Page 191 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 191

Giessnera),  czynnego  w  Toruniu  w  latach  1684-1694  [Samek,  Puszka z pokrywą
                  sztuki w Polsce”, należały do złotnika Marcina Gierschnera (vel
                  1988, s. 137; Chrzanowski, Kornecki, 1988, s. 118]. Znanych jest
                  jeszcze kilka sygnowanych vasa sacra Gierschnera: monstrancje   nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/30, MD/ZL/PSZ/30A
                  (z 1694 r. w kościele par. p.w. Św. Jakuba w Toruniu, z tegoż samego   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                  roku w kościele par. w Sadlnie, oraz niedatowana w kościele par.   datowanie:   lata ok. 1700 r. (1697 r.?) i pocz. XX w.
                  w Przecznie), kielichy (zapewne z 1685 r. w kościele Św. Jakuba           (uzupełnienie)
                  w Toruniu oraz niedatowany w kościele par. w Niechanowie) czy   styl:     barokowy
                  pacyfikał (niedatowany w  kościele par. w  Przecznie) [ibidem,   pochodzenie:   kościół parafialny (pofranciszkański)
                  s. 118, il. 177, 179. Zatem powstanie naszego naczynia przypadło
                  na krótki okres lat zamykających się między rokiem 1684 a 1694,           pw. św. Antoniego Padewskiego w Stawiskach
                  choć trudno powiązać jego fundację z jakimś ważnym momentem   wymiary:    wys. 33,4 cm; śr. stopy 12,8 cm;
                  w dziejach parafii w Brańszczyku.                                         śr. przykrywki 10,6 cm
                     Fundacja kościelna w dawnym grodzie Brańsk datuje się na
                  okres XII–XIII w. Około 1239 r. wzmiankowany jest tam kapelan   opis:  W  partiach  gładkich złocona,  ornamentalnych
                  grodowy. Pierwsza wzmianka o parafii w Brańszczyku pochodzi   – rezerwowana, srebrna; stopa okrągła, w  dolnej partii
                  jednak dopiero z 1468 r. Ponowna jej erekcja dokonana została   spłaszczona – ozdobiona repusowanym ornamentem z  liści
                  w 1590 r. W połowie XVI w. wystawiono w Brańszczyku kościół,   i  dużych kwiatów, w  górnej gładka, z  krezką w  formie  rytych
                  zapewne kolejny i  drewniany, z  fundacji biskupa płockiego   liści; trzon okrągły, o  pierścieniach talerzykowatych; nodus
                  Andrzeja Noskowskiego. Następny, również drewniany,     gruszkowy, z  nakładanymi, półplastycznymi uskrzydlonymi
                  ufundował w  1728  r. Paweł Dominik Dromler, archidiakon   główkami anielskimi; czara kielichowata, gładka, częściowo
                  pułtuski oraz kanonik pułtuski i warszawski. Świątynię tę zastąpiła   osłonięta ażurowym koszyczkiem z trybowaną i rytą dekoracją
                  obecna murowana, wystawiona w 1838 r., przekształcana w latach   – liście i okazałe kwiaty; pokrywa dzwonowata, w dolnej partii
                  1857–1863 i w 1921 r., odbudowana po zniszczeniach wojennych   i  szczycie zwieńczenia zdobiona repusowanymi i  rytymi liśćmi
                  w latach 1948–1951 [KZSP, 1974(2), s. 3].               oraz kwiatami (w dolnej partii); zwieńczenie w formie prostego
                     Jak się wydaje, dające się w dekoracji ornamentalnej rozpoznać   krzyżyka maltańskiego na hemisferycznym cokoliku.
                  gatunki kwiatów i owoców, odnoszą się symbolicznie do funkcji
                  naczynia, np. czerwień truskawek i owoców granatu w oczywisty
                  sposób kojarzy się z krwią przelaną przez Chrystusa.
                     literatura: KZSP, 1974(2), s. 4, il. 53; Chrzanowski, Kornecki,
                  1988, il. 178, s. 118.




























































           190
       ZŁOTNICTWO
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196