (Anastasis); oraz symbolicznego:
          Chrystusa Zwycięzcy (Christus Victor). Samodzielne przedstawienie
          Chrystusa Zmartwychwstałego znane jest wprawdzie z przykładów
          powstałych w późnym średniowieczu (od przełomu XIII i XIV w.),
          ale szczególnie popularny stał się dopiero w  epoce nowożytnej.
          Prominentnym przykładem jest słynna fi gura Chrystusa (Cristo
          della Minerva) dłuta Michała Anioła (1475–1564) w  rzymskim
          kościele Santa Maria Sopra Minerva, z lat ok. 1519–1520. Jednak za
          kluczową uważa się marmurową statuę, zwaną Christo delle Libertà,
          autorstwa Giambologni (1529–1608) z 1579 r. w katedrze w Lukce.
          W niej pojawił się motyw uniesionych ku górze prawicy i głowy
          Chrystusa, za którą podąża jego spojrzenie. To ujęcie Chrystusa
          Zmartwychwstałego szybko, począwszy od pierwszych dekad
          XVII w., spopularyzowało się w  katolickiej Europie Północnej
          i stało nieodłączną cechą niedużych zazwyczaj fi gur ustawianych
          na ołtarzach w okresie wielkanocnym i wielu innych wyobrażeń.
          Wiele  z  nich,  zwłaszcza  powstałych  w  XVIII  w.,  choć  znajdują
          się na odległych od siebie obszarach (katolickie Niemcy, Austria,
          I Rzeczpospolita), cechuje charakterystyczny taneczny kontrapost
          Zbawiciela.  Może  to sugerować  istnienie jakiegoś wspólnego
          grafi cznego wzoru (lub wzorów) [Schiller 1971, s. 87, il. 254-261].
            Rzeźba pochodziła pierwotnie z  bogatego w  rzeźby
          późnobarokowe i  rokokowe kościoła pobernardyńskiego
          w Ostrołęce. Czas powstania bogatego wystroju tej świątyni wiąże
          się z następującymi latami: koniec XVII w., 1717, 1720, 1760 i 1768
          r. Jak się wydaje, typ twarzy Chrystusa i  sposób kształtowania
          draperii szat jest najbliższy rzeźbom dwóch bocznych ołtarzy
          przytęczowych ostrołęckiej świątyni, uznanych za dzieło
          warsztatów warszawskich z  ok. 1760 r. Pewne podobieństwo
          kompozycyjne  do  fi gury  z  Ostrołęki  dostrzec  można  także
          w rzeźbie Chrystusa Zmartwychwstałego odnotowanej w kościele
          parafi alnym pw. św. Piotra i  Pawła w  Trzciannem, datowanej
          na czas ok. 1740 r. [KZSP, 1982, il. 160]. Zbawiciel ukazany jest
          w podobnie tanecznym ujęciu, ale o kontrapoście w lustrzanym
          odwróceniu. Również i  skąpa, owinięta wokół ciała draperia
          przywodzi na myśl fi gurę z  Ostrołęki, choć jest nieco obfi tsza.
          Nie można jednak chyba mówić o  pokrewieństwie stylu
          warsztatowego. Warto podkreślić, że w  wyniku inwentaryzacji
          terenów nieodległych od Ostrołęki odnotowano pewną liczbę
          zachowanych późnobarokowych fi gur Chrystusa Rezurekcyjnego.                                                  127
            literatura: KZSP, 1983, s. 29, il. 96.                                                                      RZEŹBA
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133