Page 178 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 178

Puszka z pokrywą                                       – w  formie wklęski, ozdobiony dekoracją repusowaną i  rytą,
                                                                    opis: Stopa okrągła, z wydatnymi profilami, środkowy wysoki
                                                                 częściowo na fakturowanym tle, na dolnym profilu – maureska, na
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/14, MD/ZL/PSZ/14A           górnym – m.in. konchy i maski lwie (?); trzon okrągły, pierścień
            autor/ warsztat:   czara ze stopą Norymberga (?, krąg Jobsta   dolny ozdobiony fryzem z bawiących się puttów i oddzielony od
                            Heberleina?); przykrywka: Polska     nodusu talerzykiem dzielonym na liczne wypukłe pola, pierścień
            datowanie:      czara ze stopą: 4. ćw. XVI w.;       górny – talerzykowaty z  ażurowymi kabłączkami, zwieńczony
                            przykrywka: 1. poł. XVII w.;         wydatnym talerzykiem z  rytą dekoracją roślinną; nodus
                            naprawa – krzyżyk?: 1877 r.          owoidalny, zdobiony maszkaronami wśród ornamentu zwijano-
            styl:           manierystyczny                       okuciowego; czara puklowana, w dolnej partii zdobiona trzema
                                                                 odlewanymi i cyzelowanymi kartuszami z motywem espagnolette,
            pochodzenie:    katedra (dawniej fara) pw. św. Michała Archanioła   wysoka krawędź zaś – płaskim ornamentem maureskowym;
                            w Łomży                              pokrywa na dole spłaszczona i puklowana – z prymitywnie rytym
            wymiary:        wys. 32,5 cm; śr. stopy 10,2 cm;     ornamentem roślinnym i trzykrotnie powtórzonym trybowanym
                            śr. przykrywki 10,5 cm               przedstawieniem Chrystusa i  Samarytanki u  studni Jakubowej
                                                                 (mocno wytarte), na górze wysmukła; zwieńczona prymitywną,
                                                                 odlewaną pasyjką. Na wewnętrznej stronie stopy ryta inskrypcja,
                                                                 kursywą: Restaurata Cura moderni Curati 1877 a.
                                                                    Puszkę tę można zaliczyć do jednych z  najciekawszych
                                                                 i najcenniejszych artystycznie argenteriów w zbiorach łomżyńskiego
                                                                 Muzeum Diecezjalnego. Jak ustalili autorzy  Katalogu zabytków
                                                                 sztuki w Polsce, jest ona stylistycznie niejednorodna. Stopa, trzon
                                                                 z nodusem i czara są starsze, późnorenesansowe (manierystyczne)
                                                                 i powstały w czwartej ćwierci XVI w. Tworzyły ona najpewniej
                                                                 dolną partię świeckiego w formie podwójnego pucharu („kubek
                                                                 w  kubek”), naczynia wysokiej klasy, inwentaryzatorzy piszą
                                                                 nawet, że „europejskiej”. Powstało ono w  którymś z  ważnych
                                                                 ośrodków manierystycznego złotnictwa północnoeuropejskiego,
                                                                 zapewne środkowoeuropejskiego – z terenu Rzeszy Niemieckiej.
                                                                 Najbliższych analogii bowiem dostarcza złotnictwo norymberskie
                                                                 kręgu  słynnego  złotnika,  matematyka  i  geometry Wenzla
                                                                 Jamnitzera  (ok.  1507/08–1585),  np.  tzw.  Ernestinischer
                                                                 Willkomm, z ok 1541 r. (Stiftung Schloss Friedenstein Gotha) czy
                                                                 rysunkowy projekt, z ok. poł. XVI w. w zbiorach Germanisches
                                                                 Nationalmuseum w  Norymberdze [Essenwein, 1880]. Autorzy
                                                                 Katalogu… wskazują na twórczość Jobsta Heberleina jako
                                                                 najbliższą naszemu dziełu. Jost Heberlein (Heberla, Heberle,
                                                                 Heberlin; zm. 1601 r.) był złotnikiem norymberskim, czynnym
                                                                 od 1575  r., znanym z  wytwarzania efektownych naczyń do
                                                                 picia (Trinkgeschirre), w tym znanych naczyń tzw. żartobliwych
                                                                 (Scherzgeschirr) [Nürnberger Künstlerlexikon, 2007, s. 594].














































                                                                                                                        177
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183